Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rood bier...

Gestart door Gerie, 07-11-2011 16:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerie

Beste allen,

Als ik een recept samenstel en ik gebruik een mout waarvan in de eigenschappen wordt genoemd dat het voor een rood bier zorgt dan valt dat (tot nu toe) wel heel erg tegen...

Ik lees bierboeken en zie afbeeldingen van prachtig rode of donkerrode bieren.
Bij het uitkiezen van de moutsoorten en receptuur heb ik tot nu toe twee keer gekozen voor een mout waarvan men dan zegt in de beschrijving dat het voor een rood bier zorgt.
In beide gevallen heb ik de maximaal aangegeven stortingshoeveelheid genomen. (de ene keer Cara Red 40 ebc en de andere keer Melanoidin),
maar toch zo'n prachtig dieprode kleur als dat ik op vele foto's zie krijg ik bij lange na niet.

Beide keren dat ik geprobeerd heb (smaak) maar ook zeker de kleur rood te krijgen kwam ik niet verder dan een donkere amber-achtige kleur. Jawel als je goed kijkt zit er wel een beetje een roodachtige gloed in, maar zoals gezegd, dieprood bier? Echt niet!

Wil dat dan nu zeggen dat ik over de aangegeven stortingshoeveelheid moet gaan toevoegen, of? Is het zo dat in die mooie dieprode bieren men naar de voedingskleurstoffen heeft gegrepen?
Bij knalrode kriek heb ik dat wel eens gelezen, maar hoe zit dat dan bij al die andere mooi rode bieren?
Groet,  Gerie.

Adrie

Een beetje chocolademout of zwarte mout geeft een mooie rode kleur, mits je goed doseert. carared is veel te licht voor een mooie diepe kleur bij doseringen die nog smaken.

pincopallino

Geraspte rode bieten toevoegen bij het maischen... en het is geen grapje.

Oscar

De kleur waar je het over hebt is een beetje rood-bruin en kom je nog wel eens in bokbieren tegen. De mouten die daar voor zorgen is o.a Karamelmout/Cara 120 (120 - 150 EBC) en Special B geeft dit ook aan je bier. Alles natuurlijk wel in verhouding....

Maar probeer een bier niet samen te stellen op kleur, maar vooral op balans en smaak.  :)

Hopmans

Geroosterde gerst schijnt ook een rode kleur te geven.

EBC

Caspar

De helderheid van je bier speelt ook erg mee. Hoe helderder, hoe mooier die diepe rode kleur tot zijn recht komt... anders ziet het bier er ook wat grauwer uit.

Broutenaar

Citaat van: pincopallino op 07-11-2011  17:04 uGeraspte rode bieten toevoegen bij het maischen... en het is geen grapje.

10 jaar later lees ik dit bericht en ik denk "geweldig"!
Ga ik toepassen in het recept voor mijn roodharige vriendin die ook wel eens een biertje wilde brouwen met mij.
Het wordt een rode hoppige Weizen met een procent of 6 alcohol (denk ik).
Wish me luck  ;)
Zal 1 biet genoeg zijn voor uiteindelijk 22 liter bier ??

Snelbier

Citaat van: Broutenaar op 04-02-2022  01:40 u10 jaar later lees ik dit bericht en ik denk "geweldig"!
Ga ik toepassen in het recept voor mijn roodharige vriendin die ook wel eens een biertje wilde brouwen met mij.
Het wordt een rode hoppige Weizen met een procent of 6 alcohol (denk ik).
Wish me luck  ;)
Zal 1 biet genoeg zijn voor uiteindelijk 22 liter bier ??
Extra vraag: op welk moment (koken, nagisting, etc.) voeg je de biet toe? Ervaringen?
Zowel brouwproces als gist kunnen een kleur(stof) be-invloeden..
Qua suikers geen probleem, zag ik. Bietjes hebben ~7g suiker per 100 gram.
Maar geeft het nog smaak? Ook na koken?
Mijn voorkeur zou zijn om het jongbier bij nagisting te 'kleuren' met bieten..
Proost, Snelbier

Wildor

Het ene rood is het andere niet :)

Er is ook Red X mout beschikbaar.

Best Red X biedt extra betrouwbaarheid en optimale verwerkbaarheid om consistente vurige bieren te brouwen met intense roodachtige tinten. De perfecte smaak en de aantrekkelijke unieke kleur in combinatie met de makkelijke behandeling in de brouwerij, maken van Best Red X de beste keuze voor de ontwikkeling van een breed scala aan nieuwe bieren, zoals bijvoorbeeld roodgekleurde tarwebieren. Is tevens te gebruiken voor amber bier, Alt, Ale, Dark bier en alle rode bierstijlen.

Wildor

Oscar

Citaat van: Wildor op 04-02-2022  11:55 uEr is ook Red X mout beschikbaar.

Red X mout is geen aparte mout, maar een "ideaal" mengsel van 3 soorten mout die een rode kleur geven.. met een beetje Brouwervaring krijg je het zelf wel voor elkaar om een rode indruk te krijgen.

Verder een prima mout om mee te brouwen... :brouwen:

John

Wat rode bieten in een potje van de super; sap in wort gieten en klaar.

Theo Mol

Citaat van: John op 05-02-2022  07:42 uWat rode bieten in een potje van de super; sap in wort gieten en klaar.
De kleur zal wel kloppen maar ik vrees dat de rest (geknipt van de website van Hak) niet de goede invloed heeft op het bier:

HAK Rode Bieten schijven - Ingrediënten: Rode bieten (76%), water, kruidenazijn, suiker, maiszetmeel, zeezout.

Als ik er over zou denken dan zou ik een biet raspen en een aantal minuten mee laten koken als ik de dosering wist. En om te experimenteren, een kleine hoeveelheid koken met een beetje water en het geheel in een kleine hoeveelheid bier laten vergisten, misschien in een 1,5 literfles of zo.
Misschien wel met gekocht bier + suiker en gist. Of appelsap, maar dan weet je het effect op de smaak niet.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.