Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gaat dit wel goed? (Infectie?)

Gestart door herrefv, 01-05-2012 18:52 u

Vorige topic - Volgende topic

herrefv

Ik ben alweer mijn 7e biertje aan het brouwen, en waag mij ditmaal aan een 'India Pale Ale' recept, d.w.v. de mini-maisch methode. Het wort is inmiddels 3 dagen aan het gisten, maar toch lijkt er iets niet helemaal goed te gaan. Ik lees het forum vaak door, maar heb nog geen vergelijkbare beelden kunnen vinden.

Het schuim dat zich vormt op het gistend bier ziet er verschillend uit als andere biertjes die ik in dezelfde fles heb laten gisten. Waar al mijn andere biertjes een ruime schuimkop hadden, blijft deze beperkt op dit bier. Ook het schuim verschilt in samenstelling. Het bestaat bij dit bier uit grote bellen, terwijl het in voorgaande biertjes bestond uit een veel fijner schuim. Ook oogt het schuim wat 'slijmeriger'. Uiteraard is het waterslot wel in beweging.

Aan de geur uit het waterslot merk ik overigens niets merkwaardigs. Het ruikt hetzelfde als voorgaande biertjes, geen azijn of zure geur.

Ik heb een paar beelden ter illustratie:

De gistingsfles met schuimkraag

Close-up van het shuim, de bellen zier er vrij melkachtig/slijmerig uit

Ook zie ik een raar soort rafelig wit lijntje op de gistbodem. Daaronder nog wat hoprestanten van pellets. Ik geef toe, mijn filter methode laat misschien te wensen over, ik ben dan ook op zoek naar een goede filterkuip.

Hopharsen? / zijkant schuimkraag

Wanneer ik de fles licht kantel druipt er een raar soort substantie naar de bodem.

Ik heb gebruik gemaakt van fermentis US-05 gedroogde gist, voldoende hoeveelheid als berekend door BrouwHulp tabel. Tijdens mijn voorgaande bieren heb ik gebruik gemaakt van verschillende, maar ook gedroogde gistsoorten.

Op advies van een artikel (dat ik zo snel niet terug kan vinden) heb ik het aanmaken van een giststarter overgeslagen, en de gist direct toegevoegd aan het wort in de fles.

Het wort heb ik netjes afgekoeld tot op kamertemperatuur, met de deksel op de pan.

Na een uur of 4 begon ik voor het eerst een schuim waar te nemen op het oppervlak, en de volgende ochtend was de gisting al vol op gang.

Ik heb het wort belucht door het met mijn hevel van een afstand langzaam in de fles te laten kletteren.

Uiteraard heb ik de gistingsfles goed schoongemaakt met ChemPro Oxi. In voorgeschreven hoeveelheid toegevoegd en aangevuld met warm water, en heeft tijdens het hele brouwproces in kunnen werken. Het voorgaande biertje was vrij van besmetting (een erg lekkere dubbel!).

Weet iemand of dit er in orde uit ziet? Ik vrees dat mij niets resteert dan af te wachten totdat de hoofdvergisting is afgelopen, zodat ik kan bottelen. Ik heb het waterslot nog niet van de gistingsfles afgehaald om het SG te meten / te proeven.

MM

Volgens mij, ziet het er goed uit. Het lijkt erop alsof je vergisting al bijna klaar is. De hopharsen hangen al aan de zijkant.

Welke geur komt er uit het waterslot? Als die ongeveer overeenkomst met de geur van US-05, zal het wel goed zijn. Als het een zurig geur is, is er een grote kans op een infectie. Wilde gisten maken het bier meestal zuurder. Dit kan je proeven en ruiken in bijvoorbeeld lambics of geuzes.

Oscar

Ik zie niets vreemds. Waarom die twijfel? Ziet er uit als een prima vergisting. Iedere gist heeft weer ander gedrag en geeft een ander soort schuim. Kan zelfs verschillen per recept... ;)

Ik zou je maar geen zorgen maken.

BierHenk

Volgens mij heb je door de manier van afkoelen een wilde gist te pakken.
Het bier zal waarschijnlijk zeer moeizaam helder trekken, aanvankelijk zurig smaken, maar naar verloop van tijd wel verbeteren.
Een topper verwacht ik niet. :-\

herrefv

Citaat van: Oscar op 01-05-2012  19:07 uIk zie niets vreemds. Waarom die twijfel? Ziet er uit als een prima vergisting. Iedere gist heeft weer ander gedrag en geeft een ander soort schuim. Kan zelfs verschillen per recept... ;)

Bijgaand nog een foto van de schuimkraag na iets wat aanpassen van het contrast op de foto. Het ziet er mijn inziens toch wat verdacht uit, aangezien het schuim bij de andere biertjes die ik heb vergist heb in de fles veel fijner was. Maar een afwijkende geur blijft tot nu toe toch nog uit.

CrUeLtYY

EBC

Nu weet je waarom het bovengist heet. De gistcellen zitten in het schuim. Als je het schuin houdt, zakken die cellen weer in de vloeistof.

Het ziet er prima uit. Geen zorgen.

MO

Het ziet er schitterend uit. Een vergisting om jaloers op te zijn. De US05 blijft altijd lang bovenop liggen.

herrefv

Citaat van: MO op 01-05-2012  20:56 uHet ziet er schitterend uit. Een vergisting om jaloers op te zijn. De US05 blijft altijd lang bovenop liggen.

Misschien moet ik er dan bij vermelden dat ik mijn vorige batch heb gemaakt met S-04. Deze spoot bij mij de fles uit en was binnen anderhalve dag uitvergist, en binnen een week kraakhelder.

Een beetje troebel vind ik helemaal niet erg.

hansm

Prachtige gistlaag op het schuim  :biersmile:

Die gistlaag zal misschien nog wel wat dikker worden, en misschien wel zo dik dat de koolzuur er niet meer doorheen kan breken. De hele gistlaag wordt dan opgetild en door je waterslot naar buiten gedreven.

Leuk, zo'n top-cropper ;)

George81

Gist is apart spul. Op je laatste foto ziet het er lekker romig uit :P

Die hopharsen zijn wel wat donker maar ook ik zie eigenlijk niks aparts.

MO

De S04 gedraagt zich inderdaad heel anders dan de US05. Grappig he, biergisten?

Jacques

Citaat van: Oscar op 01-05-2012  19:07 uIk zie niets vreemds. Waarom die twijfel? Ziet er uit als een prima vergisting. Iedere gist heeft weer ander gedrag en geeft een ander soort schuim. Kan zelfs verschillen per recept... ;)

Ik zou je maar geen zorgen maken.

Hier spreekt een ervaren brouwer. Ik kan het alleen beamen. Elke gist reageert anders. Soms heb je heel fijn schuim, een andere keer grote bellen. En soms zit er amper op geen gist op het bier en bij een andere gist ligt er een ware gistkoek op het bier. Aan de hand van het schuim op gistend bier kun je niet zien dat je een infectie hebt.

In het geval de hoofdgisting helemaal over is en een dun laagje slijmerige bellen op het bier ziet, heb je waarschijnlijk te maken met een kaaminfectie. Maar daarvan is in dit geval geen sprake gelet op de dikte van de schuimlaag.

herrefv

Ik zal jullie up-to-date houden. Vanochtend begon de gisting al wat af te remmen, maar nog steeds een aaneengesloten schuimkraag. Ik laat het komende dagen voorlopig nog even staan.

herrefv

Citaat van: hansm op 01-05-2012  21:30 uDie gistlaag zal misschien nog wel wat dikker worden, en misschien wel zo dik dat de koolzuur er niet meer doorheen kan breken. De hele gistlaag wordt dan opgetild en door je waterslot naar buiten gedreven.

En helaas, het brouwsel bevind zich nog in een deel in de gistingsfles ;-)

ciesvandekwis

Waarom (hoofd)vergist je in een fles en geen emmer? Die gist en harsen die aan de binnenkant van mandflessen blijven plakken, zullen moeilijk vlot te reinigen zijn. Ik zou die flessen eerder voor lagering gebruiken. Je hebt het wort gekoeld gewoon door te wachten? Geeft toch ook een serieus besmettingsrisico. Is een spiraalkoeler maken geen optie?

Benieuwd hoe je IPA het er van af brengt!
Citaat van: herrefv op 02-05-2012  09:57 uEn helaas, het brouwsel bevind zich nog in een deel in de gistingsfles ;-)

Superbeun

Wordt een lekker biertje zo te zien, niets mis mee.
Het bezinksel raak je wel kwijt als je gaat hevelen na de hoofdgisting.

RobinB

Citaat van: ciesvandekwis op 03-05-2012  13:05 uDie gist en harsen die aan de binnenkant van mandflessen blijven plakken, zullen moeilijk vlot te reinigen zijn.

Geen probleem mits je de juiste methode gebruikt:
Overnacht laten weken met warm/heet water + vaatwasmiddel en de volgende dag is het er zo uitgespoeld. Nog even wat borstelen met een flessenborstel en klaar!
Daarna kan je hem desinfecteren.

herrefv

Citaat van: ciesvandekwis op 03-05-2012  13:05 uWaarom (hoofd)vergist je in een fles en geen emmer? Die gist en harsen die aan de binnenkant van mandflessen blijven plakken, zullen moeilijk vlot te reinigen zijn. Ik zou die flessen eerder voor lagering gebruiken. Je hebt het wort gekoeld gewoon door te wachten? Geeft toch ook een serieus besmettingsrisico. Is een spiraalkoeler maken geen optie?

Niet bij stil gestaan eigenlijk.. Zo kan ik door het glas af en toe een kijkje nemen wat het doet, zodoende een beetje gewend te raken aan het brouwproces.

Op deze manier kan ik ook mijn emmer gebruiken om suiker toe te voegen alvorens te bottelen. Het schoonmaken was eerlijk gezegd niet zo'n groot probleem, meestal gebruik ik overgebleven oxi pro oplossing over van de flessen schoonmaken, en dan min 1 dag weken.

Het wort is gekoeld door deze met kookpan en al in de spoelbak te dompelen gevuld met ijswater.

Ik liep trouwens enkele van deze mooie flessen tegen het lijf. Aangezien ik geen fles heb die klein genoeg is (brouwsel van slechts 8 liter) om mee te lageren, kwam ik op het idee om een deel van het bier te koudhoppen tijdens hergisting op de fles. Iemand tips? Of kan dit gewoon niet?

Of tips om deze oude flessen schoon te maken (tot nu toe heb ik ze al in 30g/l warme natronloog oplossing laten weken, en daarna goed uitgespoeld.)

herrefv

Citaat van: ciesvandekwis op 03-05-2012  13:05 uWaarom (hoofd)vergist je in een fles en geen emmer? Die gist en harsen die aan de binnenkant van mandflessen blijven plakken, zullen moeilijk vlot te reinigen zijn. Ik zou die flessen eerder voor lagering gebruiken. Je hebt het wort gekoeld gewoon door te wachten? Geeft toch ook een serieus besmettingsrisico. Is een spiraalkoeler maken geen optie?

Het bier ziet er trouwens fantastisch uit. Er is geen spoor te herkennen van een mogelijk vlies. Ik denk toch dat mijn paniek te voorbarig was.

Herre

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.