Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting eerder afgenomen dan verwacht

Gestart door bertveeningen, 13-08-2012 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

bertveeningen

Dag beste mensen,

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Bert Veeningen. Ik ben een groot liefhebber van bier. Ik raak ook steeds meer geinteresseerd in het brouwproces en heb van mijn vrouw een startset gekregen van Brouwmarkt om het zelf eens te proberen.

Ik ben afgelopen vrijdag voortvarend aan het werk gegaan en heb de instructies helemaal gevolgd, het ging volgens mij prefect want de volgende dag borrelde het brouwsel als een dolle. Zondag ging ook alles prima.

Vanmorgen viel me op dat ik geen gebubbel meer hoorde in het waterslot. Dat is nogal verwarrend omdat in de instructie staat dat het na een dag of 7 de gisting afneemt. Ik heb zojuist het bier met de hydrometer bekeken (in een maatbekertje) en de waarde gaf 1010 aan.

Nu las ik op deze site dat er met de starterspaketten nogal eens een lek kan zitten in de deksel of het waterslot. In het begin zat er zoveel druk op het mengsel dat het deksel uit zichzelf bol ging staan, er borrelde zelfs hele kleine belletjes uit de rubberen afsluitring van het waterslot. Ik heb het nog even bekeken maar het waterslot zit muurvast in die ring, daar zit geen lek.

Zou dat gebubbel bij het ringetje de veroorzaker zijn van het stoppen van het gistingsproces?

Of kan ik zeggen dat het brouwsel nu al klaar is om te bottelen?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

William

Ik weet niet wat het startsg is maar ik schat op basis van de 1010 dat de vergisting zo'n beetje klaar is. Bij welke temperatuur heb je het laten vergisten?

Laat het nog een paar dagen staan en meet het sg nog eens. Als het niet veranderd is kun je bottelen.

bertveeningen

Het was hier in huis steeds tussen de 20 en 22 graden.

Ik kijk over een paar dagen nog een keertje.

Jacques

In het gistvat zal het dan 24 tot 25 ÂșC zijn geweest.
Mijn diagnose: de hoofdgisting is afgelopen. Er wordt niet veel koolzuur meer gevormd waardoor het waterslot nog maar heel weinig werkt.

Door relatief veel gist en hoge temperatuur verloopt de gisting snel. Over welk blik gaat het? Hoeveel liter wort had je en wat was je begin SG?

Laat het bier nog een week staan bij kamertemperatuur en bottel daarna.

Vergelijkbare Topics (7)

9217

Reacties: 63
Gelezen: 21236

20367

Reacties: 313
Gelezen: 99267

28249

Reacties: 11
Gelezen: 4542

19301

Reacties: 21
Gelezen: 5624

35201

Reacties: 2
Gelezen: 1156

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.