Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verstokte gisting 1040 verkeerd gemaischt

Gestart door jaspergronert, 20-11-2012 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

jaspergronert

Beste allemaal,

Hierbij vraag ik hulp aan jullie medebrouwers,
Sinds kort brouwen een collega en ik bier bij ons in het restaurant. Wij hebben een professionele kookketel tot ons beschikking waar wij nu in brouwen.
Ons laatste brouwsel blijft momenteel steken op 1040, nu hebben wij het idee dat het komt omdat het maischen niet goed is gegaan. Het volgende is gebeurd:
de kookketel is op de graad nauwkeurig alleen als je hem op vol vermogen instelt schiet hij over de ingestelde temperatuur heen, met wel 10 graden. Nu is dit ook gebeurt toen wij hem naar 62 ºC. Hebben gebracht waardoor hij volledig is gemaischt op 70 ºC. En nu stopt de vergisting, hoe krijgen wij hem verder vergist?

Met vriendelijke groet
Jasper

Ronald_

Hoe lang heeft hij bij deze temperatuur gestaan? Als hij snel weer is afgekoeld zou dit niet de oorzaak moeten zijn.

Wat was je begin SG, wat voor gist heb je gebruikt en hoe warm staat het jongbier nu te gisten?

Lorejas

Gebruik je een refractometer? De aflezing op de refractometer is tijdens de gisting niet nauwkeurig. Daar heb je een tooltje voor om het om te rekenen. Is het SG met een hydrometer ook 1.040?

jaspergronert

Hij heeft denk ik bijna 3 kwartier rond de 70 gehangen omdat het niet goed afkoelde, de ketel is blijkbaar goed geïsoleerd. Daarna door gemaischt tot 72 en daarna met 78 uitgemaischt. De temperatuur is dus niet onder de 70 geweest helaas. Het SF was toen 1050
We hebben hem eerst met 3 zakjes safbrew t-58 op 60 liter vergist, toen stopte de vergisting. Daarna 3 keer een xl activator american ale toegevoegd. Deze heeft helemaal niet gegegist. Hij staat nu levenloos bij 21 graden.

jaspergronert

Wij hebben geen refractometer gebruikt, maar een dompel sg meter. Deze fout hebben we al eerder gemaakt dat we dachten dat de gisting was gestopt. Meten nu alleen met de sg meter.

Kleine_Schriek

Denk dat je heel veel onvergistbare suikers gemaakt heb bij het maischen. En dat het dus niet zal zakken.... Een zoet bier dus. Je zou nog wat extra alcohol erin kunnen krijgen als je suiker nu toevoegt. Maar of je dat wil is een 2e....

Zie het artikel van Adrie hierover:
http://roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=6

RobinB

Lijkt me op zich heel sterk dat je door alleen te maischen op 70 grc een dergelijk onvergistbaar wort krijgt?
Aan de andere kant lijk je wel voldoende gist toegevoegd te hebben.

Hoe oud waren die zakjes gist?

John

Citaat van: jaspergronert op 20-11-2012  13:47 u3 zakjes safbrew t-58 ...  Daarna 3 keer een xl activator american ale toegevoegd.
Wordt nog duurder bier dan Westvleteren. . .

Raymond293

Tsja... dat kan heel veel oorzaken hebben.

Neem een monster uit je vergistingsvat. Belucht deze flink door bijvoorbeeld te schudden en zet een paar dagen weg. Hierna het monster meten en kijken of het SG gedaald is. Zo ja, verstokte vergisting. Zo nee, veel onvergistbare suikers.... alhoewel me dat erg sterk lijkt!

Adrie

Ik maisch wel vaker op alleen 70 graden, maar dan krijg je toch echt een vergistbaarder wort. Had je wel verse zakjes gist? Hoe is de gist bewaard? Dit is geen maischkwestie, maar een gistkwestie.

EBC

Het hele verhaal van maischen en vergistbare en onvergistbare suikers moet je met een flinke korrel zout nemen. Zolang je normale maischtijden en temperaturen aanhoudt, zodat de zetmelen volledig worden opgelost en zijn omgezet, zal het verschil in die suikers bijna onbestaand zijn. Ik klasseer het als mythe.

Vergelijkbare Topics (7)

21218

Reacties: 2
Gelezen: 1931

29590

Gestart door SimonvW

Reacties: 3
Gelezen: 1628

20523

Reacties: 6
Gelezen: 2446

35935

Reacties: 9
Gelezen: 1384

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.