Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te lang gisten in gistbokaal?

Gestart door Broekenbrouw, 07-08-2012 15:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Broekenbrouw

Dag allemaal,

Mijn neef en ik hebben onze eerste liters witbier gebrouwen en in de gistbokalen gedaan.
Nu vragen wij ons af hoelang het bier-in-wording in de gistbokalen mag blijven zitten voordat we het in de flessen overgieten. We gaan namelijk beide een aantal dagen op pad.
Maakt het uit of het bier 10 dagen of 3 weken in het gistbokaal blijft gisten?

Groet en dank!

Ronald_

Je kan het gerust 3 weken laten zitten!

10 dagen is toch ook erg vroeg om te bottelen meestal..

Jacques

10 dagen  kan. Maar dan moet de hoofdgisting ook snel zijn gegaan. Hebben jullie ook het SG bepaald? Overhevelen en bottelen hoor je namelijk niet te doen op tijd maar op basis van de vergisting. Die kun je volgen met behulp van het waterslot en je hydrometer/refractometer.

Broekenbrouw

Citaat van: Jacques op 07-08-2012  19:40 u10 dagen  kan. Maar dan moet de hoofdgisting ook snel zijn gegaan. Hebben jullie ook het SG bepaald? Overhevelen en bottelen hoor je namelijk niet te doen op tijd maar op basis van de vergisting. Die kun je volgen met behulp van het waterslot en je hydrometer/refractometer.

Beste Jacques,

We hebben een bierpakket van Brouwland gebruikt, ik weet dus niet precies wat voor gist we gebruikt hebben.
Aan het waterslot te zien is de gisting bijna klaar (hij borrelt niet meer in ieder geval...).
Kan het dus kwaad om het bier wat langer in de bokaal te laten en later te lageren?

Groet en dank

RobinB

Jacques

Het kan niet zo veel kwaad als je gistvat goed afsluit.

Een beetje oxidatie in het geval het vat niet goed afsljuit zal je niet zo storen omdat je de smaak waarschijnlijk nog niet herkend. Wel zou je kunnen proeven dat het bier wat minder fris van smaak is.

Vergelijkbare Topics (7)

43034

Reacties: 15
Gelezen: 1849

20018

Reacties: 5
Gelezen: 2742

39919

Reacties: 45
Gelezen: 4571

15371

Reacties: 9
Gelezen: 3389

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.