Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste ondergistend bier

Gestart door Rickske, 25-02-2014 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Rickske

Hoi allemaal,

Na al een tijdje bovengisters met veel plezier te hebben gemaakt wil ik nu een keer een Pilsner Urtyp achtig bier maken. Maar ik heb mijn kennis eigenlijk alleen over bovengisters en dus een paar vraagjes.

Voor een ondergister (ik heb de Wyeast 2278)

Ik begrijp dat de hoofdgisting langer duurt, normaal ben ik met 3 a 4 dagen klaar, hevel ik het bier of tap het gist uit mijn CCT.
Maar: Hoe lang duurt de hoofdgisting bij deze gist? (begin?: SG 1046, verwachtte eind: SG 1013) De temperatuur van de vergisting kan bij deze gist tussen de 10 en de 14 graden, ik gebruik 13 ºC
Is het normaal om na de hoofdgisting het bier over te hevelen naar de nagisting? Of is dit al de "lagering"?
En als het overgeheveld dient te worden, wat is de verwachtte tijd die aangeraden wordt voor de nagisting? (Ik heb het boekje van Brian Kunath, daar staat 3 weken als richttijd, maar de informatie over ondergisters is summier..)
Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen!

Hoppenbrouwers

Het ligt er ook een beetje aan hoe vitaal de gist is. Ik heb ook wel eens een tijd van vier weken nodig gehad voordat de gist klaar was. Nagisten kan overlopen in lageren als je daar voor kiest. Door nog een keer over te hevelen scheid je nog meer vaste deeltjes. Het hoeft echter niet. Met een CCT zul je daar ook minder last van hebben.
Met een smackpack kun je niet zo heel veel bier vergisten zonder hem op te schalen. Wat is je volume?

Rickske

Ik ben 15 liter van plan, Mr Malty raad me 3 pakken aan, Wyeast zegt dat het met 1 kan. Verder wou ik deze eigenlijk in zo'n tonnetje met draaideksel en waterslot gebruiken voor de ondergister. Als het resultaat me bevalt was ik van plan het in zo'n 20 liter plastic Speidel vat (nieuw bij de Brouwmarkt) te gaan doen in de toekomst. Hoewel die 20 liter waarschijnlijk de aanbevolen wort is ipv inhoud.
Magneetroerder heb ik nog niet.

Hoppenbrouwers

Tenzij de gist heel erg actief (en dus vers) is zou ik het je aanraden om een starter te maken. Dat kan al heel eenvoudig met een gedesinfeerde pot en wat wort. Afdekken met alu-folie en zo opschalen. De ervaring leert dat je vergisting anders slecht op gang komt en te lang duurt met smaakafwijkingen als gevolg.

Rickske

Dit is dus globaal de werkwijze voor ondergisters, die niet veel verschild behalve in tijd van bovengisters:
1 Starter maken (ik heb nog 1,5 liter wort daarvoor klaarliggen in de vriezer)
2 Brouwen, starter toevoegen en hoofdgisting
3 Met de bellen stroom en SG meting  bepalen wanneer hoofdgisting is afgelopen.
4 Afhevelen naar nieuw vat voor nagisting/lagering

Ik hevel na de nagisting/lagering nogmaals over naar een nieuw( ofwel, het eerste) vat waar ik bottelsuiker opgelost in wat gekookt water toevoeg voor koolzuur op de fles/5 liter vaatje.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Rickske op 25-02-2014  17:22 uDit is dus globaal de werkwijze voor ondergisters, die niet veel verschild behalve in tijd van bovengisters:
1 Starter maken (ik heb nog 1,5 liter wort daarvoor klaarliggen in de vriezer)
2 Brouwen, starter toevoegen en hoofdgisting
3 Met de bellen stroom en SG meting  bepalen wanneer hoofdgisting is afgelopen.
4 Afhevelen naar nieuw vat voor nagisting/lagering

Ik hevel na de nagisting/lagering nogmaals over naar een nieuw( ofwel, het eerste) vat waar ik bottelsuiker opgelost in wat gekookt water toevoeg voor koolzuur op de fles/5 liter vaatje.
Helemaal goed! :duimop: (vergisten bij een temperatuur van 12 °C)

Rickske

RobinB

Bij ondergisters beter altijd een starter maken, check Mr Malty voor het volume (instellen op "Lager")

Rickske

Hoi RobinB,
Weet jij waarom Wyeast wel aangeeft dat het met 1 pak prima gaat en Mr Malty niet? Vanwaar de verschillen?
Ik ga zeker een starter maken, heb geen behoefte aan mislukkingen ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Rickske op 25-02-2014  21:06 uHoi RobinB,
Weet jij waarom Wyeast wel aangeeft dat het met 1 pak prima gaat en Mr Malty niet? Vanwaar de verschillen?
Ik ga zeker een starter maken, heb geen behoefte aan mislukkingen ;)
Wyeast heeft één standaard verpakking en maakt geen verschil in boven en ondergisters. Mr Malty wel.

Rickske

Mr Malty raad me een starter van bijna 3 liter aan.. Beïnvloed ik daardoor niet heel erg de smaak van mijn recept (starter wort is van ander recept dan dit bier)
Of kan ik van de 3 liter starter gewoon de gist laten uitzinken en dan starterwort afgieten en gist gebruiken?

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-02-2014  21:11 uWyeast heeft één standaard verpakking en maakt geen verschil in boven en ondergisters. Mr Malty wel.

Met name vanwege het laatste, zou ik eerder Mr Malty aanhouden.

Overigens, Wyeast geeft óók aan dat je een starter moet maken, kijk maar eens goed op de verpakking... ;)

RobinB

Citaat van: Rickske op 25-02-2014  21:41 uMr Malty raad me een starter van bijna 3 liter aan.. Beïnvloed ik daardoor niet heel erg de smaak van mijn recept (starter wort is van ander recept dan dit bier)
Of kan ik van de 3 liter starter gewoon de gist laten uitzinken en dan starterwort afgieten en gist gebruiken?
Dat laatste is wel aan te raden. :)

Rickske

Juist! Het hele starter maken is voor mij nog nieuw. Ik heb tot nu toe altijd met korrelgist gewerkt. Bedankt voor de tips!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.