Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveel zuurstof nodigt een starter?

Gestart door NewLine, 18-03-2012 20:16 u

Vorige topic - Volgende topic

NewLine

Hoeveel zuurstof heb je nu eigenlijk 'in theorie' nodig voor een goede starter?

Vanwaar de vraag:
Als ik MrMalty volg heb ik voor 18 liter, SG=1080 een starter nodig van 2 liter (1 Wyeast).
Als ik deze 2 liter in een 5 liter fles doe en op een roerder zet, dadelijk met waterslot, heb ik ongeveer 3 liter zuurstof die kan oplossen.
Ik zou graag weten of dit ok is, of ik toch beter eerst met wat alu-folie of watten roer?

RobinB

In een normale starter wordt de zuurstof voornamelijk gebruikt voor de aanmaak van bepaalde celcomponenten.
Hoeveel er exact nodig is, is niet zo 1,2,3 te zeggen.

Als je ervoor zorgt dat je alleen belucht zolang er vergistbare suikers zijn, overbelucht je nooit en heb wel voldoende voor de aanmaak.
Bij mij is dat bij een normale starter pragmatisch 16 uur of iets dergelijks. :)

Jacques

Citaat van: NewLine op 18-03-2012  20:16 uHoeveel zuurstof heb je nu eigenlijk 'in theorie' nodig voor een goede starter?

Vanwaar de vraag:
Als ik MrMalty volg heb ik voor 18 liter, SG=1080 een starter nodig van 2 liter (1 Wyeast).
Als ik deze 2 liter in een 5 liter fles doe en op een roerder zet, dadelijk met waterslot, heb ik ongeveer 3 liter zuurstof die kan oplossen.
Ik zou graag weten of dit ok is, of ik toch beter eerst met wat alu-folie of watten roer?

Beste is aluminiumfolie over de fles te trekken. Er zijn wel cijfertjes hoeveel zuurstof nodig is maar daar heb je niet zo veel aan omdat je niet weet hoe snel de zuurstof opgelost wordt in het wort. Dat is afhankelijk van het oppervlak, de roersnelheid en zwaarte van het wort.

De-Geert

Dat je met een roerder meer gist krijgt heeft met zuurstof weinig te maken, meer met het in suspensie houden van alle gistcellen en met het verwijderen van koolzuur.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 19-03-2012  08:16 uDat je met een roerder meer gist krijgt heeft met zuurstof weinig te maken, meer met het in suspensie houden van alle gistcellen en met het verwijderen van koolzuur.

Het klopt dat een roerder de zaak in beweging houdt en dat koolzuur verwijderd wordt. Maar er wordt ook zuurstof opgenomen. Anders kan ik niet verklaren waarom je met alleen een aluminiumfolie meer gist krijgt dan met een waterslot.

Vergelijkbare Topics (7)

34710

Reacties: 18
Gelezen: 5258

18870

Reacties: 11
Gelezen: 4523

25936

Gestart door Herder

Reacties: 5
Gelezen: 2406

2887

Reacties: 39
Gelezen: 25413

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.