Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Herkennen geoxideerd bier

Gestart door sven, 22-08-2013 01:34 u

Vorige topic - Volgende topic

sven

Hoe kan je geoxideerd bier / jong bier herkennen.
Ik lager in een emmer, met deksel maar vraag me af of die wel voldoende afsluit, en zou dus willen weten hoe je geoxideerd jong bier kan herkennen :
geur, kleur smaak.
Bv wijn : rode wijn wordt bruinig en zerp, witte wijn piskleur en notesmaak, wat gebeurt er met bier.

tjleet

Maak eens wat karton nat en knaag daarop. Ook qua geur lijkt het verdomd veel op nat, oud karton.

RobinB

Dat ligt aan het bier. De ene (vaak zwaarder) veroudert relatief mooi en krijgt madeira-achtige smaken. Andere bieren (vaak lichter) kunnen inderdaad meer kartonachtig gaan smaken.

dennis

Ben je bang dat het deksel niet hermetisch is?

Als je nog een klein beetje vergisting hebt (gehad) in je lageremmer heb je een deken van CO2 op je bier. Zolang het niet 'tocht' in de emmer blijft die deken liggen en lijkt de kans op oxidatie mij vrij klein.

Jerome

Ik had laatst een bier te laat gebotteld omdat ik een weekend van huis was. Er zat redelijk wat kopruimte in het vat. Toen ik terug kwam en wou bottelen rook het geheel naar een aërobe gisttank van een waterzuiveringsinstallatie.

tjleet

Citaat van: Jerome op 22-08-2013  10:24 uIk had laatst een bier te laat gebotteld omdat ik een weekend van huis was. Er zat redelijk wat kopruimte in het vat. Toen ik terug kwam en wou bottelen rook het geheel naar een aërobe gisttank van een waterzuiveringsinstallatie.
Dus niet direct een oxidatie geur/smaak ;) Iets anders aan de hand gehad?

Jerome

Tja, waarschijnlijk infectie te pakken. Ik dacht eerst aan oxidatie, maar dat voldoet niet aan de beschrijvingen hier.

RobinB

Als het een zwavelige putlucht was, kan dat ook nog steeds normaal zijn. De ene giststam produceert deze geuren meer dan de andere. Was het vergist met de Westmalle gist?

Jerome

Citaat van: RobinB op 22-08-2013  12:22 uAls het een zwavelige putlucht was, kan dat ook nog steeds normaal zijn. De ene giststam produceert deze geuren meer dan de andere. Was het vergist met de Westmalle gist?

Nee, Wyeast. Het is die verrekte Weizen die maar niet wou stoppen met vergisten. Nog nooit zoveel problemen gehad als met dit bier.

sven

Merci, de vraag was vooral gesteld omdat "al mijn bieren rood" worden.
tripel, golden summer, diabolo, van Brewferm werden rood.
Mijn eigen tripel (staat nu wel volledig afgesloten te lageren) ook, maar dat komt de mix in de storting.
Dus dacht ik msschien komt het door een oxidatie of dergelijke.

RobinB

Een dergelijk effect kan inderdaad door oxidatie komen, echter moet je je ook realiseren dat de blikbieren vaak donkerder uitvallen dan je verwacht obv het etiket.

Jacques

Citaat van: sven op 22-08-2013  16:48 uMerci, de vraag was vooral gesteld omdat "al mijn bieren rood" worden.
tripel, golden summer, diabolo, van Brewferm werden rood.
Mijn eigen tripel (staat nu wel volledig afgesloten te lageren) ook, maar dat komt de mix in de storting.
Dus dacht ik msschien komt het door een oxidatie of dergelijke.

Als de kleur tijdens de nagisting duidelijk donkerder wordt is dat een indicatie voor oxidatie.
Over het algemeen zijn geoxideerde bieren minder fris van smaak. Maar eerlijk gezegd is dat iets wat veel voorkomt bij blikbieren...

William

Iedereen reageert anders op oxidatie. Het begin van oxidatie in een bier herken ik aan een metalige geur.

Vergelijkbare Topics (7)

39919

Reacties: 45
Gelezen: 4571

26034

Reacties: 11
Gelezen: 3411

43034

Reacties: 15
Gelezen: 1849

28455

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 12
Gelezen: 5088

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.