Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingsproces mbv STC 1000

Gestart door Eric v B, 25-02-2014 12:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric v B

Sinds kort heb ik een STC1000 en een oude koelkast. De mogelijkheid tot gecontroleerde vergisting dus. Maar nu vraag ik mij af of er bepaalde vergistingsprocedures zijn in zo'n gecontroleerde omgeving. Op het forum en daarbuiten heb ik hier niets over kunnen vinden.
Ik heb gekeken naar de eigenschappen van mijn gist (Windsor 17 - 21 ºC). Ik heb de kast op 20 ºC gezet.  Maar had ik niet beter op 17 ºC kunnen beginnen? Vergist je bij een constante temperatuur of volg je een schema? Ga je van laag naar hoog of andersom? Kortom: veel vragen.

tjleet

Je kunt dat helemaal zelf bepalen. Niets moet. Behalve dan rekening houden met de gist en je smaakpapillen. Dwz, niet te koud zodat de gist zich niet prettig voelt. Niet te warm dat jij het niet meer lekker vind (of de gist het loodje legt...)
Hogere temperatuur geeft een ander smaakprofiel dan een lagere temperatuur.
Kortom: geen antwoord ;)

BRAAF bier

Dit was ook een beetje mijn vraag..
Ik gebruik de Wyeast 1028 (london-ale). De schuimvorming is hevig maar de activiteit in het waterslot is vrij rustig. Heb het laten vergisten op een temp. van 18 ºC en de STC ingesteld op een verschil van 0,3 ºC..
Komende zondag staat hij 2 weken in primair. Wil hem zondag ochtend overhevelen naar een glazenmandfles..
Maar de activiteit is nu al vrij nihil. Wat zijn de volgende logische stappen na de primaire vergisting? 

tjleet

Nagisten, optioneel lageren, bottelen, hergisten, drinken.

BRAAF bier

Citaat van: tjleet op 25-02-2014  15:37 uNagisten, optioneel lageren, bottelen, hergisten, drinken.

Secundaire gisting ga ik sowieso doen. Ga dan nogmaals wat zelfgemaakt kersen/vanille 'extract' toevoegen.
Lageren zat ik ook aan te denken, maar moet ik het dan overhevelen? Glas of plastic? En welke temperatuur?
Bottelen en hergisten spreekt voor zich  ;)..
Drinken nog meer overigens.

ZwartGoud

Voor de meeste bovengisters laat ik de hoofdgisting vaak op 18 graden verlopen. Als de schuimkraag (bijna) helemaal weg is hevel ik over naar een mandfles. Dan zet ik hem 1 graad hoger op 19 graden. Bij zwaardere bieren laat ik hem dan na een week nog een graad hoger zetten op 20 graden. De hergisting op de fles doe ik weer een graadje hoger, rond de 21 graden.
Bij mijn Belgische bieren vind ik dat ik een mooi gistprofiel proef, niet te overdreven, maar wel aanwezig.
Eerder vergistte ik enkel bij 20 graden. Die bieren vond ik zelf iets te koppig, had een tandje minder fruitig gemogen.
Ik moet wel zeggen dat de hoeveelheid entgist ook uitmaakt mbt de fruitigheid/koppigheid. Liever iets te veel dan te weinig.

Nog een tip trouwens: Eik je stc-1000 goed. Bij mij zat er best wel wat verschil tussen de werkelijke temperatuur en de temperatuur die de stc1000 aangaf, zo´n 1,5 graden.

BRAAF bier

Ik kreeg net dit toegestuurd:

Dus ik denk dat ik mijn 'extract' gewoon toe ga voegen aan de hoofdvergisting (in de speidel van 60L). En het bier naar 20 ºC trek om dan nog een week of twee op die temperatuur te laten gisten.
Dan een week lageren op een temp van 10 ºC.

Hergisten met bottelsuiker en bottelen en dan terug brengen naar 20 ºC voor de hergisting, 1 week.

Shoot!

Jacques

Citaat van: Eric v B op 25-02-2014  12:54 uIk heb gekeken naar de eigenschappen van mijn gist (Windsor 17 - 21 ºC). Ik heb de kast op 20 ºC gezet.  Maar had ik niet beter op 17 ºC kunnen beginnen? Vergist je bij een constante temperatuur of volg je een schema? Ga je van laag naar hoog of andersom? Kortom: veel vragen.

Er zijn hobbybrouwers die beginnen bij lage temperatuur om daarna de temperatuur steeds te laten stijgen. Tijdens de nagisting wordt vervolgens de temperatuur nog verder verhoogd. Dit wordt gedaan om het bier zo ver mogelijk te laten uitgisten.

Zelf geef ik de voorkeur aan om één temperatuur aan te houden. De reden daarvoor is tweeledig. Aan de ene kant komen bij een hogere temperatuur meer stoffen vrij uit de gistcellen wanneer de temperatuur hoger wordt. De stoffen zijn niet allemaal even gunstig voor de smaak van het bier en de schuimhoudbaarheid hoewel er ook weer stoffen vrijkomen die schuimhoudbaarheid weer wat verbeteren (wat is bierbrouwen toch altijd lekker complex). Mijn ervaring is dat schuimnegatieve stoffen (eiwitsplitsende enzymen) de overhand krijgen.

Door voldoende gist te gebruiken en een niet te lage temperatuur aan te houden gist het bier toch wel uit. Wel zorg ik er voor dat ik het wort op de gewenste temperatuur is voordat ik de gist toevoeg. In ieder geval dat het wort niet warmer is dan de vergistingstemperatuur. Hierdoor wordt voorkomen dat in het begin van de vergisting veel hogere alcoholen aangemaakt worden.

Eric v B

Allemaal bedankt voor de antwoorden. Het wordt er niet makkelijker  :nut: op. Of misschien juist wel: Zolang je maar tussen de uiterste temperaturen van je gist blijft is het goed. En afhankelijk van je smaakvoorkeur ga je wat hoger of lager in de range zitten. Brouwen is net als het echte leven: wijsheid komt met de jaren/met het aantal brouwsels. Ik moet gewoon geduld hebben en ervaring op doen. Ik ben gerustgesteld dat je het niet gauw fout kan doen zolang je de range van je gist respecteert.
Excuses Tjleet :groots: : mijn eerste gedachte bij jouw antwoord was: "Wat moet ik nou met zo'n antwoord?" Maar na alle antwoorden gelezen te hebben, was dit eigenlijk meteen het juiste antwoord.

Jacques

Nog even een nabrander...

Citaat van: BRAAF bier op 25-02-2014  15:40 uSecundaire gisting ga ik sowieso doen.

Secundaire vergisting = nagisting. Dat een onderdeel van de vergisting. Daar kies jij niet voor maar de gist...

Waarschijnlijk bedoel je dat je gaat overhevelen. Voor de nagisting is dat niet noodzakelijk, ook als je het bier in het vat van de hoofdgisting laat zitten heb je een nagisting.

tjleet

Citaat van: Eric v B op 26-02-2014  21:58 uExcuses Tjleet :groots: : mijn eerste gedachte bij jouw antwoord was: "Wat moet ik nou met zo'n antwoord?" Maar na alle antwoorden gelezen te hebben, was dit eigenlijk meteen het juiste antwoord.
:duimop:
Dat had ik zelf ook met mijn antwoord ;D vandaar de toevoeging "kortom..."
Je hebt de spijker op de kop geslagen:
Citaat van: Eric v B op 26-02-2014  21:58 uBrouwen is net als het echte leven: wijsheid komt met de jaren/met het aantal brouwsels. Ik moet gewoon geduld hebben en ervaring op doen.
Veel brouwplezier.  :brouwen:

hansHalberstadt

Volgens mij in ieder geval belangrijk om te voorkomen dat de gisting zo langzaam gaat dat de gist neer gaat slaan en zichzelf afsluit van suikervoeding. Daarmee kom je in een neerwaardse spiraal terecht.

Bij lagere temperatuur gaat de gisting ook langzamer, dus is dat risico groter, vooral voor amateurbrouwers met kleine volumes. Ik doe op dit moment veel proeven met roeren tijdens de gisting (roervlo in het gistingsvat). Daarmee hoop ik op een beter controleerbare vergisting omdat je hiermee het neerslaan voorkomt. dat opent dan de weg om op lagere temperaturen te kunnen vergisten (minder bijsmaakjes) zonder risico op vervroegd neerslaan van de gist.
Op dit moment heb ik een potje wort van 1040 met Westmalle gist op 13 ºC + roerwerk in 2 dagen uit laten gisten.
HansH   

Vergelijkbare Topics (5)

22585

Reacties: 6
Gelezen: 1993

33852

Reacties: 4
Gelezen: 1661

39721

Reacties: 10
Gelezen: 1560

35430

Reacties: 21
Gelezen: 2896

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.