Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Infectie? Of 'de bedoeling'?

Gestart door Jukkie, 13-09-2014 13:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Tja... En nu ben ik degene die het niet zeker weet; een infectie of gewoon lekker fris?
Ik heb een saison gebrouwen met onderstaand recept. Zojuist (een week na botteling) een flesje opengetrokken. Prima koolzuur en ik vind het erg smaakvol maar ook een tikkie zuur. Niet dat mijn speekselklieren in de alarmstand schieten, maar toch duidelijk aanwezig.
Wat denken jullie: Kan het zijn dat het recept (hop, gist...) voor een dergelijke smaak zorgt? Nogmaals, het bier zelf vind ik - nu al - erg lekker. (Zou nu toch makkelijk zijn om lid te zijn van een gilde; geloof dat er binnenkort een paar enthousiastelingen in Breda iets gaan opzetten ;) )

Vergist bij 25 graden, begin SG 1064, eind SG 1000 (beetje veel alcohol voor een saison, ik weet het; de gist had er zin in)

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptL'intention
Kenmerk009
Brouwdatum17-Aug-2014
BiertypeSaison
Aantal liters20
Gewenst begin SG1063 (6.9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater30.3 liter
Maischdikte4.0 l/kg
Maischwater19.0 liter
Spoelwater11.3 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur13 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid34 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC76.0 %4.000 kg3 EBC
Tarwemout9.5 %0.500 kg3 EBC
Cara-amber4.9 %0.260 kg60 EBC
Kristalsuiker9.5 %0.500 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh2.9 %35 gr60 minuten11 EBU
Saaz(CZ)3.1 %20 gr10 minuten3 EBU
Styrian Golding5.3 %26 gr30 minuten12 EBU
Styrian Golding5.3 %26 gr10 minuten6 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortLallemand Danstar Belle Saison
Gist toegevoegd als

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C60 minuten4.0 l/kg
272°C20 minuten4.0 l/kg
378°C5 minuten4.0 l/kg

Gerb

Heb je al eerder met een saisongist gebrouwen? Deze geeft een typische smaak die wel voor zurig kan doorgaan. Ook de verre uitvergisting kan deze indruk benadrukken. En als je het zelf lekker vind is er niets aan de hand lijkt me.

Jukkie

Dit is de eerste keer dat ik deze gist gebruikt heb.

rajd

Kan wel eens goed kloppen. Althans, ik heb 3x een saison gebrouwen. 1x Met Wyeast French Saison en 2x met de Belle Saison van Danstar. Beide bieren o.b.v. de Danstar gist vond ik zelf ook naar een bier met infectie(s) smaken (ik was dan ook niet bepaald te spreken over het eindresultaat), het bleek echter al snel dat ik min of meer de enige was die van deze mening was toegedaan. De reacties waren over het algemeen behoorlijk positief. De smaken die je beschrijft vind ik, indien vergist met een Belle Saison, te sterk aanwezig.

Overigens heb ik Belle Saison bieren op 23C en op 30C vergist. Op beide temperaturen proefde ik deze smaken..

bierfan

Heel toevallig heb ik gisteren 3 of 4 verschillenden Saison bieren geproefd...

Ik heb ooit eens 3 x achter elkaar een infectie in mijn bier gehad, en die geur vergeet ik nooit meer.
Die geur rook ik gisteren ook - in lichtere mate - bij alle Saisons.

Vergelijkbare Topics (7)

30423

Gestart door Jelmer P

Reacties: 8
Gelezen: 3656

27596

Reacties: 14
Gelezen: 5051

20094

Gestart door DenUil

Reacties: 44
Gelezen: 21891

14115

Reacties: 92
Gelezen: 30811

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.