Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Flessen onder hoge waterdruk met ontmettingsmiddel reinigen

Gestart door JanV, 01-04-2014 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

JanV

Beste forumers, misschien hebben jullie ook al het probleem ervaren om de flesjes zuiver te maken.
Wel, ik had het zelfde probleem en was het een hele klus om iedere fles met een borsteltje proper te maken.

Maar nu heb ik de oplossing gevonden met de volgende voorwerpen:
-een grondwaterpomp (1 kw) om de tuin te besproeien
-een aantal pvc-buis-onderdelen
-een propaan-nippel
-ontsmettingsmiddel

De flesjes zijn nu in 1-2-3 proper -ook de buitenkant- en ik hoef ze enkel nog even na te spoelen met proper water.
Eigenlijk is de installatie poepsimpel...
Ik trek met een zware pomp warm water met desinfecterend middel uit een pompbak, dat naar een klein buisje wordt geleid.
De enorme kracht van de pomp -en de fijne straal door het kleine buisje- maakt het flesje proper.

Eerder had ik gekeken naar een professionele installatie die per keer 2 flesjes zuiver maakte.
Dat zou tot 4000 euro kosten, nu kost het mij tientallen euro's (ik had al een pomp) en de flesjes zijn even proper volgens het zelfde principe als de duurdere installatie.

Later post ik enkele foto's.

Oscar

Citaat van: JanV op 01-04-2014  21:49 uBeste forumers, misschien hebben jullie ook al het probleem ervaren om de flesjes zuiver te maken.

Nee, geen enkele probleem. Dit onderwerp is al tot de bodem uitgekauwd en nog steeds doen mensen bergen verzetten om hun flesjes te reinigen en te desinfecteren. Met een beetje dicipline is dat allemaal niet nodig..

Wacht de volgende aflevering van BrouwTV maar af... ;)

JanV

Citaat van: Oscar op 01-04-2014  22:01 uNee, geen enkele probleem.

Oscar, ergens ik heb je oplossing al gelezen...
3 maal naspoelen en omgekeerd in de bak zetten.
Maar... je leent even een paar flesjes uit en je krijgt ze vuil terug.
Of, op een feestje gaat niet iedereen zijn flesje spoelen.

Met deze installatie hoeft dat niet meer. Gewoon drinken en ze terug in de bak zetten... klaar.

Jacques

Citaat van: JanV op 01-04-2014  21:49 uLater post ik enkele foto's.

Ik ben benieuwd!

Oscar

Citaat van: JanV op 01-04-2014  22:07 uMaar... je leent even een paar flesjes uit en je krijgt ze vuil terug.

Glesjes geef je weg... En leen je niet uit!  ;)

Citaat van: JanV op 01-04-2014  22:07 uOf, op een feestje gaat niet iedereen zijn flesje spoelen.

Klopt, dat doe je dus zelf de volgende ochtend en flesjes met sigarettenpeuken gooi je weg of lever je in bij de Supermarkt. Je moet gewoon een flinke voorraad flesjes hebben...  :brouwen:

:biersmile:

Maar ik ben benieuwd naar de foto's. Ik ben niet zo'n bouwer... Jij waarschijnlijk wel... :)

:degroeten:

JanV

Cerberus

tjleet

Citaat van: Cerberus op 02-04-2014  13:25 uHoe voorkom je overdruk in het PVC gedeelte?
Volgens mij is "kraan dicht" einde druk als ik het zo zie. De rest is aangesloten met slangen. Of bedoel je die met het PVC gedeelte?

JanV

Citaat van: Cerberus op 02-04-2014  13:25 uHoe voorkom je overdruk in het PVC gedeelte?

In het pvc gedeelte waar het flesje in rust, zijn onderaan kleine gaatjes (5 mm) die de overdruk laten afnemen,
maar het water toch nog toelaten door het systeem te stromen om zo de volledige fles te zuiveren.

JanV

Citaat van: tjleet op 02-04-2014  13:45 uVolgens mij is "kraan dicht" einde druk als ik het zo zie. De rest is aangesloten met slangen. Of bedoel je die met het PVC gedeelte?

Enkel op de slangen is druk, en door de waterstraal in het flesje.

Zojuist heb ik 200 flesjes gepoetst, op een mum van tijd...
Wel heb ik 2 maal de bak van vers water voorzien met vaatwasmiddel en desinfecteermiddel.

Op de Fles

Ik gebruik een gewone huis tuin en keuken stoomreiniger...
Vuile en minder vuile flessen in een wip schoon. ;)

Superbeun

Leuk ontwerp, het hele flesje wordt zo gespoeld.
Ga je er nog een aantal in serie maken zodat je meerdere flesjes tegelijk kan doen?

JanV

Citaat van: Superbeun op 02-04-2014  14:39 uGa je er nog een aantal in serie maken zodat je meerdere flesjes tegelijk kan doen?

Meer hoef flessenwassers hoef ik niet te maken, omdat ik ook maar 2 handen heb.
Als het ene flesje aan het schoonwassen is, spoel ik met de andere hand het gewassen flesje met warm zuiver water.
Deze zijn dan 100% zuiver!
Alle flesjes heb ik tegen het zonlicht gehouden en gecontroleerd.

JanV

Citaat van: Op de Fles op 02-04-2014  14:22 uVuile en minder vuile flessen in een wip schoon. ;)
De flesjes die ik nu gereinigd heb kwamen rechtstreeks van de drankenhal en waren dus echt heel vies.
Zulke flesjes krijg ik normaal met veel moeite proper... voorweken met soda de dag tevoren en dan een voor een met het borsteltje.

JanV

Citaat van: Oscar op 02-04-2014  06:32 uMaar ik ben benieuwd naar de foto's. Ik ben niet zo'n bouwer... Jij waarschijnlijk wel... :)

Oscar, ieder zijn sterktes hé. De ene is goed met (brouw)software en de andere met knutselen.  :)

Twentse Schapekop

Citaat van: Oscar op 01-04-2014  22:01 uWacht de volgende aflevering van BrouwTV maar af... ;)

Kan niet wachten!  :proost:

Vergelijkbare Topics (7)

10472

Reacties: 12
Gelezen: 4535

35131

Reacties: 38
Gelezen: 5898

16828

Reacties: 5
Gelezen: 3831

44637

Reacties: 18
Gelezen: 2026

37912

Reacties: 17
Gelezen: 6537

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.