Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting met Wyeast oktoberfest 2633 start niet!

Gestart door John Kerstens, 21-06-2014 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

John Kerstens

Hoi ,
Kan iemand mij vertellen of het aan de temperatuur kan liggen dat hij niet gaat vergisten.
We zijn nu zo'n 20 uur verder en nog niets.

De 15 liter emmer staat met 14 liter wort (begin SG 1073 , refractometing) in een kast van 22 graden.
Nu is het wel zo dat op de verpakking staat : vergisten tussen 12-19 graden.

Zou dit een probleem kunnen zijn?

Oscar

Het is een ondergist (volgens Wyeast vergisten bij 9-14°C) maar dat mag het probleem niet zijn. Heb je 'm gesmackt? en stond ie bol toen je hem openmaakte?

John Kerstens

Inderdaad zeggen ze bij Wyeast dat ie op 9-14 graden moet vergisten maar dat het een ondergistende gist is kan ik niet terug vinden bij Wyeast. ook bij Brouwmarkt geven ze niet aan dat het een ondergistende gist is  :o

De knickpack was wel wat gezwollen maar stond niet strak zoals anders.
Maar op de verpakking staat dat dit niet noodzakelijk is.
Of toch wel?

We hebben het nu wat koeler weggezet maar of we onder de 15 halen weet ik niet...

RobinB

Laat maar even staan om te kijken wat het wordt. Verwacht er vooral niet teveel van, dan valt het vast mee.

Van ondergisters moet je bijna altijd een (flinke) starter maken. Het is jammer dat Brouwmarkt dat niet beter aangeeft. Los van wat er op de site van Brouwmarkt staat, de info van Wyeast is uiteraard leidend. Daar staat duidelijk "lager blend", dus een ondergist (mengcultuur). :)

Wat is de productiedatum?
Was het zo'n "aanbieding"-gist?

William

Een ondergist doet het ook heel goed bij hoge temperaturen (ik spreek uit ervaring).

Omdat ie al een moeilijke start heeft (langzaam opbollende smack pack) zou ik hem nu eerst even de tijd geven bij een hogere temperatuur totdat je activiteit ziet en daarna pas terugkoelen.

RobinB

Eens met William, zeker niet te snel koelen.

Adbrouwt

Mijn ondergister begon pas na drie dagen. Maar zoals William en Robin aangeven kun je gerust wachten bij hogere temperatuur tot de vergisting begint en dan kouder zetten. Een ondegister stelt je geduld wel op de proef. Alles gaat langzamer tijdens de vergisting dus trek maar vast een potje geduld open.

John Kerstens

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 21-06-2014  13:23 uAlles gaat langzamer tijdens de vergisting dus trek maar vast een potje geduld open.

Zorg voor voldoende gist! Dan kan ook een ondergister gewoon in 1 week uitvergist zijn... Dus dat langzamer, mhwoa... valt wel mee. :-)

Jacques

Je hebt een behoorlijk hoog begin SG voor een ondergist 1073. Bij een ondergist moet je minstens twee keer zo veel gist gebruiken dan bij een bovengistend bier. Als je dat niet doet moet je lang wachten voordat de vergisting begint.

Volgens Mr Malty zou je zelfs 4 pakken moeten gebruiken als je geen starter maakt.

Door in het begin een hogere temperatuur aan te houden kun je het sneller starten van de vergisting bevorderen. Wees er wel op bedacht dat je meer hogere alcoholen en esters in je bier krijgt dan wanneer je de vergisting laat beginnen bij een temperatuur van 12 tot 19 ºC. Overigens heb je naarmate de starttemperatuur lager is des meer entgist nodig.

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 21-06-2014  15:09 uZorg voor voldoende gist! Dan kan ook een ondergister gewoon in 1 week uitvergist zijn... Dus dat langzamer, mhwoa... valt wel mee. :-)
Oscar ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen dat bij een lagere temperatuur alle biologische processen langzamer gaan en als je meer gist gebruikt dat de processen dan sneller verlopen. John heeft te weinig gist gebruikt en daarom heeft hij nog twee opties, 1 veel geduld of twee extra gist toevoegen maar dat kost hem weer een Wyeast pakje van 8 euri.  :geduld: :geduld:

John Kerstens

Citaat van: Adbrouwt op 21-06-2014  17:27 uOscar ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen dat bij een lagere temperatuur alle biologische processen langzamer gaan en als je meer gist gebruikt dat de processen dan sneller verlopen. John heeft te weinig gist gebruikt en daarom heeft hij nog twee opties, 1 veel geduld of twee extra gist toevoegen maar dat kost hem weer een Wyeast pakje van 8 euri.  :geduld: :geduld:

Niet te weinig gist Ad maar de verkeerde blijkt nu.
1 smackpack Wyeast op 14,5 liter zou toch voldoende moeten zijn ....toch?

Adbrouwt

Citaat van: John Kerstens op 21-06-2014  19:01 uNiet te weinig gist Ad maar de verkeerde blijkt nu.
Klopt als je een bovengister gebruikt had was het voldoende geweest maar een ondergister heeft meer cellen nodig dus zit je nu op de grens te balanceren wat kan leiden tot een slepende vergisting die wat meer tijd nodig heeft. is geen probleem duurt alleen wat langer.

RobinB

Citaat van: John Kerstens op 21-06-2014  19:01 uNiet te weinig gist Ad maar de verkeerde blijkt nu.
1 smackpack Wyeast op 14,5 liter zou toch voldoende moeten zijn ....toch??
Of het voldoende is hangt van meer factoren af dan alleen het volume. De SG en de leeftijd/fitheid van je gist telt oa. ook mee en dan nog de soort (bovengist/ondergist) en temperatuur vd vergisting.

Kijk voor een goed advies daarom altijd ff op Mr Malty's calculator, die geeft een heel aardige schatting. :duimop:

William

Voor een vergisting bij lage temperaturen is dat waarschijnlijk net iets te weinig. Als je hem iets warmer laat vergisten is de kans groter dat ie het wel redt, ook al omdat ie een valse start lijkt te hebben. Het zal dan misschien niet helemaal een OctoberFest worden.

Ik heb pas een ondergister gewoon bij hoge temperatuur laten vergisten en die is best lekker geworden.

John Kerstens

Heren,
HIJ IS GESTART!!

Viel achteraf wel mee met het geduld dus  :D

Wel bij een temperatuur van 22 ºC.

Het was ook niet de bedoeling om een oktoberfest biertje te maken maar een
molenbiertje.
Zoetig amberkleurig biertje met een hele lichte whiskeytoets.
Eerlijk gezegd een beerskey van Martin maar dan net iets toegankelijker.
De helft van de batch met Safbrew T-58 en de andere helft dus met Wyeast oktoberfest.
En die laatste omdat het karakter van het gist mij aanstond.
We zullen zien wat de lekkerderdere wordt  ;)

Cheerz

Vergelijkbare Topics (7)

31375

Reacties: 8
Gelezen: 2329

21533

Reacties: 19
Gelezen: 7744

33287

Reacties: 7
Gelezen: 1728

26012

Reacties: 18
Gelezen: 5430

7223

Reacties: 11
Gelezen: 5854

30-09-2007 12:03 u
door den_organolept

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.