Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pilsmout en gestokte filtering

Gestart door De-Geert, 28-04-2010 08:05 u

Vorige topic - Volgende topic

De-Geert

Ik had het al eerder gemeld; ik heb met mijn koelbox-systeem en de bijbehorende 1-staps maisch met alle recepten die pilsmout als basis hebben een vastlopende filtering gehad. Met Pale-mout heb ik dit nog niet gehad (zowel MO als Dingemans).

Afgelopen zondag heb ik een Alt/Pale Ale crossover (74% pils, 20% munchener, 5% Caramunich 1% Choco) gemaakt, en het was weer raak.
Gezien eerdere slechte ervaringen heb ik juist de temperatuur verhoogd tot 73 graden en gezorgd dat'ie niet te ver afkoelde, maar dat heeft dus niet geholpen. Na een liter of 8 heb ik de boel weer geroerd, temperatuur verhoogd naar 78 graden en opnieuw begonnen met recirculeren. Dat hielp, maar tegen het eind van het spoelen/filteren slibte de boel weer langzaam dicht.

Na afloop zag ik dat er een dikke laag drab (eiwitten?) op het filterbed lag. Waarschijnlijk had insnijden wel geholpen maar daar dacht ik op dat moment niet aan. Het filterbed zelf zag er normaal uit, niet veel compacter dan anders.

Ik zit zelf te denken om de volgende keer toch maar een eiwitrust in te lassen en/of te mengen met Maris Otter. Iemand andere ideeen/suggesties?

Henielma

Ik zou kijken of ik het filtersysteem kon verbeteren dat ik gebruikte.

Mij valt op dat pale mout vaak kleinere korrels heeft en daardoor meer kaf bevat en minder zetmeel dan pilsmout. Dat zal verklaren waarom pale mout beter filtert denk ik.

Maar alleen pilsmout zou toch prima moeten filteren.

In jou geval zal meer pale mout helpen bij een betere filtering maar dat zal niet bij ieder recept passen.

Jacques

Volgens het symposium dat twee weken geleden gehouden is in Gent zou je voor een snelle filtering de temperatuur moeten verhogen naar 93 tot 95 ºC!

Zelf heb ik nog nooit filterproblemen gehad bij het het gebruik van alleen pilsmout. Bij havermout overigens wel.

EBC

Misschien is de hoogte breedte verhouding nu anders, waardoor de laag bostel dikker is geworden?

Had je het met je vorige installatie ook? Zo nee, wat is er dan wezenlijk anders geworden?

Ik heb eigenlijk nooit een vastlopend filterbed. Misschien klam gaan schroten?

Langer maischen?

Adrie

Onertussen heb ik twee keer gebrouwen in mijn 10-literbatch systeem met koelbox en daar heb ik ook last van dichtslibbende filterbedden. Volgens mij heeft dit twee oorzaken:
1. Met een te groot debiet filteren (per vierkante centimeter filterbed filter je als je niet oppast veel sneller dan in een ruimere pan)
2. Het filterbed is dikker.

Volgende keer ga ik veel rustiger beginnen met filteren.

Waarom je er met pale mout minder last van hebt zou ik niet weten. Misschien dat Henielma het bij het rechte eind heeft, misschien ook dat pale mout verder is opgelost (met name de eiwitfractie) en dan zou een eiwitrust moeten helpen.

De-Geert

Bedankt voor het meedenken.
Met mijn vorige systeem had ik er geen last van, maar toen deed ik lang niet altijd een 1-staps. Zeker niet met pilsmout. Verder was het een andere vorm maischpan, andere manier van werken en ander filter. Ook een lager rendement.

Even de opties samenvatten:
1 Filtersysteem verbeteren - de enige manier die ik kan bedenken is door meer sleuven te zagen. Zou kunnen, maar ik twijfel of dat veel helpt.
2 Temperatuur verder verhogen - zal ik zeker doen met pilsmout, maar niet verder dan 78 graden. Daarboven ben ik toch bang voor astringentie.
3 Klam schroten - ik heb zo'n Corona-molen, dus dat lijkt me niet zo'n goed idee. Ik kan wel eens aan Dennis of JW vragen of ik een keer bij hun mag schroten (met een walsenmolen). Dat lijkt me wel een goed plan, als dat veel scheelt weet ik ook of zo'n investering de moeite waard is.
4 Langer maisschen - ik maisch standaard 90 minuten, langer lijkt me niet nodig/wenselijk
5 Langzamer filteren - altijd een goed idee
6 Eiwitrust - gezien het verschil pilsmout/palemout op mijn filtering blijk ik dit wel de moeite waard vinden te proberen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat Palemout beter opgelost is, aangezien die mout traditioneel in 1-staps gebruikt wordt. Het zou ook in de grote van de korrel kunnen zitten inderdaad, maar dat levert me weinig mogelijkheden op tot manipulatie. Behalve dan mengen met Palemout.

RobinB

Je zou een bazooka filter kunnen proberen?
Rvs vlechtwerk slang heb je ook van 1 meter en evt langer bij de juiste bouwmarkt.

Al dan niet in combinatie met een filterplaat?

EBC

Bouw een 73 ºC stap in, daarbij worden er nog zetmelen vrijgemaakt.

De-Geert

Had ik al.
Citaat van: De-Geert op 28-04-2010  08:05 uGezien eerdere slechte ervaringen heb ik juist de temperatuur verhoogd tot 73 graden

Jacques

Citaat van: De-Geert op 28-04-2010  09:38 u2 Temperatuur verder verhogen - zal ik zeker doen met pilsmout, maar niet verder dan 78 graden. Daarboven ben ik toch bang voor astringentie.

Ik ben daar toch wel wat minder bang voor dan in het verleden. Door korter te filteren wordt de uitloging weer wat minder. Als het spoelwater aanzuurt denk ik dat het allemaal meevalt. Ik ga dit zeker uitproberen. Volgens prof. Guido Aerts zou het spoelen op een hogere temperatuur juist gunstig werken op de kwaliteit van je bier...

De-Geert

Eigenlijk is astringentie het enige kwaliteitsprobleem waar ik bang voor ben. Ik heb vooral gemerkt dat de intensiviteit van het spoelen (het SG van het laatste wort) een belangrijke rol speelt, misschien meer dan de temperatuur ervan.

Het kan ook met de manier van schroten te maken hebben.

dennis

Nou, je mag mijn schrootmolen altijd gebruiken om te kijken of dat een probleem oplost hoor!  Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd ook wat filterproblemen had.  Dat terwijl de eerste keer met dit filter zo soepel en snel ging!

Vergelijkbare Topics (7)

42398

Reacties: 21
Gelezen: 1816

41781

Reacties: 19
Gelezen: 2306

26339

Reacties: 21
Gelezen: 7089

44181

Gestart door Pinda99

Reacties: 17
Gelezen: 1637

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.