Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sommige biertjes gedragen zich als frisdrank

Gestart door vormstreber, 11-10-2013 12:55 u

Vorige topic - Volgende topic

vormstreber

Ik sta voor een raadsel en ik hoop met deze vraag dit te voorkomen.

Zo nu en dan trek ik een flesje open en bij het inschenken gedraagt de schuimkraag zich meer als een cola. Ik bedoel hiermee dat er een heftig schuimende schuimkraag ontstaat bij het inschenken dat ook weer weg is na een halve minuut. Ook zit er veel prik in het bier.

De smaak is verder prima, maar zonder een schuimkraag oogt het nogal vreemd.

Waar kan het aan liggen? Vuiltje in het flesje? Teveel suiker tijdens het bottelen. Of ligt het aan het brouwen?

Oscar

Lastig te zeggen. is de smaak zuiver? Als een bier te veel hogere alcoholen bevat werken de negatief op de schuim. Dat kan een mogelijke oorzaak zijn.

Maar voor verdere "analyse" zul je meer over de manier van brouwen moeten vertellen wat heb je gedaan? Wat is er gebeurd? En laat het bier eens proeven aan iemand die goed kan proeven (keurmeester of zo).

:)

vormstreber

Aan de smaak is niets op te merken (zover ik het zelf kan proeven). Het vreemde is dat het maar om een paar flesjes per batch gaat. Ik vermoed dat het dan ook met verontreiniging in de fles te maken heeft.

Om nog een paar details te noemen:
  • Bij zowel blik, als normaal brouwen.
  • Nu ik eraan denk, het gebeurde alleen bij batches waar ik T-58 als gist heb gebruikt (toeval?)
  • Het is bij bieren rondom 6% alcohol
  • Bij meerdere batchen een paar flesjes (2 a 3)
  • De suiker voor de hergisting op fles los ik in kokend water op en doe dit in het jong bier, geen schepje per flesje dus.

Is dit overigens iets wat kan bijtrekken als je de flesjes langer laat staan? Ik trek ze nu na een tot twee maanden op de fles open.

EvilWoutertje

Bij mij is 'cola-schuim' meestal het gevolg van teveel bottelsuiker. Met name als er ook veel koolzuur in het bier zit.
Heb je de suiker oplossing goed geroerd door het jongbier voor het bottelen?
Zijn het met name de flesjes die je het laatste gevuld hebt?

vormstreber

Cola-schuim. Goede naam!  :D

Ik kan mij niet zo goed meer herinneren ofdat ik na het overgieten nog eens goed geroerd hebt. Daarin zou je misschien een goed punt hebben. Suikerwater is zwaarder dat het jongbier, dus blijft op de bodem hangen. Bij het bottelen zuig je vanaf de bodem aan, dus krijgen de eerste flesjes de volle laag.

Ik zal dus voortaan het jongbier goed roeren. Dank je voor de tip.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.