Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe krijg je dropsmaken in je bier?

Gestart door Robert S, 16-02-2013 00:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert S

Ik proef in sommige bieren drop (of zoethout?), meestal is het subtiel maar soms proef je het echt heel sterk als bijvoorbeeld bij een Bavaria bock of een Jopen extra stout. Volgens de ingrediënten zit er geen drop of zoethout in, dus die associatie zal wel uit de gebruike mouten of gist komen.

Dus... wat is het nou. Produceren sommige gisten dropachtige esthers/aroma's of zijn er speciale gebrande mouten die hiervoor zorgen?

-Robert

RobinB

Met kandijsiropen heb ik de associatie evenals basterdsuiker/oerzoet.
Maar drop, zoethout en evt stevia zal het ook wel doen. :)

Jacques

Bepaalde donker mouten zoals zwarte mout geven dropachtige aroma's.
Maar je kunt ook gewoon drop toevoegen. Dat werd in het verleden wel meer gedaan.

heijligers

Citaat van: Robert S op 16-02-2013  00:00 uVolgens de ingrediënten zit er geen drop of zoethout in
Kan (mag) het er dan toch inzitten?

Robert S

Citaat van: Jacques op 16-02-2013  00:32 uBepaalde donker mouten zoals zwarte mout geven dropachtige aroma's.
Maar je kunt ook gewoon drop toevoegen. Dat werd in het verleden wel meer gedaan.
Hoe potent is zwartmout in het afgeven van droparoma's? Ik heb ooit een dubbel gebrouwen waarbij ik 7% chocomout heb gestort. Daar had ik geloof ik geen enkele drop associaties bij. Als ik alle chocomout vervangen zou hebben met zwartmout, zou die droparoma subtiel waar te nemen zijn of juist te aanwezig?

Citaat van: heijligers op 16-02-2013  00:41 uKan (mag) het er dan toch inzitten?
Is het niet per wet verplicht zoiets onder de ingrediënten te zetten?  ???

heijligers

Citaat van: Robert S op 16-02-2013  00:44 uIs het niet per wet verplicht zoiets onder de ingrediënten te zetten?  ???
Mijn bericht was bedoeld als herhaling van je vraag, waarop geen antwoorde werd gegeven.
Wijze heren?

RobinB

Citaat van: Jacques op 16-02-2013  00:32 uBepaalde donker mouten zoals zwarte mout geven dropachtige aroma's.
Brown Malt van Thomas Fawcett nog meer dan zwarte mout naar mijn ervaring. :)

RobinB

Staat bij de Chouffe koriander op het etiket?

Robert S

volgens de EU richtlijnen:
Citeerc) Niet als ingrediënten worden beschouwd:
...
iii) de stoffen die in strikt noodzakelijke doses als oplosmiddelen
of dragers van additieven en geur- of smaakstoffen worden gebruikt.

En ik altijd maar denken dat de fabrikant al zijn ingredienten netjes op moest schrijven.

William

Voor mij geeft special B droppigheid in combinatie met de juiste gist.

Albertus

Zoethout geeft een prima dropsmaak. Heb ik een aantal keren gebruikt.

Bert

MM

Citaat van: RobinB op 16-02-2013  00:52 uBrown Malt van Thomas Fawcett nog meer dan zwarte mout naar mijn ervaring. :)

Ik durf hem iets breder te trekken naar Floor Malted Brown Malt. Ik heb een paar jaar terug Edwin Tucker's Empress Russian Porter gedronken. Daarin wordt de Brown Malt van Edwin Tuckers gebruikt, die gaf ook een sterke dropsmaak aan het bier.

Vergelijkbare Topics (7)

31036

Reacties: 21
Gelezen: 11273

42044

Reacties: 36
Gelezen: 6638

9438

Gestart door Phrerick

Reacties: 9
Gelezen: 4676

19876

Reacties: 21
Gelezen: 5481

29195

Reacties: 3
Gelezen: 2386

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.