Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filteren

Gestart door Wybe, 13-08-2011 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Wybe

Vaak lees ik dat mensen problemen hebben met het helder filteren van het wort.
Is het mogelijk dat je naast de gewone filtering nog 'ns extra filtert over watten (komen steriel uit het plastic zakje) of door b.v. een koffiefilter? Of blijven er dan teveel suikers in het filter achter?

Ronald_

Ik zou dat nooit doen, simpelweg omdat het niet nodig is. Met een hevelfilter of een JAVAL filter kan je goed filteren..

Als je altijd een vol filterbed heb, herzie dan eerst je schootprocedure..

Wybe

'k Ben zelf nog een beginnend extractbrouwer en heb zelf dus geen ervaring met filteren. 'k Zat het me gewoon af te vragen, omdat er zoveel over gepraat/geschreven wordt.
Nu we het toch over een hevelfilter hebben: Moet je voor koper een speciaal soldeertin gebruiken? I.v.m. hoge temperaturen, hygiene etc.?

Kleine_Schriek

Citaat van: Wybe op 13-08-2011  10:10 u'k Ben zelf nog een beginnend extractbrouwer en heb zelf dus geen ervaring met filteren. 'k Zat het me gewoon af te vragen, omdat er zoveel over gepraat/geschreven wordt.
Nu we het toch over een hevelfilter hebben: Moet je voor koper een speciaal soldeertin gebruiken? I.v.m. hoge temperaturen, hygiene etc.?
gewoon de soldeertin zonder lood. Die verkoopt de Gamma gewoon. Je kunt ook met knelkoppelingen werken.

Er is zoveel geschreven over het filteren en het hevelfilter omdat er zoveel manieren zijn. Als beginner is het lastig in die enorme bergen info te vinden wat belangrijk voor je is. In principe is een hevelfilter maken heel makkelijk:
- sleufjes in stukjes koper zagen met een goede zaag (merk Bahco). Die stukjes koper zitten in een H contructie of in een rondgebogen stuk koper.
- evt, RVS mantel eromheen doen (dan heet het "JAVAL" filter)
- dat verbinden met een hevelconstructie van koper in je pan en buiten de pan kan het koper of siliconenslang zijn.

Er zijn vele voorbeelden te vinden:

En beschrijvingen hoe:
http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/hevelfilter.aspx

EBC

Niet solderen is nog beter. Solderen is niet nodig.

goom

Aanrader: filtreren en hevelen tegelijkertijd, Javalfilter

Wybe

Dank je wel voor de tips. Op naar de Gamma!

hansHalberstadt

Ik gebruik een hevelfilter met 7 buizen met sluifjes van ca 1 mm en 1 cm afstand. Alle buizen zo goed mogelijk verdeeld over de bodem. de maischketel is ca 50 cm hoog.
bij de zware bieren loop ik toch vaak tegen het probleem aan dat het filteren ca halverwege het uitspoelen zeer traag gaat worden, waardoor het spoelen vaak wel 2 uur kan duren. vergroten van de onderdruk zorgt voor het volledig vastlopen van het spoelen. Ik verdenk de hoogte van de bostel als belangrijkste oorzaak, omdat die bij de zware bieren wel 30-40 cm hoog kan worden in combinatie met de toch wat stroperiger vloeistof.

et systeem van het Javal filter heeft meer oppervlak, dus zou het probleem kunnen oplossen, maar niet als het vastlopen plaatsvind op enige afstand van het filter. De vraag is dus eigenlijk of het vastlopen veroorzaakt wordt door het filter (oplosbaar) of door de bostel (alleen oplosbaar met minder af te leggen afstand door de bostel)
Heeft iemand ervaring met het verschil tussen sleufjes en RVS vlechtwerk of ander commentaar?
HansH

PP

Citaat van: hansHalberstadt op 03-05-2013  10:46 uIk gebruik een hevelfilter met 7 buizen met sluifjes van ca 1 mm en 1 cm afstand. Alle buizen zo goed mogelijk verdeeld over de bodem. de maischketel is ca 50 cm hoog.
bij de zware bieren loop ik toch vaak tegen het probleem aan dat het filteren ca halverwege het uitspoelen zeer traag gaat worden, waardoor het spoelen vaak wel 2 uur kan duren. vergroten van de onderdruk zorgt voor het volledig vastlopen van het spoelen. Ik verdenk de hoogte van de bostel als belangrijkste oorzaak, omdat die bij de zware bieren wel 30-40 cm hoog kan worden in combinatie met de toch wat stroperiger vloeistof.

et systeem van het Javal filter heeft meer oppervlak, dus zou het probleem kunnen oplossen, maar niet als het vastlopen plaatsvind op enige afstand van het filter. De vraag is dus eigenlijk of het vastlopen veroorzaakt wordt door het filter (oplosbaar) of door de bostel (alleen oplosbaar met minder af te leggen afstand door de bostel)
Heeft iemand ervaring met het verschil tussen sleufjes en RVS vlechtwerk of ander commentaar?
HansH

Ik gebruik een andere variant van filteren: een koperen vlakke plaat voorzien van stervormig aangebrachte sleuven van 1 mm.
Het doorlaatbaar oppervlak van het filter bedraagt 3,5 % (volgens literatuur is 5 % ideaal). De plaat heeft een doorsnede van 30 cm.
Aan de onderzijde wordt het wort via een centraal geplaatste kraan afgetapt. Op de plaat wordt de maisch gebracht.
De hoeveelheid bier die ik brouw is uiteindelijk 25 l.
De afvoerkraan knijp ik behoorlijk zodat het spoelen ca. 50-70 min duurt (gemiddelde snelheid filtreren ca. 0,5 l / min).
Het drukverschil, uitgedrukt in een waterkolomhoogte, bedraagt bij aanvang van de filtratie ca. 60 cm en vermindert tot 20 cm aan het einde van de filtratie.

De kolomdruk is aanzienlijk: indien ik na afloop mijn filterkuip leeg schep blijkft er 1-2 cm bostel op de plaat liggen. Ondanks het feit dat de plaat los in de filterkuip ligt lukt het me niet om de plaat op te tillen als er enkele cm's vloeistof + bostel op de plaat ligt.

Mijn ervaringen met filteren: halverwege het filtreren neemt de weerstand bij al mijn brouwsels toe.
Bij naar schatting 1 op de 4 brouwsels (zeker de bieren gebrouwen met niet-gerstemouten of ongemoute granen) slaat het filter halverwege zelfs dicht.

Oorzaken?
Ik denk dat de hogere (of wisselende) eiwitgehalten van de mouten die ik aankoop (hier heb ik geen invloed op noch een controle mogelijkheid) gecombineerd met de in het algemeen kortere maischtijd bij 52 °C een groter aandeel teig veroorzaakt.
Een andere mogelijkheid is dat het teig zich tijdens het filteren onvoldoende aan het oppervlak kan verzamelen en als zodanig een slecht doorlaatbare laag vormt.

Mijn remedie?
1. Nog grover schroten is voor mij geen optie.
2. Kolomdruk verlagen (toekomstplan als onderstaande plannen niet werken: vereist aanpassing / gebruik van de brouwinstallatie). 
3. Indien het filter dreigt dicht te slaan roer ik voorzichtig. Het verbaast me dan hoe visceus de bostel is. Het valt mij op dat vooral in de bovenste helft van de bostel een dikke plakkerige laag aanwezig is; 1 keer roeren is meestal voldoende. 
4. Ik heb een ander soort filter gebouwd (doorlaatbaarheid 5,3 %). Eerste ervaringen zijn goed en vergelijkbaar met bovengenoemde filterplaat. Met dit filter kan ik straks naar verwachting de bostel constant roeren / mengen zonder dat het onderste deel van het filterbed wordt verstoord.

Wellicht brengen mijn ervaringen en mijn aanpak je op ideeën,

groet, Paul

Albertus

Citaat van: hansHalberstadt op 03-05-2013  10:46 uIk gebruik een hevelfilter met 7 buizen met sluifjes van ca 1 mm en 1 cm afstand. Alle buizen zo goed mogelijk verdeeld over de bodem. de maischketel is ca 50 cm hoog.
Bij de zware bieren loop ik toch vaak tegen het probleem aan dat het filteren ca halverwege het uitspoelen zeer traag gaat worden, waardoor het spoelen vaak wel 2 uur kan duren. vergroten van de onderdruk zorgt voor het volledig vastlopen van het spoelen. Ik verdenk de hoogte van de bostel als belangrijkste oorzaak, omdat die bij de zware bieren wel 30-40 cm hoog kan worden in combinatie met de toch wat stroperiger vloeistof.

Het systeem van het Javal filter heeft meer oppervlak, dus zou het probleem kunnen oplossen, maar niet als het vastlopen plaatsvind op enige afstand van het filter. De vraag is dus eigenlijk of het vastlopen veroorzaakt wordt door het filter (oplosbaar) of door de bostel (alleen oplosbaar met minder af te leggen afstand door de bostel)

Ik gebruik in mijn HERMS een filterplaat met een doorlaatbaarheid van meer dan 40 %. Dat zou afdoende moeten zijn wanneer het probleem in de te kleine doorlaat zit.
De eerste keren dat ik een zwaar bier maakte (SG 1100 of meer) was de hele ketel gevuld met maisch, daarna verstopte de zaak omdat het filterbed (hoogte 40 cm) dichtsloeg. De remedie was om minder bier te maken, de hoogte van het filterbed was daardoor minder en het probleem opgelost.
Het recept zelf heeft nooit aanleiding gegeven tot problemen met het filterbed, ook niet met 60 % haver of 60 % tarwe.

Bert

hobbybob

Ik gebruik sinds kort een JAVAL filter, dat werkt echt perfect.
Na 2 liter is mijn wort helemaal helder.

Filter problemen heb ik nog niet gehad hiermee

Jac

Ik gebruik altijd een hevelfilter van koperen buizen met zaagsnedes. Naar alle tevredenheid. Ik heb een rvs spatdeksel waar ik aan het eind het filterbed nog eens aandruk, zodat er weinig vocht overblijft. Ik weet niet of dit een nadelig effect ergens op heeft, maar het werkt best goed.
Vandaag heb ik mijn nieuwe schrootmolen gebruikt (walsmolen). Nu werkt mijn hevelfilter echter ineens een stuk minder. Ik heb het idee dat ik nu te fijn schroot. Er zweven allemaal witte gerstvlokjes in in mijn wort (na het maischen). Na het koken gebruik ik ook nog een theezeefje, maar dit had nu ook weinig effect.

Jacques

Citaat van: Jac op 06-05-2013  20:36 uIk gebruik altijd een hevelfilter van koperen buizen met zaagsnedes. Naar alle tevredenheid. Ik heb een rvs spatdeksel waar ik aan het eind het filterbed nog eens aandruk, zodat er weinig vocht overblijft. Ik weet niet of dit een nadelig effect ergens op heeft, maar het werkt best goed.
Vandaag heb ik mijn nieuwe schrootmolen gebruikt (walsmolen). Nu werkt mijn hevelfilter echter ineens een stuk minder. Ik heb het idee dat ik nu te fijn schroot. Er zweven allemaal witte gerstvlokjes in in mijn wort (na het maischen). Na het koken gebruik ik ook nog een theezeefje, maar dit had nu ook weinig effect.

Als je een instelbare molen hebt kun je natuurlijk grover schroten.

Die vlokjes zullen denk ik eiwitvlokjes zijn. Die worden inderdaad niet gefilterd door een gewone hevelfilter met sleufjes. Met een Javalfilter worden die wel gefilterd. De mazen tussen het rvs vlechtwerk zijn zodanig klein dat de grootste eiwitten tegengehouden worden. Die eiwitten werken als filter voor kleinere eiwitvlokken. Na gebruik kan er een heuse laag met uitgevlokte eiwitten om het vlechtwerk zitten.

Dat je nu last hebt van de eiwitvlokken kan een tegen zijn dat de inhoud van de moutkorrels beter vrijkomen. Maar het kan ook zijn dat de pH van het beslag om een of andere reden anders is. Het uitvlokken van de eiwitten is namelijk zeer sterk afhankelijk van de pH van het wort.

RobinB

Ik zie het plaatje niet...

Gebruik je wel de meest grove stand van je molen?
Let ook op de stand van de 3e roller. :)

Jac

3e roller? Er zitten 2 rollen, waarvan 1 aangedreven en 1 instelbaar.
Maar ik zag dat die vlokken wel bezinken, dus misschien kan ik die aftappen.
(Uit mijn nieuwe conische rvs gisttank  8) ). Of zou er veel actieve gist in dit bezinksel zitten (het staat nu een dag in de gisttank).

RobinB

Ah, excuses. Ik zie het plaatje niet dus dacht dat je een van de recente "Margamolenkopers" was?
Die heeft 3 rollers namelijk. :)

Jacques

Citaat van: Jac op 07-05-2013  07:49 uMaar ik zag dat die vlokken wel bezinken, dus misschien kan ik die aftappen.
(Uit mijn nieuwe conische rvs gisttank  8) ). Of zou er veel actieve gist in dit bezinksel zitten (het staat nu een dag in de gisttank).

Die gistvlokken zakken inderdaad uit. Zij vormen de verontreiniging in de gist als je die gaat aftappen.
Sommige schrijvers zijn van oordeel dat de zogenaamde hete eiwitbreuk de vergisting kan belemmeren. Zelf denk ik dat dit meevalt.
In ieder geval zou ik nu de vergisting begonnen is niet meer proberen om de eiwitten af te laten. Het lijkt mij nu beter het te laten voor wat het is en de eiwitten samen met een gedeelte van gist af te tappen na de hoofdgisting. Die gist heeft dan wel veel verontreiniging en is daarom iets minder geschikt voor hergebruik.

Vergelijkbare Topics (7)

32988

Reacties: 8
Gelezen: 3153

21-12-2016 13:39 u
door Serge VL
453

Reacties: 39
Gelezen: 21064

31053

Reacties: 36
Gelezen: 10634

42084

Gestart door Tjeptje

Reacties: 7
Gelezen: 1063

25039

Reacties: 49
Gelezen: 22032

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.