Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Na lageren toch hergisting op de fles?

Gestart door Gerlachus, 09-09-2012 19:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerlachus

Onlangs heb ik een CCT aangeschaft. De hoofdreden voor mij was een groter volume en de aftapmogelijkheid van het gistdepot na de gisting. Ik kan dan zonder overhevelen suiker toevoegen en bottelen (beter dan losse suiker in de fles doen).

Maar, nu is het met de CCT mogelijk om te gisten en te lageren in 1 tank. Mooi. Maar nu is mij een en ander niet duidelijk, wat voor een ander wellicht eenvoudig is:

- treedt tijdens het lageren CO2 in het bier, genoeg voor "prik" tijdens het drinken?
- zo ja, welke druk moet ik dan bereiken in de tank, om dat te laten gebeuren en bij welke temperatuur?
- als ik nagisting in de fles wil hebben, en ik lager zonder druk, zijn er na het klaren dan nog genoeg gistcellen om straks nog heel even hun werk te doen voor de "prik"?

Ik zit hier dus even met wat praktische vragen die voor mij het gebruik van de CCT wellicht nog uitgebreider en beter te begrijpen maken.  Jullie hulp is much appreciated.

Net bij Gulpener Hopfeest geweest, gezellig! Wat flesje Neubourg meegenomen dus straks even in alle rust genieten en jullie reacties tot mij nemen...

Oscar

Citaat van: Gerlachus op 09-09-2012  19:15 u- treedt tijdens het lageren CO2 in het bier, genoeg voor "prik" tijdens het drinken?

Normaal gesproken niet, maar als je onder druk kunt vergisten kan dat wel, maar dan moet je ook onder druk kunnen afvullen. ;)

Citaat van: Gerlachus op 09-09-2012  19:15 u- zo ja, welke druk moet ik dan bereiken in de tank, om dat te laten gebeuren en bij welke temperatuur?

Dat kun je met de brouwsoftware berekenen

Citaat van: Gerlachus op 09-09-2012  19:15 u- als ik nagisting in de fles wil hebben, en ik lager zonder druk, zijn er na het klaren dan nog genoeg gistcellen om straks nog heel even hun werk te doen voor de "prik"?

Ja, altijd! Wij kunnen ons bier niet filteren, dus als is je bier nog zo helder, er zit altijd nog gist in. :)

Gerlachus

Nuf said! Kijk, dat maakt het wel helder.

Dus ik lager fijn, dan wordt de prut tenminste doorzichtig en na het lageren gaat het met hergisting in de fles de kelder in.

Die software is interessant. Welke CO2 druk is op een flesje gebruikelijk? Anders weet ik nog niet welke kant ik uit moet rekenen.

Raymond293

Citaat van: Gerlachus op 09-09-2012  19:28 uNuf said! Kijk, dat maakt het wel helder.

Dus ik lager fijn, dan wordt de prut tenminste doorzichtig en na het lageren gaat het met hergisting in de fles de kelder in.

Die software is interessant. Welke CO2 druk is op een flesje gebruikelijk? Anders weet ik nog niet welke kant ik uit moet rekenen.

http://www.kegerators.com/carbonation-table.php :)

30cl

Citaat van: Gerlachus op 09-09-2012  19:28 uDus ik lager fijn, dan wordt de prut tenminste doorzichtig en na het lageren gaat het met hergisting in de fles de kelder in.

Hergisting in de fles kun je beter doen in een warme ruimte. Is je kelder rond de 19 / 20 graden?

Vergelijkbare Topics (7)

31811

Reacties: 2
Gelezen: 1053

490

Gestart door dave

Reacties: 26
Gelezen: 27194

38517

Gestart door Sjoerd

Reacties: 3
Gelezen: 1995

19743

Reacties: 7
Gelezen: 2776

31317

Reacties: 1
Gelezen: 1584

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.