Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste brouw Blond. Feedback gevraagd

Gestart door moyaboroda, 11-07-2014 16:11 u

Vorige topic - Volgende topic

moyaboroda

Brouwers,
Vandaag mijn eerste brouwdag gehad. Omdat het resultaat nog even op zich laat wachten misschien de mogelijkheid dat jullie even meekijken met mijn brouwproces om te zien of ik alles goed heb gedaan. De koude wort (zoals ie vlak voor de gisting was) smaakte licht zurig, zoete tonen en een 'volle' smaak. Geen idee of dit zo hoort...

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptBlondinka
Brouwdatum11-07-2014
BiertypeDortmunder (strong)
Volume18,0
Begin SG1,068 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)51 IBU
Brouwzaalrendement64,5 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
21,00 lWater uit Bunnik6,52 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
82 mg/l9 mg/l12 mg/l277 mg/l19 mg/l16 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgPilsmoutWeyermann3 EBC83,3 %
0,250 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC4,2 %
0,250 kgMelanoidinmoutWeyermann70 EBC4,2 %
0,500 kgGlucoseBrouwmarkt0 EBC8,3 %

Maischschema
[
OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte
Mash In45,0 °C10 min.3,8 l/kg
Beta-amylase62,0 °C45 min.3,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C25 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
125,0 gStyrian Goldingsbellen3,0%60 min.42,3 IBU
55,0 gSaazbellen3,8%10 min.8,5 IBU
40,0 gE.K. Goldingbellen4,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C

Koelen ging in 20:30 minuten naar 22,5 gr C.
SG na maischen 1066
SG begin koken 1052
SG voor gisttoevoer 1068

Wolter

Zo te lezen heb je wel een mooie brouwdag gehad zonder echte tegenslagen. Vergisting al op gang gekomen?

Gebruik je trouwens niet teveel hop voor een Dortmunder strong. EBU zou toch tot ong 15 tot 30 moeten zijn?

moyaboroda

Gisting is mooi op gang gekomen na een uurtje of vier. Staat nu flink te pruttelen.
Dit was een Brewferm pakket, neem aan dat de hoeveelheden klopten.

moyaboroda

Na een ruime dag. Gisting stilgevallen. SG van 1020.
Is dat normaal zo snel al?
Wat is wijsheid?

Henielma

Geduld is de oplossing.

Gedurende 2 weken nog de temperatuur constant op 21 ºC houden en dan zal het SG lager zijn en is het jongbier hoogstwaarschijnlijk uitvergist. 

Wolter

Citaat van: moyaboroda op 13-07-2014  10:01 uNa een ruime dag. Gisting stilgevallen. SG van 1020.
Is dat normaal zo snel al?
Wat is wijsheid?

Je zou ook kunnen overhevelen naar een mandfles en het hierin laten nagisten. Wat is eigenlijk het beoogde eind sg voor dit recept?

moyaboroda

Volgens BrouwHulp zou er een voorspelde eind SG van 1014 zijn (nu na 24 uur dus al 1020)
Ik wil het nog nagisten met dryhop. Is het wijs om dat nu al te doen? Of nog even een week of twee (inactief) te laten staan?

Wolter

Citaat van: moyaboroda op 13-07-2014  12:02 uVolgens BrouwHulp zou er een voorspelde eind SG van 1014 zijn (nu na 24 uur dus al 1020)
Ik wil het nog nagisten met dryhop. Is het wijs om dat nu al te doen? Of nog even een week of twee (inactief) te laten staan?

Hoe heb je de sg waarde gemeten? Zit het gistvat goed luchtdicht? Als er namelijk een 'lek' is lijkt het er op dat er geen vergisting meer is.

Gerb

Ik zou daar mee wachten. Drooghoppen doe je het best wannneer de vergisting klaar is. Aanwezige zwevende gist kan een deel van het hoparoma doen neerslaan en als er nog vergisting plaatsvindt wordt er een deel via het waterslot afgevoerd. Beide niet gewenst.

moyaboroda

Helder Gerb, dank.
Wolter, gistingsvat is luchtdicht, waterslot netjes werkend. Heb wat afgetapt met kraantje onderin het vat.

Wolter

Citaat van: moyaboroda op 13-07-2014  12:07 uHelder Gerb, dank.
Wolter, gistingsvat is luchtdicht, waterslot netjes werkend. Heb wat afgetapt met kraantje onderin het vat.

Dat scheelt weer. Heb je de sg waarde met een hydrometer gemeten of met een refractometer? Heb je, in geval van een refractometer, de gemeten Brix waarde goed omgerekend?

moyaboroda

Hydrometer, exact zoals alle meting in hele proces.

Jacques

Citaat van: Henielma op 13-07-2014  10:03 uGeduld is de oplossing.

Gedurende 2 weken nog de temperatuur constant op 21 ºC houden en dan zal het SG lager zijn en is het jongbier hoogstwaarschijnlijk uitvergist.

Mijn ervaring is dat als de vergisting zo snel gaat ook de nagisting vlot verloopt. Nog 2 weken op 21 ºC houden is niet nodig. Meet zo om de 2 dagen het SG. Als het SG tussen de metingen niet meer daalt kun je in principe gaan bottelen. Dit is zeker het geval als het bier helder aan het worden is.

Als je wilt koudhoppen dan zou je daar mee kunnen beginnen als het waterslot duidelijk een mindere activiteit laat zien.

Henielma

Het is zijn eerste brouwsel.

Het gaat vaker mis omdat beginners continue het vat willen openen om te kijken en of te meten of de vergisting afgelopen is dan dat beginners last hebben van een mogelijk kleine smaakafwijking doordat jongbier een paar dagen langer op de gist staat. Een andere veel gemaakte fout is het te vroeg bottelen van een bier waardoor de flesjes potentiële bommen worden. Door geduld te hebben en het vat dicht te houden voorkom je veel beginnersproblemen. In dit licht moet je mijn antwoord lezen.

Jacques

Citaat van: Henielma op 13-07-2014  14:20 uHet is zijn eerste brouwsel.

Het gaat vaker mis omdat beginners continue het vat willen openen om te kijken en of te meten of de vergisting afgelopen is dan dat beginners last hebben van een mogelijk kleine smaakafwijking doordat jongbier een paar dagen langer op de gist staat. Een andere veel gemaakte fout is het te vroeg bottelen van een bier waardoor de flesjes potentiële bommen worden. Door geduld te hebben en het vat dicht te houden voorkom je veel beginnersproblemen. In dit licht moet je mijn antwoord lezen.

Op zich heb je ook een goed advies gegeven. Echter werkwijzen die je in het begin leert, leer je vaak lastig af.
Om het openen van het vat te beperken adviseerde ik ook slechts om de twee dagen te meten.

Wolter

Citaat van: moyaboroda op 13-07-2014  12:12 uHydrometer, exact zoals alle meting in hele proces.

Duidelijk. De meting is dus goed.
 Ik zie dat er veel meer ervaren brouwers dan ikzelf al tips hebben gegeven over hoe je dit nu het beste kan aanvliegen. Uit hun advies zou ik jouw vervolgstap, die in jou beleving/situatie het beste past, filteren.

moyaboroda

Wat ik heel erg prettig vind is jullie enthousiaste reacties. Of ze nou goed zijn of minder goed. Interactie en meedenkende brouwers zorgen dat ik enthousiast ben in het proces en veel, heel veel leer!

Wat ik nu uit jullie reacties haal is waardevol! Het vat openen was ik sowieso niet van plan voordat er gebotteld of overgeheveld is naar een nagistingsfles.

Ik laat het een paar dagen staan en zal over twee dagen nog eens meten. Is er amper activiteit dan hevel ik naar een nagistingsfles (en voeg drooghop toe). Ik neem aan dat alle neerslag in gistingsvat achter moet blijven.

Ik houd jullie op de hoogte, en nogmaals dank voor de reacties!

moyaboroda

Nu na twee dagen (24,7 ºC) nog steeds SG van 1020. Smaak en koolzuur lijkt wel wat ontwikkeld te zijn.

moyaboroda

Na een week overgeheveld in ander vat voor nagisting en hopgift. Deze heeft nog een week gestaan (met max temp van 34 grC). Net gebotteld, 15 liter (had 18 verwacht...). SG is gezakt naar 1018. Dus alles mooi binnen de marges. Geduld was een schone zaak.

Jongbier smaakte al goed, beloofd veel goeds voor over een week of vijf, als het eerste flesje open gaat :-)

moyaboroda

Inmiddels de eerste flesjes al leeg.
Bier is een fors stevige blondbier. Neigt erg veel naar een Duvel, en laat dat nou een fijn blondbier zijn :D
Had niet verwacht dat mijn eerste (mout) brouw zo geslaagd zou zijn!

Deze brouw smaakt naar meer. Dus de ingrediënten zijn besteld voor de volgende brouwdagen (Deutschen Bock, Tripel en Weizen)  :biersmile:

Wolter

Citaat van: moyaboroda op 03-09-2014  10:54 uInmiddels de eerste flesjes al leeg.
Bier is een fors stevige blondbier. Neigt erg veel naar een Duvel, en laat dat nou een fijn blondbier zijn :D
Had niet verwacht dat mijn eerste (mout) brouw zo geslaagd zou zijn!

Deze brouw smaakt naar meer. Dus de ingrediënten zijn besteld voor de volgende brouwdagen (Deutschen Bock, Tripel en Weizen)  :biersmile:

Leuk om te horen dat het een geslaagd brouwsel is geworden. Hoe is het uiteindelijk qua bitterheid geworden? In mijn beleving is het adhv het recept nog steeds meer een (bitter) blond dan een Dortmunder. Dit is verder natuurlijk ondergeschikt aan het feit dat het gewoon een lekker bier is geworden. Ik ben alleen nieuwsgierig. :brouwen:
Succes met de volgende.

moyaboroda

Ah... Ik zie al waarom je het over die Dortmunder hebt. Ik heb in BrouwHulp een eigen recept gemaakt, maar daarvoor de Dortmunder gekopieerd. Hiervan een dump in het forum geplaatst en later handmatig het biertype gewijzigd in een blond. Sorry voor de verwarring. Het was een geplande blond, en het resultaat is dus ook een blond :-)

Vergelijkbare Topics (7)

37496

Reacties: 7
Gelezen: 1717

28242

Reacties: 3
Gelezen: 1904

13999

Reacties: 28
Gelezen: 9793

40311

Reacties: 30
Gelezen: 4016

32191

Reacties: 11
Gelezen: 2346

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.