Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RVS gaasje hopfilter verstopt bij gebruik van hopbloemen

Gestart door Jukkie, 05-05-2014 09:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Hallo,
Ik heb een kleine tien brouwsels gemaakt. Bij de laatste twee - een export stout en een dubbel - heb ik problemen gehad bij het hevelen na koelen. Ik gebruik:

- Voor het filteren na maischen een 'ouderwets' hevelfilter met koperen buisjes met gleufjes aan de onderkant
- hopbloemen
- een hopfilter bestaande uit een opgerold stukje rvs gaas van ongeveer 12 cm.

Na aanzuigen begint het hevelen met een behoorlijk debiet, maar dat wordt al snel minder en het filter is verstopt. Na doorblazen loopt het wel weer eventjes, maar niet lang. Ik heb de indruk dat het niet de hopbloemen zijn die het filter verstoppen maar dat het eiwitten zijn. Al weet ik dat niet zeker omdat ik daarvoor te weinig ervaring heb. Het zijn kleine witte stukjes, ongeveer ter grootte van een halve mm. Ik heb voor het filteren flink geroerd in de hoop de hele boel in het midden te krijgen maar dat hielp niet. Wat te doen? Het liefst werk ik niet met een hopzakje omdat ik denk, maar dat kan best alleen gevoelsmatig zijn, dat het hopproces beter verloopt als je de boel de vrije loop laat in de kookpan.
- aanpassen maischschema
- ander hopfilter
- toch een hopzakje..  :(  ?

Ik vraag me ook af waarom het filteren na koken nu ineens minder goed werkt, en ik voorheen echt binnen no time 20 liter wort kon overhevelen.

Jacques

Een oplossing kan zijn eerst het wort te roeren zodat alle vaste delen zich verzamelen in het midden van de pan.

Ook ik vermoed dat de verstopping veroorzaakt wordt eiwitten. Een hopzakje helpt dan niet. Overigens schrijf je dat je last hebt van verstopping bij het gebruik van hopbloemen, is dat omdat je hopbloemen gebruikt hebt, of omdat je het probleem niet hebt bij hoppellets?

Jukkie

Nee, ik vermeldde dat omdat ik las dat veel mensen soortgelijke problemen gehad hebben bij hoppellets, dus ik wilde benadrukken dat ik bloemen gebruik (en ook altijd gedaan heb). En roeren hielp dus niet niet  :(

Gerb

Je kunt ook whirlpoolen en 10 minuten wachten tot de eiwitten uitgezakt zijn. Dan hevelen vlak onder het niveau, waarbij je de slang steeds een stukje naar beneden doet. Hierdoor heb je alleen tegen de bodem nog veel eiwitten en heb je dus minder last van verstopping.

Ikzelf gebruik gewoon mijn hevelfilter (met sleuven) om na hopkoken te filteren. Wanneer je hier de tijd voor neemt en het rustig laat hevelen, komt er wel wat eiwit mee, maar wordt er ook veel tegengehouden door de hopbloemen. Een beetje eiwit in het gistvat is geen probleem.

Jukkie

Citaat van: Gerb op 05-05-2014  09:27 uIkzelf gebruik gewoon mijn hevelfilter (met sleuven) om na hopkoken te filteren. Wanneer je hier de tijd voor neemt en het rustig laat hevelen, komt er wel wat eiwit mee, maar wordt er ook veel tegengehouden door de hopbloemen. Een beetje eiwit in het gistvat is geen probleem.

Dat heb ik gisteren uiteindelijk ook gedaan. Wat doen die eiwitten verder in het gistvat? Zakken die uiteindelijk uit?
En waarom heb je hier de ene keer meer last van dan de andere keer? Is dat het maischschema, of de gebruikte moutsoorten?

Gerb

Die zakken gewoon uit. De mate van eiwitvlokking kan meerdere oorzaken hebben, watersamenstelling (pH, calcium), heftigheid koken, moutsoorten en in mindere mate de hoeveelheid hop. Dat zijn de factoren die ik nu kan bedenken.  Je zult altijd wel eiwitvlokking krijgen, dus je zult iets moeten bedenken wat voor jou werkt. Met zo'n kleine korf werkte bij mij ook nooit.

Jacques

Citaat van: Gerb op 05-05-2014  09:27 uJe kunt ook whirlpoolen en 10 minuten wachten tot de eiwitten uitgezakt zijn. Dan hevelen vlak onder het niveau, waarbij je de slang steeds een stukje naar beneden doet. Hierdoor heb je alleen tegen de bodem nog veel eiwitten en heb je dus minder last van verstopping.

Dit was wat ik bedoelde. Bedankt voor de aanvulling Gerb.

Citaat van: Jukkie op 05-05-2014  09:33 uDat heb ik gisteren uiteindelijk ook gedaan. Wat doen die eiwitten verder in het gistvat? Zakken die uiteindelijk uit?
En waarom heb je hier de ene keer meer last van dan de andere keer? Is dat het maischschema, of de gebruikte moutsoorten?

De vorming van de eiwitvlokken is een complexe aangelegenheid. Het gaat om een combinatie van factoren. Het eiwitgehalte van de mouten, het maischschema, de pH van het koken, de intensiteit van het koken en de kookduur. Zelfs de hoeveelheid hop die je gebruikt heeft invloed.

De eiwitten kunnen niet zo veel kwaad. Ze zakken inderdaad uit en komen uiteindelijk tussen de afgewerkte gist op de bodem van je gistvat te liggen. Als de gist wilt hergebruiken is dat wel een factor om rekening mee te houden. Je hebt dan wat minder gist dan je op basis van het volume van de slurry zou mogen verwachten.

[edit] Gerb was mij net voor... [/edit]

ciesvandekwis

Tarwe geeft ook wat meer en grotere eiwitten dan gerst. Iers mos kan al eens helpen ook, maar vooral correct aanzuren (pH 5,2).
Ik gebruik dezelfde javalfilter voor maischen en hopfilteren. Misschien es proberen je sleuvenfilter te upgraden?

Ik elk geval: whirlpoolen na het koelen.
Ik gebruik bijna alleen pellets + handjevol bloemen enkel voor het filteren te vergemakkelijken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.