Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen in PET-flessen

Gestart door toonver, 10-04-2014 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

toonver

Hey iedereen,

Ik heb een vraagje over het soort flessen waarin bier kan gebotteld worden.
Binnen een paar maand ga ik naar een festival en ik zou graag mijn zelf gebrouwd bier meenemen.
Aangezien er geen glas en tapinstallaties toegelaten zijn zat ik te denken of dat het misschien mogelijk was om bier te bottelen in PET-flessen.

Heeft er iemand ervaring met bottelen in PET-flessen?

Alvast bedankt
Mvg,
Toonver

RobinB

Hai Toonver!
Heb je al de zoekfunctie gebruikt?
Hier zijn al meerdere topics over geweest. :)

Zie bijvoorbeeld:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20465.0.html

Hoppenbrouwers

Dat kan. Binnen ons gilde is er iemand die er ervaring mee heeft. Zorg wel dat de druk niet te hoog wordt als je hervergist in de pet fles.

heijligers

Zoals je in het door Robin aangehaalde topic kunt zien heb ik dat een aantal keer gedaan om mee te nemen op vakantie. Tot dusver ben ik zeer tevreden met de resultaten van het bottelen in pet flessen voor koolzuurhoudend water. Als je ze niet te lang wilt bewaren gaat dat prima. Wel de flessen in het donker bewaren.

Je kunt ook kiezen voor de Coopers flessen, kost wat meer, maar dan heb je ook iets meer.

bierhenkie

technics

Ik weet nog dat ze in Denemarken een poos plastic flessen hadden met soort van blikjes-opentrek-dop... Hoop toch echt dat de grotere brouwerijen lekker bij glas blijven :P

bierhenkie

Niet bang zijn voor vernieuwing. Nog niet zo lang geleden zat bier in stenen pullen en houten vaten...
Eer grote brouwerijen ja zeggen tegen PET, zal e.e.a. uitgebreid getest worden. Goed genoeg voor de hobbybrouwer.

dennisbier

De houdbaarheid in PET is stukken lager dan in glas. (De huidige dunne PET laat CO2 ontsnappen door de wand heen)
Dat verschil in THT vind je ook terug op verpakkingen van fabrikanten.
1/2 liters frisdrank (wat qua koolzuur het bier benadert en de toepassing) komen op 4 maanden bij Coca-Cola/Fanta.
Te zien aan codering dagnummer en THT. Glazen 20 cl hebben een tht van een jaar.
Dat is genoeg verschil voor mij om te bottelen in glazen flessen.

alrikdew

Voor mij ook! Dit lijkt mij ook meer een oplossing voor pils brouwerijen zoals Heineken. Geloof niet dat je een RIS wilt kopen in een petfles!

RobinB

Er zijn ook PET flessen te koop die meer gasdicht gemaakt zijn (extra lagen?). Coopers levert deze (oa.?) voor hobbybrouwers en ik gebruik ze al een jaar naar volle tevredenheid. Volgens de leverancier goed voor een houdbaarheid van 18 mnd, maar tegen die tijd zijn smaakafwijkingen ook niet meer aan het flesje te wijten...
Dit type PET kan je niet zomaar vergelijken met de kleurloze frisdrank flesjes.

Tot nog toe in ca. een jaar na bottelen geen verlies van koolzuur bemerkt bij mijn eerst gebottelde bier en het smaakt verder ook prima.

MaartenP

In Duitsland zie je ook overal bier in PET flessen, volgens mij vanwege statiegeld motieven onder andere. Heb er nog nooit iets raars aan geproefd.

Jacques

Citaat van: RobinB op 23-07-2014  19:43 uTot nog toe in ca. een jaar na bottelen geen verlies van koolzuur bemerkt bij mijn eerst gebottelde bier en het smaakt verder ook prima.

Voor een goede vergelijking zou je een brouwsel in zowel glazen flessen als in PET flessen kunnen bottelen.
Na 1 jaar en nog een keer na 2 jaar vergelijken om te zien of er smaakverschillen zijn.

Rich

Ik heb laatst een tiental spaflessen gebruikt uit noodzaak, van die dunwandige. Op zich niks mis qua smaakafwijkingen maar merk wel een stukje minder koolzuur, wellicht door het rekvermogen van het plastic -> lagere druk tov glas tijdens rijping. Kan ook tussen de oren zitten :)

dennisbier

Het laatste jaar zijn de flesjes weer een stukje lichter geworden.
Daarmee is de wanddikte ook weer een stukje minder geworden.
Voor de FMCG markt en kortere tht's niet zo erg.
Maar bier rijpt op de fles en moet dan geen druk gaan verliezen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 24-07-2014  17:35 uVoor een goede vergelijking zou je een brouwsel in zowel glazen flessen als in PET flessen kunnen bottelen.
Na 1 jaar en nog een keer na 2 jaar vergelijken om te zien of er smaakverschillen zijn.

Dat zou kunnen, maar is voor mij een zinloze vergelijking.
Ik bottel niet veel meer, dus de kans dat ze een jaar overleven is al erg klein.
Na 2 jaar is je bier in standaard flesjes ook dusdanig verouderd dat ik het niet meer zo lekker vindt. Dus of dit nu ook plaatsvind in de PET-flesjes of evt iets erger is voor mij dan irrelevant.

Jacques

Citaat van: RobinB op 31-08-2014  20:51 uDat zou kunnen, maar is voor mij een zinloze vergelijking.
Ik bottel niet veel meer, dus de kans dat ze een jaar overleven is al erg klein.
Na 2 jaar is je bier in standaard flesjes ook dusdanig verouderd dat ik het niet meer zo lekker vindt. Dus of dit nu ook plaatsvind in de PET-flesjes of evt iets erger is voor mij dan irrelevant.

Dan doe je de vergelijking toch na 3 en 6 maanden.  :)

RobinB

Ja, kan.
Maar het bier was ook na een jaar nog prima, vergelijkbaar met het bier op fust. Voor mij is dat vergelijking genoeg. Als jij meer wilt vergelijken, ga vooral je gang! :duimop:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.