Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verschil in smaak bij verschillende groottes van flessen

Gestart door Celocelava, 29-10-2011 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Celocelava

Gistermiddag had ik de man van de plaatselijke brouwerij op bezoek (www.banjaluckapivara.com) vanwege mijn behoefte aan mout. Ik ben nog niets verder maar nadat ik terug ben uit Engeland ligt er in ieder geval 200kg (3 soorten, moet nog uitzoeken welke precies) voor me klaar. Tijdens het gesprek hadden we het natuurlijk over bier en dan met name hun bier "Nektar". Ik drink als gekocht bier niets anders maar iedere keer weer rijzen er vragen:

De smaak van een 30cl flesje is duidelijk anders dan van een 50cl flesje en ook weer anders dan van een petfles van 2 liter. Ter verduidelijking: Bij de 30cl flesjes proef ik gewoon een tarwesmaak welke de bitterheid overheerst, bij de 50cl proef je alleen de bitterheid (plus natuurlijk de andere normale smaken) en de 2l petfles is niet om te zuipen zo flauw...dus toch maar even die bekende knuppel in het hok gegooid:

Alle flessen worden gebotteld uit dezelfde tank en op dezelfde dag, eerst de kleintjes, dan de grote en als laatste de petfles, hun excuus is dat door het formaat flesjes er meer zuurstof achterblijft per cl bier in de kleine flesjes en dat dit de smaak beinvloedt.

Kan iemand hier iets meer over uitleggen? Hun ingredienten zijn overigens EBC3 uit Duitsland met maisvlokken. Saaz en Hersbrucker  (voor zover ik weet, ze hebben nog een derde hopsoort maar die gaat in "Crni George" wat een heel donker bier is.

Groeten,

Peerrr

Edgar

Je zou eens moeten kijken naar hun bottelapparaat. Dat zal vast aanwijzingen geven over de oorzaak.

Verschillen in oxidatie ligt wel voor de hand. Maar je zegt ook dat de eerstgebottelde het best smaakt en de laatstgebottelde het minst, en dan zou je iets anders kunnen vermoeden. Misschien een pomp die continu in de tank draait en de boel progressief oxideert.

Bij tegendrukvullen speelt natuurlijk ook het ontzuurstoffen van de fles een rol. De PET-fles kan je niet vacuĆ¼m zuigen*, dus misschien zet iemand dat knopje uit voor de PET-botteling. Bla. Ik zeg nu maar iets.

*edit: is dat eigenlijk zo? Hoe sterk zijn die bier-PET-flessen bij onderdruk eigenlijk?

Celocelava

Bedankt Edgar!

Ik zat zelf ook in die richting mee te denken maar die pomp zou misschien het probleem kunnen zijn. Waar ik nu ook aan zit te denken: je kan ontzuurstoffen wat je wilt maar als er geen koolzuur uit het bier ontsnapt (bv bij heel koud vullen) dan komt er natuurlijk altijd weer een beetje zuurstof terug in de fles wanneer de fles naar de dop wordt gebracht of zie ik dat verkeerd?

Edgar

D'r zijn slimme systemen die met een klein waterstraaltje, een tik of iets ultrasoon of dergelijk het bier iets doen ontgassen zodat de koplucht wordt verdreven vlak voor het doppen. Bij veel bottelinstallaties zie je dan ook dat de flessen na het doppen iets overgeschuimd zijn.

Celocelava

Hmm, dat kan het wel eens zijn, ik ben nog niet in de brouwerij geweest maar ik kan me voorstellen dat hier een oplossing is!

Bedankt!!

Peerrr

Cristijn

Voegen ze suiker in de fles toe? Het kan zijn dat die hoeveelheden niet goed zijn verdeeld? Meer of minder suiker maskeert sommige smaken, misschien heeft het daar wat mee te maken?

Cristijn

Celocelava

Nee, geen suiker, dit is een grote brouwerij, 30-50.000 liter per dag en het is pils...

William

Bevat de PET-fles wel een filter (coating) om degradatie van hop door licht tegen te gaan?

Celocelava

Hmm, ik zal eens aan de binnenkant van die fles likken...

Geen idee maar ik ga er van uit van wel, dit is geen kleine brouwerij maar een grote speler op de Balkan en zelfs ook aan de andere kant van de oceaan actief...

Groeten,

Peerrr

Jacques

Citaat van: Cristijn op 29-10-2011  22:12 uVoegen ze suiker in de fles toe? Het kan zijn dat die hoeveelheden niet goed zijn verdeeld? Meer of minder suiker maskeert sommige smaken, misschien heeft het daar wat mee te maken?

Cristijn

Dat kan alleen als alle gist dood is. Je krijgt anders bierbommetjes.

Oscar

Citaat van: Jacques op 29-10-2011  23:37 uDat kan alleen als alle gist dood is. Je krijgt anders bierbommetjes.

Jacques,

wel ff bij de les blijven....een brouwerij van 500 hl per dag en pils....daar hoort vrijwel zeker ook filteren en pasteuriseren bij..... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 29-10-2011  23:52 uJacques,

wel ff bij de les blijven....een brouwerij van 500 hl per dag en pils....daar hoort vrijwel zeker ook filteren en pasteuriseren bij..... ;)

Oscar, wel even kijken naar het bericht waarop ik reageer! Chrispijn heeft het over suikertoevoeging en het niet goed verdelen van de suiker. Daarmee duidt hij mogelijk op hergisting op de fles.

In het geval dat niet het geval is dan moet de brouwer er voor zorgen dat alle gist verwijderd is en/of het bier pasteuriseren. Het bier moet dood zijn. En dat schreef ik dus.

Celocelava

Pasteuriseren weet ik nog niet maar er zit zeker geen gist op de fles, ik heb er vanavond een stuk of 10 op en ik zie nog steeds helder bier.

Groeten,

Peerrr

Cristijn

Heren, sorry. Dit was mijn onkunde aan het woord. Heb in een topic alweer veel geleerd. Had namelijk niet in de gaten dat het om pils ging.

EXCUUS...

Cristijn

Citaat van: Jacques op 30-10-2011  00:24 uChrispijn heeft het over suikertoevoeging en het niet goed verdelen van de suiker.
Citeeren het is Cristijn. niet Chrispijn.  :D

Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.