Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

infectie of drijvende gisteilandjes?

Gestart door heijligers, 03-01-2013 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

heijligers

Mijn RIS staat nu al een aantal dagen na te gisten. Bij het overzetten vanuit het gistvat zag ik een "drijflaagje" met een donkerdere kleur dan de bezonken gistslurrie. Nu in de mandfles zie ik weer zoiets drijven, maar dan in kleine drijvende rondjes. Het heeft een dinkerder kleur dan het lijkt op de foto. Is dit gewoon gist, of moet ik me zorgen gaan maken voor een infectie?

Gerb

heijligers

Citaat van: Gerb op 03-01-2013  13:03 uIk zie geen foto.
Ik ook niet.
Ga het even via de laptop proberen, via tablet werkte blijkbaar niet.

heijligers

Foto was groter dan 2MB, via laptop maar eerst verkleind. Hij staat nu in de eerste post.

Gerb

Ik zie hem! Het lijkt mij geen infectie, maar eiwit of gistdeeltjes die omhoog zijn gekomen.

heijligers

Bedankt, dat is weer een hele geruststelling. Ik dacht zelf ook aan gist of zoiets, maar had het niet eerder gezien in mijn vat. Vooral de afwijkende kleur verontruste me een beetje, maar die kan misschien te maken hebben met de diepzwarte kleur van het jongbier (heb niet eerder zo zwart gebrouwen).

Dorstige Alexander

Lijkt me ook geen infectie, maar tijd zal u zekerheid brengen hé. ;) Gewoon rustig afwachten en je ziet wel wat er komt.

heijligers

Citaat van: Dorstige Alexander op 03-01-2013  14:13 uLijkt me ook geen infectie, maar tijd zal u zekerheid brengen hé. ;) Gewoon rustig afwachten en je ziet wel wat er komt.
Dat is altijd waar. Maar om dit bier nu 1 jaar (op fles) te laten rijpen en er dan achter te komen dat het niet te knagen is, is ook wat jammer.
Tijd heelt alle wonden, en verouderd alle bieren ...   8)

RobinB

Lijken me ook gistbolletjes.
Als je om de maand toch ff een flesje proeft, kom je dr wel eerder achter. :)

heijligers

Citaat van: RobinB op 03-01-2013  14:44 uLijken me ook gistbolletjes.
Als je om de maand toch ff een flesje proeft, kom je dr wel eerder achter. :)
Dat was ook de bedoeling.
Komt vast wel goed.

Vergelijkbare Topics (7)

4418

Reacties: 3
Gelezen: 2944

36878

Reacties: 57
Gelezen: 9261

30360

Reacties: 6
Gelezen: 2289

26754

Reacties: 4
Gelezen: 1876

20060

Reacties: 19
Gelezen: 9057

12655

Gestart door henk-jan

Reacties: 13
Gelezen: 3473

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.