Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoog SG na gisting op fles

Gestart door toonver, 20-07-2014 00:04 u

Vorige topic - Volgende topic

toonver

Hey iedereen,

Onlangs is mijn refractometer toegekomen en heb ik mijn eerste brouwsel (tripel uit blik) gemeten.
Het SG voor het bottelen was 1.011 (gemeten met hydrometer) maar na de hergisting op fles was deze 1.036.
Ik vind dat vrij hoog. Kan het komen doordat het eerste gemeten is met een hydrometer en nu met een refractometer, en vervormd de alcohol de meting?
Wat mij wel is opgevallen bij het proeven van het bier is dat er een rare smaak en geur in zit die er volgens mij niet thuis hoort, maar ik ben nog te onervaren om het precies te omschrijven.

Alvast bedankt!

Jacques

Citaat van: toonver op 20-07-2014  00:04 uHey iedereen,

Onlangs is mijn refractometer toegekomen en heb ik mijn eerste brouwsel (tripel uit blik) gemeten.
Het SG voor het bottelen was 1.011 (gemeten met hydrometer) maar na de hergisting op fles was deze 1.036.
Ik vind dat vrij hoog. Kan het komen doordat het eerste gemeten is met een hydrometer en nu met een refractometer, en vervormd de alcohol de meting?
Wat mij wel is opgevallen bij het proeven van het bier is dat er een rare smaak en geur in zit die er volgens mij niet thuis hoort, maar ik ben nog te onervaren om het precies te omschrijven.

Alvast bedankt!

Als je eerst gemeten hebt met een hydrometer en nu met een refractometer dan kun je de waarden niet met elkaar vergelijken. Hier is al heel veel over geschreven hier op het fourm. Kijk eens bij de tag refractometer.

toonver

Citaat van: Jacques op 20-07-2014  00:25 uAls je eerst gemeten hebt met een hydrometer en nu met een refractometer dan kun je de waarden niet met elkaar vergelijken. Hier is al heel veel over geschreven hier op het fourm. Kijk eens bij de tag refractometer.

Maar een SG van 1.036 met refractometer is niet abnormaal? Of wel?

Wolter

Citaat van: toonver op 20-07-2014  00:04 uHey iedereen,

Alvast bedankt!

Volgens mij heeft het niet zo veel zin om na hergisting op fles te gaan meten. Je hebt tenslotte bottelsuiker toegevoegd wat de sg die je voor het bottelen hebt gemeten al weer heeft beïnvloed.
De sg waarden voor hoofdvergisting en voor bottelen zijn wel belangrijk.
Verder zou ik het advies van Jacques opvolgen en nog wat meer gaan nalezen via de door hem opgegeven tag.

Wolter

Citaat van: toonver op 20-07-2014  01:23 umaar een SG van 1.036 met refractometer is niet abnormaal? of wel?

Je meet tijdens de vergisting met een refractometer geen SG waarde maar de brix waarde. Deze kun je omrekenen naar een SG waarde. Gebruik in ieder geval (tijdens de vergisting) nooit de SG waarde die de meter aangeeft. Lees hierover ook de diverse topics die je via de al genoemde tag kunt vinden.

Gerb

Ik denk dat je dit beter helpt: kijk eens op http://www.triple-w.org/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=546&view=viewdownload&catid=6&cid=21  voor het omrekenen van de refractometerwaarden naar hydrometerwaarden.

Jacques

Citaat van: toonver op 20-07-2014  01:23 uMaar een SG van 1.036 met refractometer is niet abnormaal? Of wel?

Wat jij waarschijnlijk gedaan hebt is de gemeten Brix waarde omgezet naar de SG waarde zoals je dat doet voor de vergisting. Zodra er sprake is van vergisting kun je echter die formule niet meer gebruiken. Je moet dan een andere formule gebruiken dan wel gebruik maken van een grafiek of tabel om aan de hand van de Brix vergistingsgraad het eind SG uit te reken.

Ik heb in het verleden wel eens meer gezegd dat een refractometer niet het ideale meetinstrument is voor de beginnende hobbybrouwer. Neemt niet weg dat als je door hebt dat met een refractometer anders te werk hoort te gaan dan met een hydrometer het een heel bruikbaar instrument kan zijn.

RobinB

Waar het mis gaat is de conversie van Brix naar SG.
Dat kan je dus voorkomen door niet te converteren. :)

Je hebt de SG waarde ook niet nodig om de SVG te bepalen (meestal het doel van de eind SG bepaling). Dat kan ook dmv de verhouding tussen begin Brix en eind Brix. Daar zijn hier simpele tooltjes en af te lezen grafieken voor. :)

Wolter

Volgens mij gaat het mis bij de denkwijze om 'bier' dat is gebotteld (neem aan met toevoegen van bottelsuiker) en een hergisting heeft ondergaan te gaan meten en hiermee vergelijking te maken met waarden van voor de hergisting.

Jacques

Citaat van: RobinB op 20-07-2014  15:53 uWaar het mis gaat is de conversie van Brix naar SG.
Dat kan je dus voorkomen door niet te converteren. :)

Omdat niet iedereen een refractometer heeft is converteren omwille van de communicatie wel gewenst. Maar die conversie hoort wel op de juiste wijze te gebeuren...

Herman

Citaat van: Wolter op 20-07-2014  17:51 uVolgens mij gaat het mis bij de denkwijze om 'bier' dat is gebotteld (neem aan met toevoegen van bottelsuiker) en een hergisting heeft ondergaan te gaan meten en hiermee vergelijking te maken met waarden van voor de hergisting.

Nee, dat maakt niet uit. Belangrijk is om geen appels met peren te vergelijken. Dus geen Hydrometer metingen later klakkeloos te vergelijken met metingen met refractometer. Tuurlijk werkt omrekenen en ook kun je prima je vergistingsgraad bepalen als je alleen met 1 apparaat meet.

Wat ik wil zeggen is dat je wel de moeite moet nemen om je te verdiepen in het gebruik van de brouwinstrumenten. Er is hier voldoende over geschreven, deze fout is m.i. de meest gemaakte bij metingen van vergistingsgraad en toch gaat het elke keer opnieuw mis. Leuk aandachtspuntje in de diverse brouwcursussen lijkt me. Overigens is het ook een teken aan de wand dat oude discussies over dit onderwerp niet gelezen worden. Kan aan de zoekfunctie liggen, maar daar geloof ik niet zo in.

RobinB

Citaat van: Jacques op 20-07-2014  22:56 uOmdat niet iedereen een refractometer heeft is converteren omwille van de communicatie wel gewenst.
Omwille van de communicatie kan je ook volstaan met een begin SG (dat nog vrij simpel uit het hoofd te converteren is en iedere brouwsoftware ook meldt) en de behaalde SVG.

Hieruit volgt voor ieder een eind SG of eind Brix naar wens. :)
Immers met de SVG is het eind SG weer simpel te bepalen uit het begin SG en de SVG geeft meer informatie dan de eind SG.

Voor jezelf kan je dan makkelijk fouten voorkomen omdat je niet meer op verschillende manieren hoeft te converteren.

hans_nwk

Citaat van: RobinB op 21-07-2014  09:34 uOmwille van de communicatie kan je ook volstaan met een begin SG (dat nog vrij simpel uit het hoofd te converteren is en iedere brouwsoftware ook meldt) en de behaalde SVG.

Hieruit volgt voor ieder een eind SG of eind Brix naar wens. :)
Immers met de SVG is het eind SG weer simpel te bepalen uit het begin SG en de SVG geeft meer informatie dan de eind SG.

Voor jezelf kan je dan makkelijk fouten voorkomen omdat je niet meer op verschillende manieren hoeft te converteren.
Dit gaat alleen goed als je de refractometer waarde goed converteert naar SG (na/tijdens vergisting). Als je dat niet doet (en daar zit over het algemeen de fout) krijg je ook een verkeerde SVG en weet je nog niets ...

RobinB

Citaat van: hans_nwk op 21-07-2014  10:14 uDit gaat alleen goed als je de refractometer waarde goed converteert naar SG (na/tijdens vergisting). Als je dat niet doet (en daar zit over het algemeen de fout) krijg je ook een verkeerde SVG en weet je nog niets ...
Nee, dan heb je het niet begrepen. :)

Je kan de (correcte) SVG ook bepalen zónder de Brix waarden om te zetten naar SG waarden.
Uit de eindBrix:beginBrix ratio volgt namelijk ook de correcte SVG. Daar zijn simpele tooltjes en afleesgrafieken (nomogram) voor te vinden op het forum.
Als je niet converteert, kan je ook niet de verkeerde methode gebruiken. :)

Zie hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25681.msg394208.html#msg394208 op basis van de tabel van HansH

En hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25681.msg394733.html#msg394733
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25681.msg394724.html#msg394724

Twee sterk gelijkende grafieken.

hans_nwk

Citaat van: RobinB op 21-07-2014  11:38 uNee, dan heb je het niet begrepen. :)

Je kan de (correcte) SVG ook bepalen zónder de Brix waarden om te zetten naar SG waarden.
Uit de eindBrix:beginBrix ratio volgt namelijk ook de correcte SVG. Daar zijn simpele tooltjes en afleesgrafieken (nomogram) voor te vinden op het forum.
Als je niet converteert, kan je ook niet de verkeerde methode gebruiken. :)
Oke, duidelijk!

Vergelijkbare Topics (7)

34952

Reacties: 5
Gelezen: 2401

20963

Reacties: 4
Gelezen: 2185

26079

Reacties: 59
Gelezen: 17058

43884

Reacties: 53
Gelezen: 6042

31194

Reacties: 18
Gelezen: 4546

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.