Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geen belletjes maar wel ongelijk waterniveau: gisting gestopt?

Gestart door MichaelvdB, 04-08-2010 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

MichaelvdB

Ik was gisteren bang dat de gisting in mijn eerste brouwsel (blik Brewferm abdij) was gestopt. Er kwamen namelijk geen belletjes meer in het waterslot. Dat leek me snel, omdat het nog maar vier dagen stond. Wat ik heb gedaan: gecheckt of deksel overal goed afsluit zodat nergens lucht kan ontsnappen. Toen Sg gemeten, dat was nog te hoog. Toen ik wat in het maatglas deed via het kraantje kwam er een een flinke laag schuim in het maatglas. Ik denk, schuim dus gisting. Alles dus maar gewoon laten staan. Vandaag zie ik echter nog steeds geen belletjes in het waterslot, het waterniveau is wel ongelijk. Kan het nu zijn dat de hoofdgisting toch voorbij is, of betekent een ongelijk waterniveau ook dat er toch nog wat gebeurt?

Adrie

Waar vergist je in? Wat was de dichtheid (begin en nu)?

MichaelvdB

Ik gebruik een gistemmer uit de startersset van Brouwmarkt http://www.brouwmarkt.nl/catalog/emmer-deksel-maatverdeling-kraan-waterslot-liter-p-352.html . aanvankelijk bubbelde hij prima.
Ik heb het Sg vooraf niet gemeten omdat ik in de handleiding las dat het achteraf 1.01 moet zijn. Later kwam ik inderdaad tegen dat je het ook vooraf kan meten. Ik ben nog een beetje een brouwdummy he ;) Het Sg was nu ca. 1.05.

Herman

1.050 bedoel je vermoedelijk. Da's veel te hoog om al uitvergist te zijn. Vermoedelijk gewoon een kwestie van een niet goed afsluitend gistingsvat, dat verklaart dat je geen bubbels ziet.

Adrie

Ach, die emmers zijn nooit luchtdicht, dus hij gist nog gewoon door. Laat nog maar een dag of vier staan en hevel dan over naar een mandfles met stop en waterslot. Dan rustig uit laten gisten en daarna bottelen.

MichaelvdB

Ok, bedankt! Op termijn dus misschien even uitkijken naar een andere emmer.

De-Geert

Citaat van: MichaelvdB op 04-08-2010  10:33 uIk heb het Sg vooraf niet gemeten omdat ik in de handleiding las dat het achteraf 1.01 moet zijn. Later kwam ik inderdaad tegen dat je het ook vooraf kan meten. Ik ben nog een beetje een brouwdummy he ;)
Leermoment  ;)

CiteerHet Sg was nu ca. 1.05.
Als in 1.050? Dan moet je nog wel even ja. Die emmers staan er om bekend dat ze niet hermetisch afsluiten dus als de vergisting wat langzamer gaat kan het zijn dat er nog wel vergisting is, maar je geen bubbels ziet. Gewoon nog een weekje laten staan, dan weer het SG meten. Als het in de orde is van 1,010-1.015 (sterk afhankelijk van oa het biertype) dan meet je 2 dagen later nog eens. Is het gelijk, dan is je bier uitgegist.

MichaelvdB

Ok, helder, wel jammer dat ik met al dat SG-gemeet van de 9 liter er straks al 1 kwijt ben, want ik gooi het niet terug i.v.m infectiegevaar. Maar ja, kwaliteit boven kwantiteit hé.

De-Geert

Citaat van: MichaelvdB op 04-08-2010  10:51 uik gooi het niet terug i.v.m infectiegevaar. Maar ja, kwaliteit boven kwantiteit hé.
Heel verstandig.

Adrie

Je kunt de monsters toch opdrinken?

Overigens is het verstandig om een hydrometer te kopen die in een 100 ml maatcylinder past en niet een die in een maatcylinder van 250 ml moet. En als je zeker weet dat je verder gaat met brouwen, koop je een refractometer. Dan ben je met een druppel klaar.

rumour

Citaat van: Adrie op 04-08-2010  10:38 uAch, die emmers zijn nooit luchtdicht, dus hij gist nog gewoon door. Laat nog maar een dag of vier staan en hevel dan over naar een mandfles met stop en waterslot. Dan rustig uit laten gisten en daarna bottelen.

Mijn gistvat is ook niet luchtdicht en ik bekijk aan de hand van de stand van het water in het waterslot hoe hard of zacht de vergisting nog bezig is. Als je ongelijkheid ziet, zoals je zelf al aangeeft, dan is het nog gewoon bezig maar ontsnapt de lucht langs andere kieren dan het waterslot naar buiten. mijn gistvat sluit zelfs zo slecht af dat er nog nooit een belletje door het waterslot is gegaan. Het bier wat er uit komt is keer op keer goed, geen problemen mee.

Waarschijnlijk kun je ook wel aan de rand van de emmer ruiken dat het daar langs komt. Overigens geeft dat niets omdat er toch een anaerobe (zonder zuurstof, dus) laag op het bier ligt wat de 'lucht' buiten houdt. Dus het is vooral zaak om het deksel er lekker op te laten en niet al te veel te klooien en proberen te 'verbeteren'.

Dus wat Adrie ook al opmerkt: lekker laten staan, geduld hebben en het bier rustig de tijd geven. Ik geef het altijd een week voor de hoofdvergisting, daarna 2 weken voor de navergisting. 

MichaelvdB

Zeer bedankt. Dat zijn geruststellende woorden. Ik laat het rustig staan en volg jullie adviezen.

Oscar

Citaat van: MichaelvdB op 04-08-2010  10:19 uToen ik wat in het maatglas deed via het kraantje kwam er een een flinke laag schuim in het maatglas. Ik denk, schuim dus gisting.

Foute gedachte...(jong)bier bevat o.a. eiwitten en koolzuur, daardoor krijg je schuimvorming. Dit heeft weinig met de vergisting te maken.  :)

Johannes

Citaat van: Oscar op 04-08-2010  22:25 u(jong)bier bevat o.a. eiwitten en koolzuur, daardoor krijg je schuimvorming. Dit heeft weinig met de vergisting te maken.  :)

Foute gedachte, zonder gisting geen koolzuur.

Oscar

Citaat van: Johannes op 04-08-2010  22:29 uzonder gisting geen koolzuur.

:-[  True  :-[

Jacques

Citaat van: Adrie op 04-08-2010  10:38 uAch, die emmers zijn nooit luchtdicht, dus hij gist nog gewoon door.

Klopt helemaal. Het wordt eens tijd dat Brouwland deze emmers niet meer in hun startpakketten opneemt. Menig beginnende hobbybrouwer is door deze emmers in vertwijfeling gebracht.

MichaelvdB

Bovendien: Brouwmarkt levert een handleiding erbij waarin staat dat je het wort twee maal per dag moet roeren. Bij het pakket wordt een roerspaan geleverd. Volgens mij is dat een onverstandig advies. Of heb ik het mis?

Herman

Slecht advies zelfs. Dit maakt het risico op het krijgen van infecties alleen maar groter. Bovendien: het gistingsproces zorgt zelf voor voldoende beweging.

Ik vraag me af of de mensen van Brouwmarkt zelf brouwen?

SeekingBeer

Volgens mij is dit meer een begin wijnmakers pakket, als je vanaf de vruchten begint moet je dagelijks wat roeren.
Met wort is dat niet zo nodig, dat is al dun.

Citaat:

CiteerBrouwmarkt levert een handleiding erbij waarin staat dat je het wort twee maal per dag moet roeren. Bij het pakket wordt een roerspaan geleverd.

Herman

Wijn kent geen wort, maar most. Blijft dus de vraag of ze verstand hebben van datgene ze adviseren. Het heeft er de schijn van dat dit niet zo is.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.