Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Teveel gist achtergebleven in de flesjes

Gestart door pietern, 06-09-2013 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

pietern

Bij mijn eerste poging bier te brouwen (met een bierkit van Brewferm) de fout gemaakt om vlak voor het bottelen suiker toe te voegen en dit goed door te roeren. Ik had waarschijnlijk beter eerst het bier over kunnen gieten in een schone emmer, of de suiker los in de flesjes kunnen doen.

Het gevolg is nu dat er een dikke laag dode gistcellen op de bodem van de flesjes ligt. Is dit een probleem en kan ik dit eventueel herstellen door het bier nog over te gieten in nieuwe flesjes en deze opnieuw te bottelen?

JanSt

Lekker laten zitten.
Gewoon oppassen met uitschenken...

stefanvdwoning

Haha, grappig, ik heb precies het zelfde!
Heb er verder geen last van of zo...

Jacques

Herbottelen is geen optie. Te veel gedoe met de nodige risico dat je infecties en oxidatie oploopt.

In het vervolg proberen met zo min mogelijk gist te bottelen. Te veel gist in de fles kan zorgen voor smaakafwijkingen (zwavelachtig, gistachtig en bouillonachtig) en verminderde schuimhoudbaarheid. Met de tijd worden deze negatieve effecten groter.
Mijn advies: bewaar het bier niet te lang maar drink het snel op. De volgende keer de suiker op een andere manier toevoegen.

Heb je overigens deze cursus al gelezen?

pietern

Hartelijk dank voor de antwoorden, vooral voor de link naar de cursus!

Pizzabakker

2 zaken die helpen om zo weinig mogelijk gistdepot in je flesjes te krijgen:

- Het bier 2 a 3 dagen lang terugkoelen naar 0,5 graden hierdoor zakt de gist goed uit.
- Voorzichtig overhevelen naar een bottelemmer waar je eerst je suikersiroop indoet.

Let er op dat de hoeveelheid bottelsuiker afhankelijk is van de temperatuur van het te bottelen bier, voor een tabel zie:
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html
In BrouwHulp kun je in het rekencentrum ook de lagertemperatuur van je bier meenemen in de bottelsuikerberekening.

RobinB

Voorzichtig overhevelen naar een bottelvat is cruciaal. Als je denkt dat het mis gegaan is, kan je het in een mandfles weer laten bezinken en een paar dagen later nog eens proberen.
Uiteindelijk krijg je een bier in de fles dat relatief helder is.
Ondanks dat bevat het nog vele gistcellen die de hergisting zullen klaren.
Het mooiste vind ik een laagje gist van slechts enkele mm dik.

Vergelijkbare Topics (7)

38575

Reacties: 12
Gelezen: 2391

44336

Reacties: 13
Gelezen: 1235

34564

Reacties: 8
Gelezen: 1998

30135

Reacties: 4
Gelezen: 1539

20557

Gestart door Marco zwaan

Reacties: 4
Gelezen: 1831

25821

Reacties: 10
Gelezen: 4551

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.