Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nog extra tips voor het reinigen van flessen?

Gestart door Muiz, 15-10-2013 16:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Muiz

Beste Allemaal,

Na een hoop te hebben gelezen op dit forum over het reinigen van flessen ben ik tot de volgende opzet gekomen.
Hoor graag of jullie nog extra tips hebben of dat dit voldoende zou moeten zijn, het type fles is 0,5 L van Paulaner.
De flessen waren redelijk smerig omdat ik ze heb gekregen van een vriend, spoel nu altijd mijn eigen flessen schoon.

Stap 1, Flessen gereinigd en ondaan van etiket in heet water met soda.
Stap 2, Flessen goed omgespoeld met kokend water.
Stap 3, Flessen 2x een rondje in de vaatwasser gezet.
Stap 4, Flessen in een grote emmer met kruitvat gootsteencleaner gezet, 100% natriumhydroxide, 1 uur laten weken.
Stap 5, flessen met heet water uitgespoeld en gereingd met flessenborstel.
Stap 6, Flessen in een grote emmer met Chemipro CAUSTIC gezet en 1 uur laten weken en gereinigd met flessenborstel.
Stap 7, Flessen uitgespoeld met heet water en laten drogen op zijn kop in een gereinigde krat.
Stap 8, Voor het bottelen de flessen spoelen met Chemipro OXI, en 3x uitspoelen met heet water.
Stap 9, Na het vullen de bovenkant van de fles gereinigd met alcoholdoekjes voor de kurk er op gaat.

Weet dat het een hoop werk is maar wil er echt alles aan doen om infectie e.d te voorkomen!
Mochten jullie nog advies hebben dan verneem ik dat graag, alvast bedankt!

Oscar

Ik zou stap 1 t/ 7 toch op zijn minst 2 x herhalen... voor ze zekerheid.... >:D >:D >:D ;D ;D

Serieus: over schoonmaken is alles al gezegd (meerdere malen al). Ik word al moe als ik dit (de door jou gestelde procedure) lees... :nut: :nut:

Gerald

janjansen

Hoi Muiz,

Ik denk ook dat je flessen nu wel schoon zijn.
Succes met brouwen!

Zooms

Ga bij stap 1 samen met de flessen onder de douche. Wordt je rustig van en de etiketten vallen er vanzelf af.

zeebrew

Mijn tip: koop nieuwe flessen. Hoe smerig was dit? Best is na gebruik (leeg drinken) goed omspoelen en ondersteboven in de krat terugzetten. Dit maakt driekwart van je stappen overbodig...

Hans VH

Er zijn nog andere zaken in 't leven dan flessen reinigen.  :biersmile:

Na verloop van enkele jaren ziet mijn procedure er zo uit:
Stap 1, Flessen gereinigd en ondaan van etiket in heet water met soda. spoelen met waterstraal
Stap 1bis: Kroonkurken 30' laten weken in Chemipro oxi.
Stap 4, Flessen in een grote emmer met kruitvat gootsteencleaner gezet, 100% natriumhydroxide, 1 uur laten weken.

Stap 6, Flessen in een grote emmer met Chemipro CAUSTIC gezet en 1 uur laten weken en gereinigd met flessenborstel. Enkel voor flessen van bij de bierhandel die ik voor 't eerst gebruik, of met een beschimmelde gistkoek op de bodem; anders gebruik ik trinatriumfosfaat ipv Chemipro caustic
Stap 7, Flessen uitgespoeld met heet water en laten drogen op zijn kop in een gereinigde krat.
Stap 8, Voor het bottelen de flessen spoelen met Chemipro OXI, en 3x uitspoelen met heet water.
Stap 9, Na het vullen de bovenkant van de fles gereinigd met alcoholdoekjes voor de kurk er op gaat.

De tijd die ik win met mijn procedure ipv jou 9 stappen, drink ik een biertje van een vorig brouwsel :) Maar goed, we zijn allemaal beginners geweest en dus bang om iets fout te doen.

bierhenkie

Citaat van: Hans VH op 15-10-2013  16:55 uEr zijn nog andere zaken in 't leven dan flessen reinigen.  :biersmile:

Na verloop van enkele jaren ziet mijn procedure er zo uit:
Stap 1, Flessen gereinigd en ondaan van etiket in heet water met soda. spoelen met waterstraal
Stap 1bis: Kroonkurken 30' laten weken in Chemipro oxi.

Stap 6, Flessen in een grote emmer met Chemipro CAUSTIC gezet en 1 uur laten weken en gereinigd met flessenborstel. Enkel voor flessen van bij de bierhandel die ik voor 't eerst gebruik, of met een beschimmelde gistkoek op de bodem; anders gebruik ik trinatriumfosfaat ipv Chemipro caustic

De tijd die ik win met mijn procedure ipv jou 9 stappen, drink ik een biertje van een vorig brouwsel :) Maar goed, we zijn allemaal beginners geweest en dus bang om iets fout te doen.
Wat een werk. Ik gebruik altijd lege pilsflesjes van mijzelf, mijn vader of broer. Die doen er geen rare dingen mee en ik neem aan dat Grolsch en Heineken hun flesjes mooi schoonmaken voor afvulling. Na het nuttigen van mijn brouwsels gaan die flesjes retour supermarkt. Geen gistschimmel en andere ellende!

John

Kroonkurken in chemipro is m.i. ook overbodig...

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 15-10-2013  17:04 uWat een werk. Ik gebruik altijd lege pilsflesjes van mijzelf, mijn vader of broer. Die doen er geen rare dingen mee en ik neem aan dat Grolsch en Heineken hun flesjes mooi schoonmaken voor afvulling. Na het nuttigen van mijn brouwsels gaan die flesjes retour supermarkt. Geen gistschimmel en andere ellende!

Er komt hier in huis veel minder bier afkomstig van commerciële brouwerijen in huis dan dat ik zelf brouw. Dat gaat niet lukken. En het steeds afweken van etiketten is veel werk.

Zelf spoel ik de flessen meteen na het uitschenken. Voor het bottelen worden de flessen visueel geïnspecteerd. Als ik een waas zie aan de binnenkant worden de flessen behandeld met een verdunde zoutzuuroplossing om de anorganische verontreiniging te verwijderen. De zuuroplossing spoel ik uit de flessen Daarna gaan alle flessen (dus ook de flessen die al schoon uitzagen) in een bad met Chemipro Caustic. Dat zorgt er voor dat de organische verontreiniging verwijderd wordt en de dat de flessen gedesinfecteerd worden. Uiteraard weer uitspoelen want kleine restantjes Chemipro Caustic geven heel vervelende smaakafwijkingen.

Het is veel werk, maar op deze manier weet ik zeker dat mijn flessen schoon zijn. Het is overigens heel verrassend te zien dat er elke keer wat bruine velletjes uit de flessen omhoog komen wanneer je ze onderdompel in een bad met een Chemipro Caustic oplossing.

EvdBroek

Muiz, dit is echt te veel!
Gewoon na het uitdrinken van de fles 3x omspoelen. Voor het vullen even wat omspoelen met oxi en daarna kraanwater. Flesjes zijn dan schoon om te bottelen.

Neetje

Na gebruik omspoelen - zodra voldoende flessen in een emmer van 25 liter met wat vaatwasmiddel - na 24 uur spoelen en op zijn kop laten uitlekken.
Voor bottelen even spoelen met oxi en ook weer laten uitlekken.
Gekregen flessen altijd borstelen!!

Oscar

Citaat van: Hans VH op 15-10-2013  16:55 uStap 1bis: Kroonkurken 30' laten weken in Chemipro oxi.
:brouwen: :biersmile: :)

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 15-10-2013  22:12 uMuiz, dit is echt te veel!
Gewoon na het uitdrinken van de fles 3x omspoelen. Voor het vullen even wat omspoelen met oxi en daarna kraanwater. Flesjes zijn dan schoon om te bottelen.

Met oxi verwijder je geen biersteen. Wanneer je de flesjes wat langer gebruikt krijg je daarvan last. Je herkent het aan een lichte waas aan de binnenkant van de flesjes.

Wit Knien

Even een kleine toevoeging omdat ikzelf niet wist was biersteen is, biersteen is een neerslag van calciumoxalaat, wil je dit verwijderen gebruik eens een base zoals loog (NaOH of KOH) of EDTA. Dit laatste is wel moeilijker om aan te komen als consument.

Etn82

Beste Muiz,

Hopelijk laat je je niet afschrikken door de reacties op je bericht. Volgens mij kun je het beter iets te grondig doen, dan te gemakkelijk. Er zullen genoeg beginnende brouwers zijn die het niet zo nauw nemen met de hygiëne en vervolgens door teleurstellende resultaten niet doorzetten met brouwen.

Dit forum is juist bedoeld om ook beginnende brouwers wegwijs te maken in het brouwen. Van fouten moet je leren, en als beginnend brouwer maak je veel fouten die je later misschien als stommiteit beschouwd. Maar gelukkig is het een troostende gedachte dat er meer brouwers stomme fouten maken. Er is zelfs een rijkelijk gevuld topic over brouwmislukkingen op dit forum te vinden.

Veel brouwplezier verder!

ciesvandekwis

Etiketten afweken hoeft niet noodzakelijk met warm water. Ik heb gewoon altijd een volle emmer regenwater buiten staan. Drink ik 's avonds een gekocht flesje spoel ik het even uit en gaat het de emmer in. 's Anderdaags valt het etiket er zo af. Bij veel buitenlandse bieren, amerikaanse vooral zijn etiketten bedekt met folie = glasbak.
Tip: ook cava en champagneflessen zijn vlot te krijgen. Ik vul er altijd enkele om te bewaren of als cadeau. Sluiten met 29mm kroonkurk.

John

Flessen met een sticker etiket voorzichtig elektrische verafbrander/föhn erop en je trekt zo etiket eraf...

026

Tip, de laatste plakresten van sticker etiketten zijn prima te verwijderen met een doekje en wat wasbenzine.

Dirtbag

Ik kijk altijd in elke fles tegen het licht of ik nog wat op de bodem zie zitten. Soms flessen die toch echt wel schoon hadden mogen zijn toch nog een korreltje zooi gevonden, als ik die er niet uit krijg is de fles ook afgeschreven voor mij.

Voor een eerste keer "vreemde" flessen doe je het netjes, zoals gemeld, eigen flessen na drinken omspoelen tot de bodem netjes is, dan in een halfkrat, als die vol is mik ik ze in de gootsteen met warm water om de etiketten er af te halen (ik etiketteer elk van mijn flesjes) als ze dan schoon zijn gaan ze in de flessen voorraad en als ik ze nodig heb gaan ze in oxi.

db

Hans VH

Citaat van: bierhenkie op 15-10-2013  17:04 uWat een werk. Ik gebruik altijd lege pilsflesjes van mijzelf, mijn vader of broer. Die doen er geen rare dingen mee en ik neem aan dat Grolsch en Heineken hun flesjes mooi schoonmaken voor afvulling. Na het nuttigen van mijn brouwsels gaan die flesjes retour supermarkt. Geen gistschimmel en andere ellende!
Op het eerste zicht een eenvoudige oplossing. Maar wie wil nu Heineken en Grolsch drinken als je zelf bier brouwt en als er zaken als Westmalle, Rodenbach, Chimay... bestaan. zoiets doe je jezelf toch niet aan? :)

Hans VH

Citaat van: John op 15-10-2013  17:10 uKroonkurken in chemipro is m.i. ook overbodig...
Heb mij ook altijd afgevraagd of dit wel nodig is, zeker bij een pas geopend zakje.
Dus nog een stap die ik kan schrappen.

Muiz

Hartelijk dank voor alle reacties, goed om te lezen dat iedereen zijn eigen manieren heeft om flessen te reinigen.
Snap dat mijn methode misschien wat overdreven overkomt, maar de flessen waren redelijk vervuild...
Hou er van om zaken zeker de eerste keer goed en grondig aan te pakken, heb er alle tijd voor.
Spoel nu na het drinken mijn eigen flessen direct uit en sorteer dan de mooie, onbeschadigde flessen eruit.
Hoop zo een een mooie verzameling flessen te krijgen die ik dan meerdere malen kan gaan gebruiken.
Nogmaals bedankt voor alle hulp en uitleg!

bierhenkie

Citaat van: Hans VH op 16-10-2013  13:48 uOp het eerste zicht een eenvoudige oplossing. Maar wie wil nu Heineken en Grolsch drinken als je zelf bier brouwt en als er zaken als Westmalle, Rodenbach, Chimay... bestaan. zoiets doe je jezelf toch niet aan? :)
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat driekwart van de Belgen die Jupiler-surrogaatzooi drinkt.
Gewoon on-topic blijven. Het gaat mij om de mooie schone flesjes die die febrikanten afleveren. Wat er voor 'bier' in heeft gezeten vind ik niet relevant.
Zelf drink ik geen Nederlandse of Belgische pils.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.