Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting van 2 weken?

Gestart door Hans VH, 06-07-2012 20:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Hans VH

Mijn tripel (met gist Yeast 3787) is altijd een groot succes, dus daar wil ik altijd een voorraad van in huis hebben. Maar bij mijn recentste brouwsel (vrijdag 22/6) gaat de gisting opvallend traag.
Na een week heb ik overgeheveld, SG is  gezakt van 1082 naar 1040. Gisteren, dus na twee weken was SG nog maar 1028. Bier was ook opvallend troebel.
Misschien belangrijk om weten, de gist is een opgekweekte hoeveelheid van vorige brouwsels. Een paar dagen op voorhand heb ik hem geactiveerd met wort van moutextract en een weinig gistvoeding. Bij toevoegen aan het wort heb ik een uur belucht.

Moet ik weggieten of geduld hebben?

segtom

Ik heb ook al eens de 3787 hergebruikt van een vorig brouwsel en dit na 3 weken in de koeling. Vergisting ging bij mij verder door en sneller als in het begin. Nu heb ik voor dit weekend weer een planning met deze gist en heb deze ook net opgekweekt . Misschien volgende keer langer beluchten. Toen ik het gedaan heb de eerste keer hergebruiken heb ik 6 uur belucht of misschien zelfs meer.

succes

Gerb

Weggieten zou ik niet doen. Je hebt het over een vergisting van 2 weken maar in het grootste gedeelte van de vergisting is al geweest. Meet de dichtheid nog een keer over een week. Als het dan nog niet gezakt is, heb je te maken met een gestokte gisting. Dan kun je een aantal noodgrepen uithalen. Daar is het nu nog te vroeg voor. Wat waren de einddichtheden de andere keren?

hansm

Wyeast 3787 stopt inderdaad ergens tussen 1020 en 1030 al je te weinig vitale gist hebt toegevoegd. Waarschijnlijk had je toch veel minder vitale gist dan je dacht.

Mijn ervaring met deze gist is dat het uiteindelijk wel goedkomt, al kan het nog wel een week of 3 duren.

Hans VH

Vorige brouwsels waren tussen 1010 en 1020  gestopt.
Toch wel een 300-500 ml gistslurry toegevoegd. Zou toch moeten genoeg zijn.

Ik zal hem nog rustig laten uitgisten. Geduld doet wonderen.

RobinB

Alleen de hoeveelheid zegt niet alles, de conditie is ook van belang. :)

Hans VH

Gistingsfles in de kelder gezet en verder niet meer naar omgekeken gedurende ±2 maanden. Gisteren gemeten: 1004!
Dan toch maar gebotteld. Komt misschien toch wel goed.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.