Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist depot Westmalle hergebruiken

Gestart door kleine Minstreel, 17-10-2010 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Ik wil morgen opnieuw een Tripel brouwen volgens het recept van poging no:9
Twee weken heb ik ook een Tripel gebrouwen en deze staat uit gegist nog op het gist depot.
Start sg was 1080 en eind sg =1014.
Kan ik nu het verse bier in een lagervat laten lopen en in het gist vat direct de nieuwe wort laten lopen.
Verschillende draadjes spreken elkaar tegen en ik ben benieuwd wat de nieuwste opvattingen zijn.

Gerb

Je kunt het doen, je hebt genoeg gist voor een goede vergisting. Wat het risico kan zijn, is dat het wort door een zeer heftige vergisting vrij warm wordt en er veel hogere alcoholen worden gevormd. Verder heeft de Westmalle gist nogal wat schuimvorming en bestaat de kans op overschuimen.
Dus hevel de helft van de gist af en giet daar het goed afgekoelde wort op.

Herman

Sowieso is het goed niet het gehele depot te gebruiken. Je wilt juist ook gistgroei in je gistvat, dit zorgt ook voor essentiele smaken. Gebruik je te veel gist, dan krijg je een veel cleanere smaak.

kleine Minstreel

Oké dus als ik het goed begrijp kan ik het beste de 17,5 Liter bier in de lager tank laten lopen en dan het gistdepot opvangen in een schone steriele erlemeyer.
Hiervan de helft gebruiken om aan het wort van 20 ºC toe te voegen en de rest bewaren in de koelkast voor vervolg brouwsels.
Zouden jullie een nieuw gistvat gebruiken of het gebruikte gistvat opnieuw vullen want aan de wand zitten wel veel vitale gistcellen. Natuurlijk is de hygiëne belangrijk maar met alcholspray moet dat goed komen .

Hopmans

Citaat van: kleine Minstreel op 17-10-2010  22:16 umaar met alcholspray moet dat goed komen.
Nou, dat denk ik dus niet.
Die alcohol komt niet door die dikke bruine harsrand, en daarbij kan je eea gaan proeven.
Gewoon het vat schoonmaken dus.
Schoonmaken is essentieel voor goed bier.

MO

Eens met Hopmans. Gistbrand moet altijd uit het vat, dat wil je niet in je bier. Sowieso altijd vergisten in een schoon vat.

EBC

Volgens mij is het de garantie voor een niet uitgegist bier van magere kwaliteit.

Gist eruit halen en opnieuw opstarten.

Hopmans

Citaat van: EBC op 18-10-2010  11:24 uVolgens mij is het de garantie voor een niet uitgegist bier van magere kwaliteit.

Gist eruit halen en opnieuw opstarten.

Een goed bier wordt gemaakt met een verse starter, en dat keer op keer.
Gistslurry wordt nog wel eens gebruikt door een bekende trappist.
Hoe vaak hoor je niet op dit forum: "Ik vond 'm nu niet zo lekker", of; "het viel me op hoe vers hij dit keer smaakte".
In het laatste geval durf ik te wedden dat ze dan weer met een verse starter aan de gang zijn geweest.
Hooguit 3 keer hergebruiken, en dan weer opkweken is mijn advies.
Voor ons is continue hergebruik geen haalbare zaak.

kleine Minstreel

Bedankt voor alle reacties veel van geleerd. Vanmorgen eerst de het gistvat geleegd en de slurry opgevangen.
De helft 200 ml in een erlemeyer gedaan en verse wort plus een schepje rietsuiker toegevoegd.
Dit 5 uur op de roermotor geroerd. Er was direct veel activiteit en het waterslot gaf veel belletjes.
Tevens een tripel gebrouwen en 17 liter wort in het gistvat laten lopen met een temp. van 20 ºC direct de gistslurry toegevoegd.
Nu 4 uur later staat het waterslot van de gisttank te bluppen.ben benieuwd hoe de smaak zal zijn.

Liemingbrouwer

Citaat van: MO op 18-10-2010  09:19 uEens met Hopmans. Gistbrand moet altijd uit het vat, dat wil je niet in je bier. Sowieso altijd vergisten in een schoon vat.
Of de tweede keer minder bier brouwen ... als de eerste keer.

Ik brouw gewoonlijk drie keer op dezelfde gistdepot (ook Westmalle).
De eerste keer 120 L. dan 100 L. en de laatste keer zo'n 80 L.

Hopmans

Slurrie opvangen, en (meestal max. 3x) opnieuw mee brouwen wordt wel
gedaan in de brouw-wereld, maar het wort wordt nooit op de gist gegooid.
Altijd wordt alles grondig gereinigd.

EBC

Citaat van: Hopmans op 18-10-2010  21:27 uSlurrie opvangen, en (meestal max. 3x) opnieuw mee brouwen wordt wel
gedaan in de brouw-wereld, maar het wort wordt nooit op de gist gegooid.
Altijd wordt alles grondig gereinigd.

En de gist wordt opnieuw geactiveerd.

BuBS

Even het volgende,
Vorig jaar tijdens een studiedag in Gent,  werd er gekeken naar de hergist van verschillende grote brouwers. Er werd gekeken naar hoeveel gist er nog leefde en de vitaliteit van de gist.
Een ding heb ik onthouden, van de gist van Westmalle waren de meeste gist dood.
Maar de gist die nog leefde waren juiste de vitaalste van allemaal.

BubS

kleine Minstreel

Ik kan geen gist tellen of onder een microscoop bekijken maar mijn brouwsel is geweldig vergist. Al naar 4 uur de geest in de pot en na 4 dagen uitvergist. De helft van  het depot opgeroerd met verse wort gedurende een 4 tal uren en daarna toegevoegd.
Staat nu te lageren en ik ga morgen bottellen eind sg=1014 komende van 1083 (na correctie suiker)

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 27-10-2010  20:43 uIk kan geen gist tellen of onder een microscoop bekijken maar mijn brouwsel is geweldig vergist.

Dus is je methode van opkweken goed en is tellen dus overbodig.... :)

kleine Minstreel

Citaat van: Oscar op 27-10-2010  21:26 uDus is je methode van opkweken goed en is tellen dus overbodig.... :)

Al doende leert men en jullie hulp was weer perfect. Morgen oogst ik weer het depot na lageren en dat ga ik weer opkweken voor mijn dubbel. De fles 70% Ethanol staat klaar en de roermotor is aangesloten. inmiddels in de koelkast de volgende gisten. La trappe wit, La Chouffe, Westmalle van eerste brouwsel en ik heb een de gist van Schuppenboer van de Scheldebrouwerij opgekweekt maar nog niet gebruikt. Deze gist is extreem helder wit en ruikt erg lekker.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.