Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Uitvergisting van een testbrouwsel

Gestart door Astarin, 10-04-2012 14:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Astarin

Allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum, een zeer korte introductie is misschien toepasselijk Ik ben samen met 2 andere enthousiaste brouwers/bierliefhebbers een goede maand geleden begonnen met bierbrouwen. Het brouwsel dat ik hier onderaan bevraag is het 3e brouwsel dat ik maak. Het is vooral bedoeld als een experiment en training. (En uittesten van de schijven schroter)

6 dagen geleden heb ik een proefbrouwsel gemaakt van ±3 liter. Mijn SG toen was ±1070.  Vandaag wou ik de hevelen voor de nagisting maar de SG meting geeft een SG van 1010 weer. Ik een maischschema gevolgd voor het maken van een tripel. Ik ben de vergisting gestart met 3 liter wort. Dit is verkregen uit 850 g pilsmout en 182 g kristalsuiker + 10 g honing. Helaas heb ik geen proef gedaan naar het minimale eind SG.
Momenteel heb ik de ±2.5 liter jongbier geheveld in glazen waterflessen van 1 l. Hierop is de draaistop terug geplaatst. Uiteraard alles goed ontsmet. Deze dienen voor de nagisting.
1 flesje heb ik reeds van 1/4 theelepel suiker voorzien en voor iets meer dan de helft gevuld met jongbier. Dit flesje staat terug op 21-23 graden.
Mijn vraag is nu vooral neem ik teveel risico? Gaan deze flessen barsten omdat het bier mogelijk nog niet is uitgegegist.

Goed om weten: de gebruikte gist was 2 g bakkersgist van Bruggeman.

zilver_brouwer

Wat je had kunnen doen, (misschien nog steeds wel), was het SG meten over 2 dagen.
Toen je overhevelde was het 1.010, als het de volgende dag, (of nu), nog steeds 1.010 is
zakt het SG dus niet verder en is het uitvergist. Is het inmiddels 1.006 of zo dan vegist het nog.
En heb je kans op bierbommen.

Ik zou niet weten hoe groot de kans is dat je flesjes barsten/ontploffen, maar 1.010 is al best wel
laag. Lijkt me sterk dat het nog heel erg veel verder zou kunnen vergisten.

Maar misschien heeft een meer ervaren brouwer een beter antwoord.

Raymond293

Glazen waterflessen zijn (volgens mij) niet geschikt om bier in te laten vergisten. Er zit een grotere kans in dat deze gaan barsten omdat ze niet ontworpen zijn voor druk. Gezien het feit dat je de fles voor de helft gevuld hebt zou je geluk kunnen hebben, maar dat lijkt me het risico niet waard.

Overigens heeft een fles ruim afvullen als nadeel dat je bier makkelijk kan oxideren, dat is nadelig voor de smaak.

Mijn advies zou zijn om gewoon bierflesjes af te vullen, die zijn daarvoor gemaakt :)

Wat betreft je SG, daar zou ik me niet teveel druk over maken, je brouwsel is mooi vergist. De kans dat dit een bommetje veroorzaakt is bijna uit te sluiten.

Ronald_

Citaat van: Raymond293 op 10-04-2012  14:18 u...je brouwsel is mooi vergist. De kans dat dit een bommetje veroorzaakt is bijna uit te sluiten.

Dat is, als je in de juiste flessen bottelt en natuurlijk niet teveel suiker toevoegt met het bottelen..

Mag ik vragen wat het doel is van de waterflessen? Een kroonkurkapparaat uitsparen?

Astarin

Citaat van: Ronald_ op 10-04-2012  14:36 uDat is, als je in de juiste flessen bottelt en natuurlijk niet teveel suiker toevoegt met het bottelen..

Mag ik vragen wat het doel is van de waterflessen? Een kroonkurkapparaat uitsparen?

Ik gebruik de waterflessen (spuitwater) Omdat ik dan de nagisting niet op damme janne hoef te doen. Deze is 15 liter en kan dan gebruikt worden om het vorige brouwsel in te lageren.

BierHenk

Citaat van: Astarin op 10-04-2012  15:19 u....op damme janne ....

D'n Ollander nuumt da 'Mandfles'.... ;D

Ronald_

Citaat van: Astarin op 10-04-2012  15:19 uIk gebruik de waterflessen (spuitwater) Omdat ik dan de nagisting niet op damme janne hoef te doen. Deze is 15 liter en kan dan gebruikt worden om het vorige brouwsel in te lageren.

Ik zou er een waterslot op zetten als ik jou was... en dan na een weekje of zo met suiker bottelen..

Gerb

Dit zou ik NOOIT zo doen. Onderschat de kracht van druk in een fles nooit. Daarbij geldt: nooit flessen voor de helft vullen. Er is meer ruimte om druk op te bouwen. Je wilt geen glasscherven rond hebben vliegen. Ik heb nog een flinke deuk in mijn plafond op zolder zitten op ongeveer 3 meter hoogte. Waarom besparen op iets dat hooguit 15 euro kost en het bier brouwen veiliger maakt? Je kunt als snelle oplossing bij de flessen met dop elke dag even de druk eraf laten of zoals Ronald_ zegt een waterslot.

Uiteindelijk bega je een typische beginners'fout' door veel te weinig geduld te hebben. Laat de vergisting eens 1,5 week duren en de navergisting 2 weken (bijvoorbeeld). En meten is weten. Meet de dichtheid, als deze een week hetzelfde blijft, kan je gaan denken over bottelen.

Astarin

Dan toch maar gezond verstand gebruikt en alles in een mandfles gekieperd. Volgende week zien/meten we verder.

Jacques

Als je op de glazen flessen stoppen met een gat voor een waterslot zet, en er een waterslot in het gat steekt is er niets aan de hand. Met dit soort zaken kun je niet voorzichtig genoeg zijn.

Citaat van: Astarin op 10-04-2012  20:42 uDan toch maar gezond verstand gebruikt en alles in een mandfles gekieperd. Volgende week zien/meten we verder.

Verstandig!

Vergelijkbare Topics (7)

42078

Gestart door vered

Reacties: 5
Gelezen: 1209

32044

Reacties: 11
Gelezen: 2744

18421

Gestart door VEMP

Reacties: 20
Gelezen: 6626

34808

Reacties: 11
Gelezen: 2530

22573

Reacties: 8
Gelezen: 2580

6006

Reacties: 1
Gelezen: 2896

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.