Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke gist waarvoor?

Gestart door Herder, 05-04-2014 22:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Herder

Hallo

Ik heb al een aantal keren bier gebrouwen met verschillende recepten. Alleen bij dit alles heb ik steeds de zelfde gist gebruikt.
Namelijk S-33 Saffb. Het voordeel van deze gist is dat je een hoop losse zakjes hebt voor niet erg veel geld. Ik had eens een pakje van Wyeast 3389 en dat was toch vrij prijzig en enkel voor één keer brouwen. Maar ja steeds dezelfde gist kan ook niet de bedoeling zijn. Dus ik vroeg me af kun je een X aantal standaard gisten hebben die vrijwel de meeste bieren dekken. Of wie kan me vertellen hoe ik het beste gist kan kopen en welke soort.

Gr Leo

goom

Even zeken in het forum, ooit heeft iemand deze info in een excel bestand gezet

marcel-g

seed7

Een globale indeling van de korrelgisten uit het hoofd, waarop je je echter niet moet vastpinnen, met een WB-06 kun je bijvoorbeeld prima een blond maken, met US-05 ook. Een koel vergiste Nottingham of US-05 kun je voor een hele range bieren inzetten waar je geen uitgesproken gistprofiel wenst. De Belle Saison heeft daar in tegen een heel erg uitgesproken karakter. Gewoon proberen en je eigen weg vinden.

Belgisch
T-58
Belle Saison
S-33 (?)

Engels
S-33 (?)
Windsor
Nottingham
S-04
Coopers Ale

Weizen
WB-06
Munich
Brewferm Blanche

Amerikaans
BRY-97
US-05

Ondergister
Diamond Lager
S-23
W34/70
Mauribrew 497

Ingo

Herder

Kijk dit is wat ik zocht. Een overzicht waarmee ik gist kan kopen.
Dus nu kan ik van dit alles een aantal zakjes per soort kopen.

Gr Leo

RobinB

Zie ook de bijlage van dit bericht, handig in PDF en voor korrels en vloeibaar. :)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11634.0.html

Hoppenbrouwers

Citaat van: Herder op 06-04-2014  10:00 uKijk dit is wat ik zocht. Een overzicht waarmee ik gist kan kopen.
Dus nu kan ik van dit alles een aantal zakjes per soort kopen.

Gr Leo
Slurry's kun je ook bewaren en dan hergebruiken. Dat scheelt je weer gist weggooien en nieuwe gebruiken. Er zijn meerdere mensen die dat doen dus ruilen is dan ook een optie. Heb je voor nix een nieuwe gist (als die paar centen een issue zijn in deze hobby).

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.