Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste eigen biertje... in het vat!

Gestart door strokkie, 31-07-2012 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

strokkie

Al weken geleden begonnen met verzamelen van de nodige spullen... helaas wat problemen gehad met de levering van een walsenmolen, maar... uiteindelijk toen ook die binnen was kon ik beginnen. Ik heb een recept van dit forum geplukt (Cascade tripel). Met behulp van BrouwVisie ietsjes aangepast (deels omdat ik niet helemaal dezelfde mouten en dezelfde gist had) aan de slag!

Uiteraard niet zonder problemen. Zojuist heb ik een (brouw)vriend van mij mijn ervaringen gedeeld. Dit verslagje wil ik hier ook graag plaatsen. alle op- en/of aanmerkingen zijn welkom.

(ter info: ik brouw nu met elektrische weckketels, ca 29 liter, gebruik een walsenmolen, zelfgemaakte hevelfilter en heb een platenkoeler aangeschaft)

1. Mout / Suiker afwegen
Op zich zou je hierbij geen problemen verwachten...  maar, ik had niet genoeg kristalsuiker in huis. haha... nooit aan gedacht van te voren.   Dus hup... eerst naar de C1000 en een kilootje suiker gehaald. Dat was de eerste vertraging.

2. Schroten
Ondanks de bijzonder fijne molen ging dit niet helemaal soepel. Ik had eerst mijn accu boormachine aangesloten. En het ging als een jekko... Echt ongelofelijk snel...  Wat bleek nu. Ik had de boormachine per ongeluk op linksom draaien staan... oeps. Het graan viel ongeschroot gewoon door de walsen naar beneden. Pas toen ik de vijf kilo erdoor had en in de emmer keek zag ik tot mijn verbazing de mout nog helemaal in tact. Ach, ik moest er wel om lachen. De accuboormachine naar rechtsom draaiend gezet en alles erop nieuw door. Althans, dat was het plan. No way. De boormachine kon het gewoonweg niet aan. Dus, toen maar de gewone boor (op netspanning, wat meer wattage) erop. Die ging veel te hard. De hele molen begon te draaien in plaats van alleen de walsen. Ook geen succes dus..  Toen maar besloten de handdraaier erop te schroeven en de (bijna) 5 kilo mout met de hand te doen. Poeh, een hele klus, maar uiteindelijk wel heel mooi geschroot mout.

3. Maischen.
Water afgemeten, in de pan en opwarmen. Duurde wel erg lang vond ik, maar uiteindelijk bij ca 70/71 graden de stort gedaan. Ik had alles er in 1x ingegooid, wat niet zo handig was bleek achteraf. Omdat ik die emmer mout met twee handen moest vasthouden, kon ik niet roeren. Pas wat later geroerd, maar het was al aardig aan het klonteren. Uiteindelijk wel losgekregen. Maar toen begon de ellende. Volgens maischschema 66.C. Ik had de weckketel uit staan, maar de temperatuur kwam niet onder de 68. En als ik ging roeren werd het zelfs nog een graadje warmer...  Denk dat de begin temperatuur van het water wat te hoog was wellicht ? Of ik heb onvoldoende rekening gehouden met het feit dat het water nog even doorwarmt, nadat je de ketel uitzet..  Hoe dan ook, dat moet volgende keer echt beter. Op zich was het maischen vrij " saai" . Een uur lang op 66C. Daarna wilde ik nog even vijf minuten op 72. Nou, hoe doe je dat? ???  Op welke manier houd je rekening met de opwarmtijd van 66 naar 72? Ik vond namelijk dat het best lang duurde voordat hij op de 72 C zat. (Heel vreemd. eerst kreeg ik de temperatuur niet naar beneden, en daarna bijna niet omhoog.... GRR)

4. Filteren
Wel wel... ellende alom. Ik wist niet zeker of ik het filterbed eerst moest roeren, dan de hevelfilter erin, of gewoon het bed zoveel mogelijk het rust laten en de filter er langzaam doorheen laten "glijden" . Ik heb voor het laatste gekozen. Geen succes. Na het aanzuigen kwamen er welgeteld 3 druppels. Beetje schudden aan de filter, opnieuw zuigen. Paar druppeltjes en klaar. Tijdje lopen kloten, maar geen succes. Uiteindelijk besloten de hevelfilter eruit te halen, helemaal schoon gespoeld en toen het beslag flink geroerd en de hevelfilter erin. Even wachten tot het bed weer wat tot rust was gekomen en weer aanzuigen. Toen ging het een stuk beter. Duurde wel even voordat het helder werd, maar na enkele liters teruggegooid te hebben leek het goed helder.  Ondertussen had ik ook het spoelwater op temperatuur, maar door het gekloot met het filteren, was dat inmiddels te veel afgekoeld, dus snel dat water op het vuur om op temperatuur te krijgen. Net op tijd klaar, want het bed dreigde al wat droog te vallen. Pfhew... het ging volgens mij goed. Ik heb bijna alle spoelwater (afgemeten) gebruikt en kwam precies op mijn maatstreep uit, wat ik af afgemeten als het gewenst resultaat...   Dus, ondanks de moeizame start, toch ook deze stap "geslaagd".

Zou het probleem met filteren te maken kunnen hebben met een te fijne afstelling van de molen?

5. Koken.
Ook hier weer wat vertraging. Want door het geklooi met filteren, was het wort behoorlijk afgekoeld. Het duurde dus wel even voordat dit aan de kook was. Uiteindelijk wel een mooie rollende kook. Hop erbij (heerlijke geur verspreidde zich door de keuken).  Later nog wat hop erbij en 8 minuten voortijd het laatste beetje Cascade.

6. Koelen / Hevel naar de gistemmer
Nu dan echt gebruik kunnen maken van mijn platenkoeler. Beetje lastig thuis, omdat ik het koude water van buiten moet "halen" . Maar goed, met een tuinslang door het keukenraam voor zowel in- als uitvoer, gaat het prima.  Ik heb helaas (nog) geen kraan op de uitvoer van het wort. Ik heb dit dus met de hand moeten knijpen om de gewenste temperatuur te krijgen. Niet heel handig, met in de ene had de thermometer en de andere de slang.  Maar het ging. het wort kwam er met ca 20 ºC uitgestroomd, rechtstreeks in het (ontsmette) gistingsvat. Gebruik gemaakt van de hevelfilter met rvs vlechtwerk. Fijn werken, wel wat gepruts met schoonmaken achteraf, maar een mooi resultaat.

Toen het hevelen stopte; gist erop (niet gehydrateerd gezien de hoeveelheid van slechts 15 liter), deksel er goed op. Waterslot erop en gevuld en weggezet... Het was vrijdag erg warm bij ons. De binnentemperatuur lag rond de 23 / 24 graden, maar helaas had ik geen koudere plek in huis.  Nix aan te doen.
Bij het schoonmaken van de platenkoeler bleek daar helaas nog wel een ruime hoeveelheid wort in achtergebleven te zjin. Dat vond ik wel jammer. Volgende keer moet ik daar wat beter rekening mee houden.

Enkele uren na het wegzetten begon het waterslot al fijn te borrelen. Nu -4 dagen later- borrelt het nog steeds rustig door. Zondag was hij het drukst. Nu blupt hij nog met regelmaat, maar niet meer zo heftig als in't begin.

Ik weet eigenlijk niet hoe lang ik dit nu in de gistemmer moet laten staan en wanneer het over moet naar een mandfles?

Zo, dit is een aardig rapportje van hetgeen gebeurd is. Oh.... wacht, ik ben nog 1 ding vergeten. Ik heb natuurlijk ook de SG gemeten. Begin SG 1066 (ietsjes lager dan gedacht). Eind SG 1080. Precies overeenkomstig het recept....

Ben benieuwd of het nog enigszins drinkbaar gaat worden :proost:

RobinB

Hai strokkie!
Welkom op het forum.

Die Cascade tripel, is dat misschien deze?
Zou wel leuk zijn, vond het zelf een heel geslaagd bier!
Welke gist heb je gebruikt?

toon van den broek

Hallo Strokkie,
Welkom hier, enne... alle begin is een beetje moeizaam. Je zult merken dat na een paar keer het veel makkelijker en relaxter gaat.
En als ik het zo lees zal het allemaal best wel goed komen.
Hoofdgisting duurt meestal zo'n 4 tot 7 dagen, maar gezien je warme huis zal dat wel bij 5 dagen voor het grootste deel achter de rug zijn.
Je kunt dan overhevelen en het weer onder waterslot zetten.  Na zo'n twee weken zal het wel uitgegist zijn en kan je bottelen.
Succes! Groeten Toon.

strokkie

Citaat van: RobinB op 31-07-2012  22:18 uDie Cascade tripel, is dat misschien deze?
Zou wel leuk zijn, vond het zelf een heel geslaagd bier!

Inderdaad die, althans in beginsel...  ;)

Citaat van: RobinB op 31-07-2012  22:18 uWelke gist heb je gebruikt?
Ik heb alleen nog maar korrelgist. Heb de Safale US-05 gebruikt...
Nu de vijfde dag blupt ie nog steeds lekker door

strokkie

Citaat van: toon van den broek op 31-07-2012  23:33 uJe kunt dan overhevelen en het weer onder waterslot zetten.  Na zo'n twee weken zal het wel uitgegist zijn en kan je bottelen.
Succes! Groeten Toon.

Welk formaat mandfles zou je aanraden? (Ik heb nu ca 15 liter gemaakt). Is een 20 l fles dan ok, of heb je dan teveel "loze" ruimte?

toon van den broek

Hallo Strokkie,

Het beste is je lagervat zo vol mogelijk te hebben, dus zo weinig mogelijk loze ruimte. Dus 15 l zou ideaal zijn.
Maar een 20 l fles is ook oké, maar dan is het beter over te hevelen als de gistende wort nog redelijk wat koolzuur vormt.
Dan wordt de lucht er snel uitgedrukt en vervangen door (zwaarder) koolzuurgas.
Misschien ten overvloede, maar hevel tegen het glas aan of laat het slangetje op de bodem rusten zodat het jongbier niet in je fles klettert. Beter is zo weinig mogelijk lucht/zuurstofinslag.

Groetjes, Toon.

John

Goed werk met zoveel "tegenslagen". Bier zal wel goed worden lijkt me. Succes

Maar:
Citaat van: strokkie op 31-07-2012  21:57 uOh.... wacht, ik ben nog 1 ding vergeten. Ik heb natuurlijk ook de SG gemeten. Begin SG 1066 (ietsjes lager dan gedacht). Eind SG 1080. Precies overeenkomstig het recept....

Je bedoelt denk ik SG voor koken en SG na koken; eind SG kun je pas meten NA de gisting.

strokkie

John; dank voor de bemoedigende woorden :D

Citaat van: John op 01-08-2012  12:46 uMaar:
Je bedoelt denk ik SG voor koken en SG na koken; eind SG kun je pas meten NA de gisting.

En inderdaad...  SG voor en na koken gemeten.

30cl

Welkom strokkie! De eerste keer brouwen is een hele opgave ;)

Citaat van: strokkie op 31-07-2012  21:57 uUiteindelijk besloten de hevelfilter eruit te halen, helemaal schoon gespoeld en toen het beslag flink geroerd en de hevelfilter erin. Even wachten tot het bed weer wat tot rust was gekomen en weer aanzuigen. Toen ging het een stuk beter. Duurde wel even voordat het helder werd, maar na enkele liters teruggegooid te hebben leek het goed helder. 

Je hebt de beste manier van filteren zelf al gevonden trouwens. Na het maischen even goed roeren en meteen je hevelfilter er in laten zakken. Daarna mag je gerust 15 minuten wachten om een mooi filterbed te laten vormen.

Groet

strokkie

Ik was het alweer bijna vergeten, maar ik heb jullie deelgenoot gemaakt van de perikelen rondom mijn eerste brouwerservaring. Het is dan natuurlijk wel zo netjes om ook nog even het resultaat te delen.

Zoals wel een beetje verwacht is het geen topper geworden, maar voor een eerste keer ben ik ook niet heel ontevreden.  De geur s niet heel fris. Ikzelf dacht eerst aan nat karton. Iemand associeerde het meer met gekookte groente. Ofwel, dms. Wellicht heb ik te kort gekookt.
De smaak is gelukkig beter dan de geur doet vermoeden, maar ook daar wel verbetering mogelijk.  Wel goede CO2, mooie bitterheid en zoetigheid. Redelijke balans. Iets te zoet vind ik. Wel een bijsmaakje waardoor ik denk dat de vergisting  te warm is geweest. Maar daar kan ik (nog ) niets aan doen. Nu in de wintermaanden is het in huis een stuk kouder, dus ik verwacht daar wel wat beters van de komende tijd....

Al met al een matige voldoende... We gaan het nog veel vaker proberen  :degroeten:

Caspar

Citaat van: strokkie op 21-11-2012  20:06 uWe gaan het nog veel vaker proberen  :degroeten:

That's the spirit ;) . Misschien moet je in het begin wat minder zware bieren brouwen zoals een Pale Ale. Tripels zijn lastiger dan de meeste mensen denken!

JanEric

Leuk om te lezen en leerzaam. Ik heb ondertussen zo'n beetje dezelfde uitrusting als jij (elektrische  weckketel, zelfgemaakt filter, platenkoeler) en wil mijn eerste biertje komende weekend brouwen.   :brouwen:
Ik zal je verslag in het achterhoofd houden, met name de filterproblematiek!
Enig idee waar die DMS vandaan komt? Die wil ik graag voorkomen, had je genoeg kook in de ketel en had je het deksel erop, of schuin op de ketel?

Robert1968

CiteerIkzelf dacht eerst aan nat karton. Iemand associeerde het meer met gekookte groente. Ofwel, dms. Wellicht heb ik te kort gekookt.

De geur van nat karton is niet afkomstig van DMS, maar van nonenal (een aldehyde). Net de enige geur die ik in het smaakpanel niet herken (overige 24 gangbare off-flavors trouwens wel). Zie bv. ook: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/gent1.html en http://www.aroxa.com/beer/beer-flavour-standard/trans-2-nonenal

Groet.

strokkie

Citaat van: Caspar op 21-11-2012  20:22 uTripels zijn lastiger dan de meeste mensen denken!
Denk dat je gelijk hebt Casper, maar ik vind ze zo lekker :proost:

Citaat van: JanEric op 22-11-2012  11:37 uen wil mijn eerste biertje komende weekend brouwen.
Enig idee waar die DMS vandaan komt? Die wil ik graag voorkomen, had je genoeg kook in de ketel en had je het deksel erop, of schuin op de ketel?
JanEric, veel succes! Het is echt een geweldige hobby. Laat ons weten hoe het is gegaan.
Waar de vermoedelijke dms vandaan komt weet ik niet exact. Iets te weinig ervaring nog :weetniet:  Ik denk iets te kort gekookt. Wel rollend. Morgen ga ik met RaymondG met mijn installatie brouwen. Ga ik vast veel van leren!

Citaat van: Robert de Boer op 22-11-2012  13:09 uDe geur van nat karton is niet afkomstig van DMS,
Dank voor de links Robert. Ben nog niet helemaal zeker of het nou echt karton smaak is (en waar dat dan vandaan komt). Andere proevers kwamen met groente, zelfs iemand met boerderijlucht  :huilen:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.