Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Fout van iemand anders, hoe te verkomen?

Gestart door Robinj, 06-07-2011 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Robinj

Ik las op de site van de Brouwmarkt een review van de Brewferm pils en daar staat dit in:

Tja. Pakket besteld en aan de slag gegaan. Gisting kwam op gang en het ging er binnen no time zelfs behoorlijk heftig aan toe, daar in dat gistvat. Alleen ... na anderhalve dag hield het op. En dat is wel een beetje snel. Kan het komen omdat het op een plek stond waar de temperatuur (omgeving) 24 graden Celcius was? Ik weet het niet. In overleg met een echte bierstoker toch maar zo snel mogelijk gaan bottelen.

Momenteel staat het met wat extra suiker na te gisten. Tenminste, dat hoop ik. Sterker nog, die nagisting heeft nu plaatsgevonden en het staat nu koel om de gist te laten versterven en bezinken. Maak me toch wat zorgen. Denk ook niet dat ik 6 weken ga wachten alvorens te proberen of dit wat wordt.

Wat is hier misgegaan en hoe kan het voorkomen worden?

Oscar

Citaat van: Robinj op 06-07-2011  17:24 uWat is hier misgegaan en hoe kan het voorkomen worden?

Waarom denk je dat hier iets is mis gegaan.. :weetniet: .en aangezien het een situatie is van iemand anders kunnen we er weinig andere gegevens over vragen. Dus wordt het gissen.....En dat heeft mijn inziens weinig zin.

erikgroothuis

Het zou aan de hoge vergistingstemperatuur kunnen liggen, maar 100% kun je hier niet van zijn.
Hierdoor gaat de vergisting vaak wel sneller. Ook als dat, zoals bij pils, niet gewenst is.

Erik :brouwen:

basterd-brewer

Het gaat hier om een brouwpakket om pilsenerbier te brouwen.

De fout die als eerste begaan is is om de gist die meegeleverd is te gebruiken. Daarnaast is er vergist op een temperatuur die in de verste verte niet aan pils doet denken.
Koop dus een goede pilsener gist en voeg daarvan voldoende toe aan het extract om dit vervolgens op een pilsener temperatuur te laten  vergisten (8-12 ºC).
Denk je dat dit niet mogelijk is dan moet je het idee om een pils te brouwen gewoon uit je hoofd zetten: ken je sterkten en je zwaktes en leer  daarmee werken.

:degroeten:
Stefan

Jacques

Welke gist bij zo'n pakket zit weet ik niet. Het zou kunnen dat dat een echte pilsgist is en dat je helemaal geen andere gist nodig hebt. Maar vergisten bij 24 ºC is absoluut uit den boze voor een pils! Als je nu een pils wilt brouwen zul je een koelkast moeten hebben met een flinke capaciteit. Heb je die? Zo niet brouw dan een bovengistend bier dat gaat prima met de huidige weersomstandigheden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.