Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste pilsje, die niet naar pils smaakt

Gestart door Lukkie Luuk, 10-12-2012 22:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Lukkie Luuk

Een paar weken terug heb ik mijn eerste bier gebrouwen (sinds 20 jaar, zie: stel je voor).
Met een startpakket van Brouwmarkt en een blik Brewferm Belgisch Pilsextract begonnen.
Volgens de berichten op internet is Pils niet het makkelijkste om zelf te brouwen, i.v.m. vergisten in de koeling, etc.

De aanwijzingen gelezen en zoals onderstaande logboek gemaakt:

6-10-2012 (dag 0)
Vat en overig gereedschap ontsmet met Chemipro Oxi en nagespoeld met kraanwater
Blik opgewarmd in pan met warm water
Blik geleegd in vat met 1 liter kokend water om blik schoon te spoelen
1 kilo kristalsuiker en daarna 2 liter kokend water toegevoegd
16 liter kokend water toegevoegd.
Paar uur af laten koelen tot 25 ºC (gemeten)
Zakje gist en 150 ml water toegevoegd
Op zolder gezet met waterslot op het deksel

14-10-2012 (dag 8)
Geen luchtbellen meer uit het waterslot
Soortelijk gewicht gemeten: 1010 kg/l
2x overgeheveld en vat steeds schoongemaakt (gistbezinksel verwijderd)
Deksel erop met waterslot ter klaring

3-11-2012 (dag 27)
Suiker (170 g) toegevoegd
2x overgeheveld en vat steeds omgespoeld
Gebotteld in gereinigde flesjes.
Totaal 18,8 liter

16-11-2012 (dag 40)
Eerste flesje open!
Helder bier, mooi fijn schuim, licht friszuur (zoals witbier, zit wel een raar luchtje aan.
Na 2 weken wordt de smaak beter en is de lucht ook weg.
Smaakt echter niet als een gewone pils, maar veel lekkerder. :proost:
De naam is P1.
Peters 1ste, Premium 1, Pilsie 1, Plezante 1, etc.

Verschillende flesjes heb ik weggegeven aan familie en vrienden.
Zijn verrast dat je ook zelf bier kan maken en vinden het gelukkig lekker.

Over mijn manier van brouwen heb ik enkele vragen, waarover ik op dit forum andere manieren lees:
- Op de beschrijving stond: water toevoegen.
Ik dacht dat dit gekookt moest zijn, zodat evt. bacteriën er dan uit zijn.
- Ook heb ik dit direct na het koken in het vat gekieperd.
- De suiker heb ik in het water gegooid en daarna de 3 liter erbij, dus niet de suiker in de 3 liter laten oplossen voor het toevoegen.
- Tijdens het vergisten had het most/jongbier gekoeld moet staan bij 10 ºC en niet bij mij op zolder bij 18-20 ºC.

Wat hebben deze "fouten" voor effect op het bier?
Ik lees graag jullie reacties.

Oscar

Citaat van: Lukkie Luuk op 10-12-2012  22:48 uSoortelijk gewicht gemeten: 1010 kg/l

Wow zwaar bier!  ;D ;D ;D ;D

heijligers

De Brewferm pils wordt vergist met een bovengist en wordt dus nooit een echte pils. Als je echt pils wilt maken, miet je wel koel vergisten en een ondergist gebruiken.

Verder is 25 graden voor een bovengist ook erg warm 18-20 ºC is beter.

heijligers

Voor de andere vragen
- water uit de kraan is hier schoon genoeg, hoeft niet gekookt
- als de suiker is opgelost zal deze wel vergisten

Heb je de blikbrouwcursus op de wiki al gevonden?

Oscar

Citaat van: Lukkie Luuk op 10-12-2012  22:48 u2x overgeheveld en vat steeds schoongemaakt (gistbezinksel verwijderd)

Waarom 2x overhevelen?  :weetniet: :weetniet: Nergens voor nodig 1x is voldoende

Citaat van: Lukkie Luuk op 10-12-2012  22:48 u2x overgeheveld en vat steeds omgespoeld

En waarom ook hier weer 2x ?  :weetniet: :weetniet:

Citaat van: Lukkie Luuk op 10-12-2012  22:48 uHelder bier, mooi fijn schuim, licht friszuur (zoals witbier, zit wel een raar luchtje aan.

Dat vreemde luchtje zal wellicht zwavel zijn.... dat verdwijnt na verloop van tijd (rijpen van het bier)

Citaat van: Lukkie Luuk op 10-12-2012  22:48 uIk dacht dat dit gekookt moest zijn, zodat evt. bacteriën er dan uit zijn.

Bacteriën in het dagelijkse drinkwater? Ik mag toch hopen van niet.... anders is het geen "veilig" drinkwater... :)

Citaat van: Lukkie Luuk op 10-12-2012  22:48 u- Tijdens het vergisten had het most/jongbier gekoeld moet staan bij 10 gr. en niet bij mij op zolder bij 18-20 ºC .

Ondergistend bier bij Bovengistende temperaturen... Stoombier!  :biersmile:

Citaat van: Lukkie Luuk op 10-12-2012  22:48 uWat hebben deze "fouten" voor effect op het bier?

Dat je familie en vrienden het  een lekker bier vinden en je waarschijnlijk meer moet gaan maken.... >:D >:D :proost:

Ronald_

Oei! 170 gram suiker op 18.8 liter... Dat is fors veel bottelsuiker! Maximaal zou ik 7 gram gebruiken tenzij ik een Duvel brouw. Meestal is het 5 of 6 gram trouwens.

Goed in de gaten houden of er niet te veel druk/ koolzuur op de flessen komt, helemaal als je ze gaat weggeven aan mensen die het misschien bewaren!

Kleine_Schriek

Citaat van: Ronald_ op 11-12-2012  08:29 uOei! 170 gram suiker op 18.8 liter.. Dat is fors veel bottelsuiker! Maximaal zou ik 7 gram gebruiken tenzij ik een Duvel brouw.. Meestal is het 5 of 6 gram trouwens.

Goed in de gaten houden of er neit te veel druk/ koolzuur op de flessen komt, helemaal als je ze gaat weggeven aan mensen die het misschien bewaren!
Snel opdrinken dus en de weggegeven flesjes snel laten opdrinken :-\

Maar super gedaan hoor voor brouwsel 1!

aldo

even muggenziften ;)   (hoe zift je een mug? :nut: )

Citaat van: Lukkie Luuk op 10-12-2012  22:48 u.
- Tijdens het vergisten had het most/jongbier gekoeld moet staan bij 10 ºC en niet bij mij op zolder bij 18-20 ºC.

Most is druivensap om wijn van te maken, het zoete gerstenat noemen we wort.
Jongbier is je vergiste wort wat nog geen koolzuur heeft gekregen door hergisting.

Lukkie Luuk

Bedankt voor jullie reacties en tips.
Most en wort door elkaar gehaald, ik ben een beginner he. :-\

Het aanvullen met gekookt water leek mij eigenlijk ook onzin. Ik had de instructie niet goed begrepen.
(Inmiddels staat er een tweede brouwsel en hiervoor is gewoon water uit de tap gebruikt.
Over dit brouwsel, een Engels Abdijbier, zal ik binnenkort wat schrijven.)

Op de instructie stond 160 g suiker toevoegen voor 20 liter (8 g/l).
170 g heb ik toegevoegd omdat er altijd wat verlies is en zeker wilde zijn dat het voldoende was.
Nu is dat 9 g/l, dit zal de flesjes toch niet zomaar laten springen hoop ik?

Ik moest wel 2x overhevelen, omdat ik toen nog geen tweede vat had en een schoongemaakte opbergbak van mijn zoon heb gebruikt. Zo'n curverding met wieltjes.

De zolder is bij mij de enige plaats om het weg te zetten.
In de schuur is geen optie i.v.m. temperatuurschommelingen (dag/nacht).
En een koelkastje aanschaffen gaat ook nog niet gebeuren, misschien als ik meer ervaring krijg.

Ronald_

Citaat van: Lukkie Luuk op 11-12-2012  22:02 uNu is dat 9 g/l, dit zal de flesjes toch niet zomaar laten springen hoop ik?

Dat kán wel als je bier verder doorvergist in de fles!

Je moet gewoon zeer regelmatig een flesje openen  :proost: en dan beoordelen of er te veel koolzuur op komt of niet. Zeker als hij gaat schuimen zodra je de fles opent zou ik binnen een paar dagen een feestje geven om het op te maken (+iedereen die je ze hebt meegegeven informeren!)

Zo'n flesje wordt een echte bom!

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 12-12-2012  11:02 uZeker als hij gaat schuimen zodra je de fles opent zou ik binnen een paar dagen een feestje geven om het op te maken (+iedereen die je ze hebt meegegeven informeren!)

Zo'n flesje wordt een echte bom!

Dat kan nog veel meevallen. Als er alleen wat schuim omhoog komt is er meestal niet zo veel aan de hand. Goed koud zetten voor het uitschenken kan dan helpen. Het koolzuur los dan beter op in het bier.

Oscar

Citaat van: aldo op 11-12-2012  11:36 ueven muggenziften ;)   (hoe zift je een mug? :nut: )

Link   :D

dennisbier

CiteerHelder bier, mooi fijn schuim, licht friszuur (zoals witbier, zit wel een raar luchtje aan.
Dat vreemde luchtje zal wellicht zwavel zijn.... dat verdwijnt na verloop van tijd (rijpen van het bier)

Als het ondergistend pils gist is zou je dat kunnen aannemen.  Maarrrr De Brewferm pils wordt vergist met een bovengist en wordt dus nooit een echte pils.

Vergelijkbare Topics (7)

36787

Reacties: 13
Gelezen: 2654

20092

Reacties: 8
Gelezen: 3618

42573

Reacties: 4
Gelezen: 999

25286

Reacties: 23
Gelezen: 7974

30387

Gestart door sunlight

Reacties: 28
Gelezen: 8112

2808

Reacties: 4
Gelezen: 3222

25036

Gestart door Hay

Reacties: 33
Gelezen: 10855

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.