Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wyeast 1214 begian abby gist komt niet op gang

Gestart door programa, 01-02-2014 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

programa

Ik heb gisteren avond Wyeast 1214 begian abby gist toegevoegd aan mijn wort.
Ik heb het pakje 1,5 uur laten zwellen toen werd het pakje wat dikker en toen heb ik het bij het wort gedaan, immers stond er op de verpakking dat het pakje niet helemaal bol moet staan. En nu 17 uur later gebeurt er helemaal niets geen schuimkraag, en het waterslot vertoont GEEN activiteit.

Ik heb waarschijnlijk het gist iets te vroeg in het wort gedaan en had het pakje langer moeten laten staan, of is dit een gist die heel traag opstart?

Mocht iemand ervaring hebben met de opstart van dit gist dan hoor ik het graag?

ThomasM

Ik heb laatst ook een vergisting gehad die niet wilde starten. De omstandigheden waren toen heel anders dan bij jou, maar we hebben een aantal dingen nodig:

Hoeveel liter
Welk SG
Hoe warm was het wort toen je de gist erbij gooide?

programa

Citaat van: ThomasM op 01-02-2014  16:47 uIk heb laatst ook een vergisting gehad die niet wilde starten. De omstandigheden waren toen heel anders dan bij jou, maar we hebben een aantal dingen nodig:

Hoeveel liter
Welk SG
Hoe warm was het wort toen je de gist erbij gooide?

20 liter wort
sg 1060
18 graden is en was het wort toen ik het gist er bij deed

Robert1968

Geduld!

YEAST STRAIN: 1214  |  Belgian Abbey™

Back to Yeast Strain List

A widely used and alcohol tolerant Abbey yeast that is suitable for a variety of Belgian style ales. This strain produces a nice ester profile as well as slightly spicy alcohol notes. It can be slow to start; however, it attenuates well.

Henielma

Inderdaad te weinig geduld gehad na het smacken van de gist. De tekst op de verpakking is vooral geent op de Amerikaanse markt waar de gist veel verser is. Mijn ervaring is bij een verse verpakking minstens 4 uur wachten. Bij wat oudere gist duurt het al gauw 1 a 3 dagen tot die mooi bol staat. Hierna een starter maken, die laten bezinken en op de brouwdag afgieten en dan  toevoegen aan het wort.

Nu ga je een trage slepende vergisting krijgen zeker op 18 ºC want dat is voor die gist vrij koud. Wat je nu nog kan doen is de temperatuur naar 21 ºC brengen en geduld hebben.   

programa

Citaat van: Henielma op 01-02-2014  17:01 uInderdaad te weinig geduld gehad na het smacken van de gist. De tekst op de verpakking is vooral geent op de Amerikaanse markt waar de gist veel verser is. Mijn ervaring is bij een verse verpakking minstens 4 uur wachten. Bij wat oudere gist duurt het al gauw 1 a 3 dagen tot die mooi bol staat. Hierna een starter maken, die laten bezinken en op de brouwdag afgieten en dan  toevoegen aan het wort.

Nu ga je een trage slepende vergisting krijgen zeker op 18 ºC want dat is voor die gist vrij koud. Wat je nu nog kan doen is de temperatuur naar 21 ºC brengen en geduld hebben.

ik heb momenteel het gistingsvat bij de openhaard in de kamer neergezet tempratuur ongeveer 22 graden. (Ik heb een gesloten haard dus geen last van roet of andere nare dingen die uit de haart komen)

RobinB

Heb je ook een plaats waar de temperatuur wat stabieler is?
Dat vind de gist fijner, vooral nu hij al een valse start heeft. ;)

Waarschijnlijk was het beter geweest wanneer je een starter had gemaakt.

programa

Citaat van: RobinB op 01-02-2014  17:59 uHeb je ook een plaats waar de temperatuur wat stabieler is?
Dat vind de gist fijner, vooral nu hij al een valse start heeft. ;)

Waarschijnlijk was het beter geweest wanneer je een starter had gemaakt.

De woonkamer is het warmste vertrek hier, s `morgens is het 2 graden kouder dan de rest van de dag. Ik kan het gistingsvat wel bij de kachel zetten en wanneer hij is opgewarmd is  naar 21 graden.
Dan kan ik het vat weg zetten in de hoek van de kamer waar de temperatuur reeds stabieler is

programa

Ik had gisteren het wort verwarmt naar 22 graden en nu is er een zeer goede gisting.
Het wort verwarmen heeft dus goed geholpen

Dikke Dries

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb mijn eerste granenbrouwsel gemaakt afgelopen maandag en misschien was de keuze om gelijk een quadrupel te willen maken ook niet zo verstandig, maar goed.
Bij mij gaat het om de Belgian abby ale 2 gist(1762).
's ochtends om 7:30 uur het zakje gesmackt met de gedachte dat het 3 uur duurt om op te zwellen(zoals op de verpakking staat).
Begin van de avond moest ik de gist gaan toevoegen, maar het zakje was nog steeds niet opgebold.
Toch toegevoegd met het resultaat dat nu(woensdagavond) de boel nog steeds niet aan het pruttelen is.
Komt dit nog wel goed?
En als het alsnog gaat gebeuren krijg ik dan niet allerlei foute smaakjes?
Ik heb in ieder geval de temperatuur van mijn met water gevulde Speciekuip verhoogd van 20 naar 23 graden.
Mochten er nog tips zijn hoor ik het graag.

programa

Citaat van: Dikke Dries op 05-02-2014  21:26 uIk heb hetzelfde probleem.
Ik heb mijn eerste granenbrouwsel gemaakt afgelopen maandag en misschien was de keuze om gelijk een quadrupel te willen maken ook niet zo verstandig, maar goed.
Bij mij gaat het om de Belgian abby ale 2 gist(1762).
's ochtends om 7:30 uur het zakje gesmackt met de gedachte dat het 3 uur duurt om op te zwellen(zoals op de verpakking staat).
Begin van de avond moest ik de gist gaan toevoegen, maar het zakje was nog steeds niet opgebold.
Toch toegevoegd met het resultaat dat nu(woensdagavond) de boel nog steeds niet aan het pruttelen is.
Komt dit nog wel goed?
En als het alsnog gaat gebeuren krijg ik dan niet allerlei foute smaakjes?
Ik heb in ieder geval de temperatuur van mijn met water gevulde Speciekuip verhoogd van 20 naar 23 graden.
Mochten er nog tips zijn hoor ik het graag.

Ik heb zelf het idee dat het wel goed komt bij mij duurde het namelijk 48 uur voordat de vergisting op gang kwam maar dat je hem op 23 graden hebt gezet is zeker goed. Ondanks dat het gist opstartproblemen hat heb ik toch een goede en heftige gisting gehad. Het SG van zat gisteren al op 1010

bierfan

Citaat van: Robert de Boer op 01-02-2014  16:58 uGeduld!

YEAST STRAIN: 1214  |  Belgian Abbey™

Back to Yeast Strain List

A widely used and alcohol tolerant Abbey yeast that is suitable for a variety of Belgian style ales. This strain produces a nice ester profile as well as slightly spicy alcohol notes. It can be slow to start; however, it attenuates well.

Hier nergens last van met deze gist.

Na 20 uur. SG 1072.

programa

Citaat van: bierfan op 07-02-2014  11:46 uHier nergens last van met deze gist.

Na 20 uur. SG 1072.

Welk bier heb je gemaakt?
Ik zelf heb dit recept gemaakt
Recept Tripel 1ste prijs OBBK cat C 2013 Brouwerij "Het Portiek"    Geert van Slobbe.

bierfan

Ik heb een soort duvel gemaakt, dus pilsmout met wat havervlokken en suiker.
Maar dan zonder duvelgist.  :)  Dus zal dan ook totaal niet op een Duvel lijken.
Maar gaat wel smaken denk ik.

Vergelijkbare Topics (7)

41410

Reacties: 2
Gelezen: 1051

29827

Reacties: 3
Gelezen: 1084

25337

Gestart door Herder

Reacties: 13
Gelezen: 3561

20658

Reacties: 22
Gelezen: 6954

15588

Reacties: 23
Gelezen: 7199

6113

Reacties: 15
Gelezen: 7833

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.