Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe voegen jullie de koudhop toe?

Gestart door RGeraads, 04-11-2011 16:55 u

Vorige topic - Volgende topic

RGeraads

Goedenmiddag

Het onderwerp verraadt de vraag natuurlijk al een beetje. Hoe voegen jullie de koudhop toe? Gewoon los in het gistvat/ mandfles/ cct? Of doen jullie hier ook een hopzakje omheen? Ik heb nu voor de tweede keer in mijn brouwerscarrière een bier gekoudhopt en zou dit in de toekomst graag vaker willen doen, maar tot twee keer toe heb ik hier problemen mee gehad. De eerste keer heb ik de hop in de vorm van pellets gewoon in de mandfles gekiept en het uiteindelijke resultaat was dat ik allemaal deeltjes hop in mijn bier had zitten na het bottelen.

Ditmaal heb ik er een hopzakje omheen gedaan, nieuw en gedesïnfecteerd, dit hopzakje heb ik zelf ook nog eens in de oxi gelegd, waarna ik het, gevuld met hop, op de bodem van de mandfles heb gelegd en hieroverheen het jongbier heb geheveld. Dit staat nu één week en één dag te 'lageren', maar nu is er een soort wit vliesje overheen gekomen en zijn er allemaal belletjes te zien. De belletjes kun je eventueel verklaren door de gisting die nog bezig is, en het vliesje zou kaam kunnen zijn, want daar lijkt het heel erg op.

Ik ga dit bier gewoon vanavond bottelen, maar zou het ook nog kunnen zijn dat door het gebruik van hopzakjes ipv de hop rechtstreeks in de mandfles te gooien een infectie zou zijn ontstaan? Ik hoop het eigenlijk niet, want ik heb 2 brouwsels geleden ook al een brouwsel weg moeten gooien vanwege een infectie.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes,
Raymond

Albertus

Voor koudhoppen gebruik ik geen pellets maar hele hopbellen.
Ik gebruik ook geen hopzakken, de hop gaat zo in de fles.

Bert

Herman

Ik gebruik vaak pellets voor het koudhoppen, laatste keer echter weer eens bloemen. Hop gaat los in de fles. Het hevelen van het bier ging vervolgens heel langzaam ivm hopdeeltjes in de hevel. Bij pellets is het zaak om op einde van de gisting af en toe de fles even te draaien, de koolzuur ontsnapt en de pellets zakken naar beneden. Je kan dan meestal zonder problemen het bier van de pellets afhevelen. Je hebt met pellets wel meer verlies dan met bloemen.

redox

Laats nog voor een IPA, met amarillo bellen in een uitgekookt hopzakje gekoudhop. wel voeg ik 2 ''grote'' rvs kogellagers toe zodat de hop zak zinkt. Weet niet ofdat dit de goede manier is maar ik meen het ergens op het forum gezien te hebben. 

RGeraads

Citaat van: redox op 04-11-2011  17:16 uLaats nog voor een IPA, met amarillo bellen in een uitgekookt hopzakje gekoudhop. wel voeg ik 2 ''grote'' rvs kogellagers toe zodat de hop zak zinkt. Weet niet ofdat dit de goede manier is maar ik meen het ergens op het forum gezien te hebben.

Dit heb ik dus niet gedaan, waardoor de hopzakjes half boven het bier drijven. Dit zou eventueel, in aanraking met lucht voor een infectie gezorgd kunnen hebben. Maar nogmaals, of het een infectie is weet ik niet. Ik ga het bier vanavond even overhevelen denk ik, dan laat ik het een nachtje staan en als het morgen terug is, gaat het weg.

Hopmans

Citaat van: RGeraads op 04-11-2011  16:55 uHet onderwerp verraadt de vraag natuurlijk al een beetje. Hoe voegen jullie de koudhop toe?

Gewoon zoals een echte kerel dat doet: Hup, verse bellen in het jongbier.

Als ik drooghop, dan maak ik geen gebruik meer van het schepje suiker bij het bottelen.
Ik maak dan gebruik van een keukenzeef die tussen lagervat en bottelvat komt.

HuygenMeester

Hopzakje uitkoken met drie flinke glazen knikkers; hopbellen erin en in de gistingstank. Ik gebruik geen pellets want die geven me te veel prut.  >:(  Nog nooit misgegaan. ^-^
succes :degroeten:

koffie

Hopbloemen in een hopzakje zonder verzwaring in het gistvat.
Ik wil nog wel eens proberen wat zwaars erin te doen, maar een volgelopen bierflesje is in ieder geval te weinig gewicht kwam ik al achter.

Ik heb 2 keer de hop er los in gemikt, en dat gaf me veelteveel gestres en ellende bij bottelen.

Herman

Ik zit er zelf aan te denken om een koudhophevelfilter te maken, zo iets als deze:

Hopmans

Citaat van: Herman op 04-11-2011  20:37 uIk zit er zelf aan te denken om een koudhophevelfilter te maken, zo iets als deze:

Wat is de diameter van die bol?

π2 x r x dia bol > Dat is aardig wat bier denk ik.
Ach, je houdt de pan schuin natuurlijk.

Herman

Het is zo'n thee eitje. Als je goed kijkt, gaat de hevel door tot de bodem van de zeef. De aansluiting regelen is hier de uitdaging denk ik, zal es gaan neuzen in de bouwmarkt.

KC

Ik gebruik bloemen, dat voorkomt een groot deel van de ongewenste deeltjes.
Ik heb deze hevel http://www.Brouwmarkt.nl/catalog/hevel-uitschuifbaar-type-109050-kraan-droesemkop-p-379.html met op 1,5 cm van de onderkant kleine gaatjes geboord in het zwarte dopje.
Bloemen gaan bovenin mijn glazen gistfles. Hopzakje om de onderkant van de hevel en gaan met die banaan. Kraakhelder bier.

Hopmans

Citaat van: Herman op 04-11-2011  22:38 uHet is zo'n thee eitje. Als je goed kijkt, gaat de hevel door tot de bodem van de zeef.

OK, ik zie het. Lijkt inderdaad een mooie overzichtelijke oplossing te zijn.

Broeder Tuk

Citaat van: Herman op 04-11-2011  20:37 uIk zit er zelf aan te denken om een koudhophevelfilter te maken, zo iets als deze:

Dit heb ik er van gebakken. Ik heb er een zeil oog doorheen geslagen en een silliconenslang er ingedrukt. Maar nu weet ik niet hoe ik de 2 helften het beste aan elkaar kan houden. Die originele klem wil ik er afhalen. Die zit alleen maar in de weg.

aldo

Klein stukje rvs mantel.
Past mooi over de hevelbuis, op het eind even dichtduwen en klaar is aldo ;)

Broeder Tuk

Citaat van: aldo op 10-02-2012  00:37 uKlein stukje rvs mantel.
Past mooi over de hevelbuis, op het eind even dichtduwen en klaar is aldo ;)

Ik wil hem gebruiken als gewone hop filter. Als ik dat met rvs mantel doe dan gaat die dicht zitten. En ik vind zo'n bolletje wel erg leuk lijken.

George81

Puntlassen? 8)

Buiten dat zou ik het echt even niet weten.

Vergelijkbare Topics (7)

26810

Reacties: 27
Gelezen: 9254

1742

Gestart door rdorlandt

Reacties: 12
Gelezen: 14704

12836

Reacties: 18
Gelezen: 4993

44540

Reacties: 14
Gelezen: 664

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.