Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist toevoegen bij bottelen ondergistend bier?

Gestart door Joram, 17-10-2014 16:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Joram

Hallo,

Ik heb een vraagje over het wel of niet toevoegen van nieuwe gist bij het bottelen. We hebben afgelopen week voor het eerst een ondergistend (bock)bier gebrouwen. Dit vergisten we momenteel op 12 graden en willen we vervolgens 1 à 2 weken lageren op 3 graden.

Is het bij het bottelen noodzakelijk / aan te raden om naast suiker ook opnieuw gist toe te voegen? Zo ja, moet dit gist van hetzelfde type zijn? We hebben nu een vloeibare gist van Wyeast (Bavarian Lager 2206) gebruikt.

Hoop dat jullie kunnen helpen!

Hoppenbrouwers

Als je er geen ijsbock van gaat maken is dat absoluut overbodig.
Met de 2206 heb ik zelfs redelijk wat bocken en dubbelbocken gemaakt en ze zijn allemaal gelagerd en allemaal helemaal hergist op de fles zonder extra hulp (buiten de bottelsuiker om dan).

Houd er wel rekening mee dat hergisting met de 2206 iets langer kan duren voor die helemaal klaar is.

Adrie

Nee, hoor. Nieuwe gist is over het algemeen niet nodig. Er zit nog voldoende actieve gist in het bier om de bottelsuiker op te snoepen.

Markiej87

Waar ligt die grens eigenlijk op het gebied van koude lagering? Ik pas dit nu voor het eerst toe omdat mijn honingbier maar niet helder wilt trekken. Ik wil alleen niet zo lang lageren dat ik bottelgist moet toevoegen.

Hoppenbrouwers

De grens is niet absoluut.
Ik denk dat je kritische punt bij 0℃ begint.

Oscar

Citaat van: Joram op 17-10-2014  16:17 uHallo,

Ik heb een vraagje over het wel of niet toevoegen van nieuwe gist bij het bottelen.

Niet doen!  :)

Markiej87

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-10-2014  21:57 uDe grens is niet absoluut.
Ik denk dat je kritische punt bij 0℃ begint.
Dus 2 tot 3 weken op 6° is geen probleem?

RobinB

Voor een ondergist lijkt me dat niet inderdaad. :)

RienP

Citaat van: Markiej87 op 17-10-2014  19:15 uWaar ligt die grens eigenlijk op het gebied van koude lagering? Ik pas dit nu voor het eerst toe omdat mijn honingbier maar niet helder wilt trekken. Ik wil alleen niet zo lang lageren dat ik bottelgist moet toevoegen.

Klein beetje off topic:
Ik weet niet hoeveel honing je hebt gebruikt, maar het troebele kan heel goed van de pollen en andere bestandsdelen in de honing komen. Als ik mede maak en geen klaringsmiddel gebruik, kan het 6-9 maanden duren voordat de mede helder is. Het bezinksel is dan ook heel zijdeachtig en wordt makkelijk verstoort. Als het troebele je verder niet stoort zou ik gewoon bottelen.

Markiej87

Citaat van: RobinB op 17-10-2014  22:16 uVoor een ondergist lijkt me dat niet inderdaad. :)
En voor een bovengist?
Citaat van: RienP op 17-10-2014  22:19 uKlein beetje off topic:
Ik weet niet hoeveel honing je hebt gebruikt, maar het troebele kan heel goed van de pollen en andere bestandsdelen in de honing komen. Als ik mede maak en geen klaringsmiddel gebruik, kan het 6-9 maanden duren voordat de mede helder is. Het bezinksel is dan ook heel zijdeachtig en wordt makkelijk verstoort. Als het troebele je verder niet stoort zou ik gewoon bottelen.
Aardig wat. Hij hoeft niet kraakhelder maar hij was nu echt zo onwijs troebel (ook voor het toevoegen van de honing) dat ik hem wel wat helderder wil hebben.

RobinB

Voor een bovengist gaat dat waarschijnlijk ook wel werken, maar reken op wat extra hergistingstijd.
Waar je tegenaan kan lopen is het optreden van koudewaas tijdens het koelen. Dat maakt het lastig in te schatten of alle gist bezonken is.
Na 2 weken zou dat normaliter zeker wel het geval moeten zijn.

Joram

Heel erg bedankt voor de tips en antwoorden! Moet goed komen dan. Is het nog belangrijk dat de hergisting op fles op lagere temperatuur verloopt om de ondergist zijn werkt goed te laten doen?

Jacques

Citaat van: Joram op 20-10-2014  21:59 uHeel erg bedankt voor de tips en antwoorden! Moet goed komen dan. Is het nog belangrijk dat de hergisting op fles op lagere temperatuur verloopt om de ondergist zijn werkt goed te laten doen?

Bij kamertemperatuur zal de hergisting vlotter verlopen dan bij een lagere temperatuur...

Zelf hanteer ik dezelfde temperatuur voor de hergisting als voor de hoofdgisting. Mijn ervaring is dat die net een iets betere smaak geeft terwijl de hergisting toch binnen een korte periode (2 tot 3 weken bij ondergist) is afgerond.

Vergelijkbare Topics (7)

44393

Reacties: 7
Gelezen: 600

10892

Reacties: 1
Gelezen: 1678

36991

Reacties: 17
Gelezen: 3341

29308

Reacties: 24
Gelezen: 5703

17546

Reacties: 9
Gelezen: 5286

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.