Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Randje van de vergistingsgraad, bottelen of niet?

Gestart door wilbertd, 18-10-2013 13:56 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbertd

Hey,

Mijn brouwsel met begin SG van 1070 is gestopt bij 1018, nu is dat volgens mij een vergisting van 74%
(het was een smackpack 3787 Trappist High Gravity op 19 liter, ik wist toen nog niet dat dat op het randje zou zijn).
Wat zal ik doen? Bottelen met iets minder suiker, of toch proberen met een korrel nog wat verder te vergisten?

Groet,
Wilbert

ciesvandekwis

Hoe heb je eindgraad gemeten? Je weet dat je met refractometer een correctietool moet toepassen?

RobinB

Die 74% zegt weinig zonder je volledige recept + uitvoer. :)

bierhenkie

Oscar

Citaat van: wilbertd op 18-10-2013  13:56 uWat zal ik doen?

Als dit na 1 week vergisten is, overhevelen en nog een weekje laten "lageren" daarna bottelen.... :brouwen:

wilbertd

Dit was na 1 week vergisten, zeker al twee dagen geen activiteit meer op het waterslot, SG een dag constant, gemeten met een hydrometer.
Ik denk dat ik inderdaad ga overhevelen, wellicht dat er nog wat zuurstof bijkomt.
Bedankt weer   :biersmile:

Jacques

Citaat van: wilbertd op 18-10-2013  16:49 uDit was na 1 week vergisten, zeker al twee dagen geen activiteit meer op het waterslot, SG een dag constant, gemeten met een hydrometer.
Ik denk dat ik inderdaad ga overhevelen, wellicht dat er nog wat zuurstof bijkomt.
Bedankt weer   :biersmile:

Zuurstof er bij is iets wat je niet moet hebben... Na de hoofdgisting is zuurstof uit den boze!
Wat beweging van het jongbier kan geen kwaad.

Met Robin ben ik het eens dat we wat meer informatie nodig hebben om te weten of je gelet op de gebruikte ingrediënten en maischschema een te verwachten SG hebt bereikt. Dus ook van mijn kant het verzoek om je recept te plaatsen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 18-10-2013  20:59 uZuurstof er bij is iets wat je niet moet hebben... Na de hoofdgisting is zuurstof uit den boze!
Wat beweging van het jongbier kan geen kwaad.

Zuurstof is niet uit den boze... er vindt altijd nog wel iets vergisting plaats. Dus die zuurstof wordt wel door de gist opgenomen... Niet zo panisch voor zuurstof zijn...  ;)   Niet ieder spoortje zuurstof zorgt voor oxidatie. :brouwen:

René K

Maar we zijn het er toch wel over eens dat we het bier nu niet moeten laten kletteren. Voorkomen is beter dan genezen, wat vaak ook niet meer kan.

Herman

Oscar, je zet mensen zo op verkeerde gedachten. De Engelsen hebben hier een mooi spreekwoord voor: Better safe than sorry!

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-10-2013  23:39 uZuurstof is niet uit den boze... er vindt altijd nog wel iets vergisting plaats. Dus die zuurstof wordt wel door de gist opgenomen... Niet zo panisch voor zuurstof zijn...  ;)   Niet ieder spoortje zuurstof zorgt voor oxidatie. :brouwen:

Onder de brouwwetenschappers is weinig discussie over de schadelijke invloed van zuurstof op de smaak van het bier nadat de hoofdgisting is afgerond.

Bij Brand hebben ze mijn bier uitgebreid geanalyseerd. Zo hebben ze gekeken naar de hoeveelheid zuurstof dat in het gebotteld bier zat. Als je jouw redenering zou volgen zou er geen zuurstof aangetoond kunnen worden omdat het bier een hergisting op de fles heeft ondergaan. Dat was echter niet het geval! Er zat meer zuurstof in het bier dan de norm die zij aanhouden. En dan doe ik redelijk veel moeite om de zuurstof buiten de deur te houden. Ik heb er met Rob Habets over gehad. Doordat wij (bijna) altijd bottelen onder atmosferische omstandigheden kunnen we zuurstoftoetreding jammer genoeg niet buiten de deur houden.

Oscar

Citaat van: Herman op 18-10-2013  23:56 uOscar, je zet mensen zo op verkeerde gedachten.

Ik tracht mensen zeker niet op verkeerde gedachten zetten, maar uit eigen ervaring merk ik gewoon dat een het kleine beetje zuurstofinslag dat je hebt tijdens het overhevelen geen kwaad kan, het zorgt er in ieder geval niet voor dat mijn bier in de fles oxidatie smaakjes geeft....zelf niet na enkele maanden of zelfs langer dan een jaar.  Je kunt mensen waarschuwen voor bepaalde effecten, maar je kunt ze ook (onnodig) bang maken voor mogelijke effecten die in het begin zeker niet reeel zijn.

tuurlijk geld "better be safe then sorry" maar je moet niet overdrijven. en dat Brand een hoge standaard er op nahoud heeft ook te maken dat hun bier gefilterd wordt en gepasteuriseerd. Dat zijn wezenlijk hele andere omstandigheden dan bij ons hobbybrouwers. Zonder gist zal zuurstof veel meer schadelijk zijn dan in aanwezigheid van gist. In welke mate dat is weet ik niet en wat de grenswaarden zijn weet ik ook niet.....

Maar mijn opmerkingen zijn heel sterk op ervaringen gebaseerd..... :)

Citaat van: Jacques op 19-10-2013  00:08 uEr zat meer zuurstof in het bier dan de norm die zij aanhouden.

En toch vindt jij jou bieren goed en fris van smaak.... ::) :P en geven ze geen oxidatie smaken na ± 6 maanden of langer .... :)

Jacques

Toch iets meer trainen op het herkennen van oxidatiesmaakjes denk ik.
Zelf proef ik heel regelmatig oxidatiesmaakjes in hobbybieren,
Ook in mijn eigen bieren als ze wat ouder zijn.

Oscar

Citaat van: Jacques op 19-10-2013  00:24 uToch iets meer trainen op het herkennen van oxidatiesmaakjes denk ik.

Och, daardoor zal ik alleen maar meerdere bieren een slechtere beoordeling geven... :). Mijn oxidatiegrens licht kennelijk niet zo hoog

Citaat van: Jacques op 19-10-2013  00:24 uZelf proef ik heel regelmatig oxidatiesmaakjes in hobbybieren,
Ook in mijn eigen bieren als ze wat ouder zijn.

En wat is "wat ouder"? 3 maanden? 5 maanden? 1 jaar?  :)

RobinB

Citaat van: Oscar op 19-10-2013  00:19 udat Brand een hoge standaard er op nahoud heeft ook te maken dat hun bier gefilterd wordt en gepasteuriseerd. Dat zijn wezenlijk hele andere omstandigheden dan bij ons hobbybrouwers. Zonder gist zal zuurstof veel meer schadelijk zijn dan in aanwezigheid van gist.

Hier snijd je wel een heel waar punt aan.
Hun gefilterde, gepasteuriseerde pils vind ik ondanks hun verregaande maatregelen al ca. een half jaar na bottelen niet fris meer en na een jaar zijn de oxidatiesmaken overduidelijk. Van mijn eigen bier kan ik dat dan zeker nog niet zeggen, ondanks dat er mogelijk volgens Brand teveel zuurstof in zat...

Dat gezegd hebbende is het gewoon "good practise" om zuurstofinslag te vermijden wanneer er geen of nauwelijks vergisting meer plaats vindt. Toch kun je dat ook niet voorkomen. ;)

Herman

Citaat van: Oscar op 19-10-2013  00:19 uIk tracht mensen zeker niet op verkeerde gedachten zetten, maar uit eigen ervaring merk ik gewoon dat een het kleine beetje zuurstofinslag dat je hebt tijdens het overhevelen geen kwaad kan, het zorgt er in ieder geval niet voor dat mijn bier in de fles oxidatie smaakjes geeft....zelf niet na enkele maanden of zelfs langer dan een jaar.  Je kunt mensen waarschuwen voor bepaalde effecten, maar je kunt ze ook (onnodig) bang maken voor mogelijke effecten die in het begin zeker niet reeel zijn.
Ik geloof je direct, alleen jij reageert ontkennend op het feit dat zuurstofinslag na de hoofdvergisting uit den boze is. Mits er nog sprake is van gisting is een beetje zuurstofinslag niet erg. Echter als je overheveld en het bier is uitvergist en je gaat niet direct bottelen, dat is niet aan te raden. Enerzijds wegens de genoemde oxidatie, maar wat te denken van de kans op Kaam? Jouw korte antwoord zet mensen op het verkeerde been, vandaar mijn reactie.

wilbertd

Maar ondertussen toch (voorzichtig) overgeheveld en er is weer wat activiteit dus wellicht kruipt het SG nog een puntje omhoog.
Opzich ben ik niet zo heel erg bang voor oxidatie, mijn bier heeft meestal maar een erg kort bestaan.
En mocht het recept (alsnog) goed uitpakken dan brouw ik hem nog een keer maar dan met wat meer gist.

Ik ben dezer dagen veel aan het brouwen, dus er mag ook wel eens een kleine 'misbaksel' tussen zitten.
Waar ik eigenlijk alleen bang voor ben zijn bierbommetjes, gelukkig nog nooit gehad, maar dat wil ik graag zo houden ook.

wilbertd

René K

Citaat van: wilbertd op 19-10-2013  21:42 uMaar ondertussen toch (voorzichtig) overgeheveld en er is weer wat activiteit dus wellicht kruipt het SG nog een puntje omhoog.
Ik neem aan dat je het SG omlaag wilt hebben ;).

CiteerIk ben dezer dagen veel aan het brouwen, dus er mag ook wel eens een kleine 'misbaksel' tussen zitten.
Hier moet je nooit genoegen mee nemen. Je moet altijd streven voor het beste resultaat haalbaar.

CiteerP.s. Wat is 'Kaam' ???
Even de zoekfunctie gebruiken en je ziet het direct. Het is een infectie wat als een witte aanslag op je bier drijft.

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-10-2013  00:31 uOch, daardoor zal ik alleen maar meerdere bieren een slechtere beoordeling geven... :). Mijn oxidatiegrens licht kennelijk niet zo hoog

En wat is "wat ouder"? 3 maanden? 5 maanden? 1 jaar?  :)

Ik blijf het steeds verrassend vinden dat oxidatiesmaakjes zo slecht herkend worden door keurmeesters. Moet er toch wat vaker bier met een toevoeging van 2-trans-nonenal geproefd worden tijdens studiedagen en -weekends.

Ouder is is ouder dan 6 tot 8 maanden. Ligt ook aan de zwaarte van het bier.

Citaat van: RobinB op 19-10-2013  00:38 uHier snijd je wel een heel waar punt aan.
Hun gefilterde, gepasteuriseerde pils vind ik ondanks hun verregaande maatregelen al ca. een half jaar na bottelen niet fris meer en na een jaar zijn de oxidatiesmaken overduidelijk. Van mijn eigen bier kan ik dat dan zeker nog niet zeggen, ondanks dat er mogelijk volgens Brand teveel zuurstof in zat...

Dat gezegd hebbende is het gewoon "good practise" om zuurstofinslag te vermijden wanneer er geen of nauwelijks vergisting meer plaats vindt. Toch kun je dat ook niet voorkomen. ;)

Zuurstofopname tijdens het bottelen kunnen we inderdaad niet voorkomen. Maar er van uitgaan dat dat je daar niet druk hoeft te maken omdat de gist toch alle zuurstof verbruikt, zoals Oscar beweerd, is gewoon niet juist. Als dat zou kloppen zouden ze bij Brand geen zuurstof kunnen aantonen in mijn bier...

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt dat zuurstof in gepasteuriseerd bier een groter risico is dan bij onze bieren maar dat betekent niet dat we niet moeten zorgen dat de zuustofopname beperkt is. Daarover verschillen we niet van mening.

RobinB

Citaat van: wilbertd op 19-10-2013  21:42 uMaar ondertussen toch (voorzichtig) overgeheveld
Waarom niet het recept en uitvoer gepost?
Daarmee worden adviezen pas waardevol.

RobinB

Citaat van: Jacques op 19-10-2013  23:59 uMaar er van uitgaan dat dat je daar niet druk hoeft te maken omdat de gist toch alle zuurstof verbruikt is gewoon niet juist.
Dat heb ik nooit gezegd (juíst niet!), dus waarom je het bij een quote van mij zet is mij een raadsel... :o

Jacques

Citaat van: RobinB op 20-10-2013  00:40 uDat heb ik nooit gezegd (juíst niet!), dus waarom je het bij een qoute van mij zet is mij een raadsel... :o

Ik legde het bruggetje met de opmerking van Oscar. Om het te verduidelijken pas ik mijn bericht aan.

Vergelijkbare Topics (7)

19327

Reacties: 46
Gelezen: 11438

33642

Reacties: 11
Gelezen: 2265

23366

Reacties: 72
Gelezen: 24753

8193

Reacties: 5
Gelezen: 3048

42337

Reacties: 51
Gelezen: 5938

36099

Reacties: 3
Gelezen: 1135

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.