Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer:Wort het wat?

Gestart door Twentse Schapekop, 27-04-2012 11:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Twentse Schapekop

Goedendag,
Nu eindelijk zelf afgelopen dinsdag gebrouwen, recept van Quadrupel uit het boek van Adrie Otte.
In verband met het nog ontbreken van een schrootmolen bij een collega brouwer geschroot,en de dag van te voren alles netjes klaar gezet.
Op de dag zelf ging alles redelijk volgens plan,paar punten van verbetering voor mijzelf

-Maischtemperatuur was 2 graden te hoog 64 in plaats van 62 graden
-Filteren en spoelen ging te snel, ook al heb ik er een kraan tussen
-Moest te vaak aanzuigen bij het filteren van het hop

Koelen heb ik gedaan in een pan geplaatst in een speciekuip, dan koelen met ijs en koud stromend water erlangs
gist erbij gedaan (Safbrew t-58) en geplaatst in speciekuip met verwarming temperatuur op 20 graden gezet.
Staat sinds woensdag goed te gisten, maar de vraag van vandaag:

Het eind SG is uitgekomen op 1062 in plaats van de gewenste 1080 te laag voor een quadrupel dus. (Noem ik het quaminderdrupel)
Wat is nu wijsheid om te doen? Niks en dan kijken wat het wordt of suiker toevoegen?  :weetniet:

Vind het wel super leuk om te doen en aangezien ik maar 10 liter per keer maak wil ik over 3/4 weken weer brouwen dan de Tripel, alweer uit het boek van Adrie. Hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven om het proces te verbeteren zodat ik minder aan het klunzen ben.

Groet
Twentse Schapekop

Gerb

Het is lastig om wat te zeggen over het brouwproces als je er niet zelf bij bent geweest. Van welk rendement ben je uitgegaan in je recept? Toen ik met mijn schijvenmolen maalde, kwam ik altijd maar aan de 65-68% uit. Dat scheelt nogal als je 80% invult.

- Waardoor is het filteren en spoelen toch te snel gegaan? Je kunt de straal toch knijpen?
- Heb je ergens veel wort verloren en hoe zit het met het afmeten van hoeveelheden water, heb je stiekem niet meer water gebruikt?
- Zat er al suiker in het recept? Zo ja, dan zou ik het lekker op deze dichtheid laten. Zo niet, dan zou ik er maximaal 10% van je stort bij het lageren bij doen. De kans dat je het bier met of zonder suiker 'verpest' is klein, je verandert daarmee wel de body en alcoholgehalte van het bier. In beide gevallen goed bier dus.

In het begin brouwde ik ook 10 liter per keer. Al snel bleek dit niet genoeg, zeker als je maar 1 keer in de 2 maanden kunt brouwen. Toen ben ik grotere hoeveelheden gaan brouwen en zit nu aan de 25-30 liter per keer. Je zult me niet geloven, maar op een gegeven moment ben je wel een beetje klaar met brouwen, zeker als het bier dan binnen 2 maanden op is.

Oscar

Citaat van: Twentse Schapekop op 27-04-2012  11:14 uHet eind SG is uitgekomen op 1062 ipv de gewenste 1080 te laag voor een quadrupel dus.(noem ik het quaminderdrupel)
Wat is nu wijsheid om te doen? Niks en dan kijken wat het wordt of suiker toevoegen?  :weetniet:

Niets aan doen en gewoon laten vergisten. Je rendement was inderdaad lager dan gepland... ook geen suiker meer toevoegen. Dan maar een bier met iets minder alcohol. Het wordt nu een soort dubbel... :)

Twentse Schapekop

Bedankt,laat het dus gewoon uitgisten en kijk wat het wordt.
Het filteren ging snel en in de vreugde daarover vergeten af te knijpen en de suikerstort was 10% dus nog meer suiker zag ik al niet zitten.
Rendement staat niet in het boek en omdat het eerste keer was natuurlijk moeilijk inschatten.

En Gerb, misschien heb je gelijk maar wil nu zoveel mogelijk gaan brouwen om het proces onder de knie te krijgen,daarna misschien uitbreiden naar grotere hoeveelheid,gist opkweken ed.

Met vriendelijke groet
Twentse schapekop

Oscar

Citaat van: Twentse Schapekop op 27-04-2012  22:28 uRendement staat niet in het boek en omdat het eerste keer was natuurlijk moeilijk inschatten.

Dan kun je rekenen met 75%. is een goed uitgangspunt. Verder kun je het achteraf berekenen voor je volgende brouwsel waarna je het de volgende keer in de brouwsoftware kunt invoeren.

Vergelijkbare Topics (7)

27145

Reacties: 10
Gelezen: 3074

5466

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 40
Gelezen: 10331

21-12-2006 09:35 u
door oranjeboombiertje
16433

Reacties: 69
Gelezen: 23875

35877

Reacties: 14
Gelezen: 4169

40222

Reacties: 20
Gelezen: 2606

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.