Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting zet niet door ook na toevoegen extra gist

Gestart door marnix, 24-06-2012 22:50 u

Vorige topic - Volgende topic

marnix

Biervrienden. Ergens op die 67 pagina's van dit forum wordt vast een soortgelijk issue behandeld. Ik start gewoon overnieuw. Mijn bier echter niet.
Ik heb op 12 mei met een clubje VWO-5 leerlingen een tripel gebrouwen. Gist: Wyeast 3787 die twee dagen in de kweek was; was bedoeld maar volgens mij geheel bedorven. Heb ik dus weggegooid en vervangen door niet gekweekte korrelgist. Te weten: SAF T 58. Was plm. 30 liter die mooi op gang kwam. Op 2 juni heb ik gemeten. Waar mijn start SG 1084 was, had ik op 2 juni SG 1050 bereikt. Dat ging me niet goed genoeg dus nog een zakje T 58 toegevoegd. Vandaag is het 24 juni en het SG is nog steeds 1050. Wat is hier loos?
Graag jullie input/nadere vragen want ik weet het even niet meer.

Jacques

Een bekend verschijnsel dat voorkomt als je essentiële voedingstoffen mist in je wort, of niet dan wel onvoldoende belucht hebt.

Waarschijnlijk start de vergisting als je Wyeast Nutrient Blend toevoegt. Overgieten waarbij de gist wat zuurstof kan opnemen wil ook eens helpen.

KC

Waar vergist je in? Glas of plastic? Hoeveel liter is dit vat/deze fles?

RobinB

Citaat van: marnix op 24-06-2012  22:50 uErgens op die 67 pagina's van dit forum wordt vast een soortgelijk issue behandeld.
Daar zijn dus de zoekfunctie en de tags voor gemaakt.
CiteerIk start gewoon overnieuw.
Om dit de voorkomen. :) ;)

marnix

Staat nu na 1 keer overhevelen net als 1e keer weer in schone glazen 25 liter fles. Ik belucht nooit. Gaat altijd goed en de meningen op dit forum zijn ook wat verdeeld hierover. Wellicht dit dan de 1e keer dat het niet loopt. Baal als een stekker. Ik begrijp dat als ik voedingstoffen toevoegen ik alsnog kans maak op succes?

marnix

......en ja collega, ik weet dat er een zoekfunctie op zit maar doordat je steeds overnieuw moet zoeken i.p.v. terug kan klikken nodigt dit niet echt tot zoeken. Ben daarom blij dat er inhoudelijk gereageerd wordt. Dank daarvoor!

RobinB

De meningen zijn niet zozeer verdeeld over beluchten, er zijn gewoon bepaalde voorwaarden om aan te voldoen. Linksom of rechtsom gaat het erom dat je voldoende vitale gist toevoegd. Sommigen bereiken dit door het hoofdwort te beluchten, anderen beluchten de starter (roeren is ook beluchten).
Als je voldoende vitale gist produceert in je starter is beluchten van je hoofdwort niet per se nodig.
Beluchten (met mate), ergens in het proces, is sowieso goed voor je gist.

Ps. je kan niet zomaar zeggen; de meningen zijn verdeeld, dus als ik zomaar wat doe waar ik zin in heb is dat even goed. ;)

marnix

Goedemorgen. Op advies nutrition toegevoegd. Bier doet nix. SG blijft constant. Gekozen voor de gootsteenmethode. In najaar opnieuw aan de slag. Dank voor jullie hulp..

KC

Mag ik vragen hoe je het SG hebt gemeten?

RobinB

Zonde, veel te snel weggegooid.
Geduld had nog wat kunnen brengen waarschijnlijk.

Jacques

Citaat van: marnix op 02-07-2012  08:59 uGoedemorgen. Op advies nutrition toegevoegd. Bier doet nix. SG blijft constant. Gekozen voor de gootsteenmethode. In najaar opnieuw aan de slag. Dank voor jullie hulp..

Nutrition? Die gistvoeding ken ik niet.  :)
Ik had het heel specifiek over Wyeast Nutrient Blend, een complexe gistvoeding speciaal voor biergist. De ene of de andere gistvoeding maakt veel uit heb ik gezien tijdens een vergelijkend experiment dat ik heb uitgevoerd.

ciesvandekwis

Ook een vraagje over het wort dat je bij het opkweken bij de starter voegt.
Maken jullie elke keer verse hoeveelheid (telkens koken, afkoelen...), of kan je bijvoorbeeld in één keer een liter wort koken, afkoelen en dan in een (steriele) fles in koelkast bewaren? Is die dan na eerste keer openen nog steriel, bijvoorbeeld mits ontsmetten flessenhals met alcohol of gasvlam?

Ook over het beluchten: telkens bruissteentje eruit halen na beluchtingssessie en reinigen + ontsmetten, of iets anders?

marnix

Vanuit Kroatie: heb exacte naam voeding niet bij de hand. Denk toch echt wel dat ik de door jouw aanbevolen voeding heb gebruikt; maar naam niet goed genoteerd. Zal thuis nog even kijken.
SG meet ik met SG-meter a la thermometer zeg maar. Volgens mij betrouwbaar. Heb geen spijt van weggooien. Was 'restjesbier'; wat natuurlijk prima kan smaken maar er is niet veel meer verloren dan mijn trots en een uur of zes werk.
Als het bier gewoon een heel aantal weken niets doet dan neem ik - met enige pijn in het hart - afscheid. In het najaar start ik opnieuw met nieuwe mout ca. Veel vakantieplezier nog!

Vergelijkbare Topics (7)

36634

Reacties: 7
Gelezen: 1670

1448

Reacties: 16
Gelezen: 14997

29708

Reacties: 11
Gelezen: 4382

23943

Reacties: 23
Gelezen: 8456

43471

Reacties: 4
Gelezen: 1011

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.