Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistingsvat dat 24 uur staat te gisten ruikt een beetje zuur

Gestart door kleine Minstreel, 16-02-2010 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Ik heb gisteren mijn la Chouffe kloon gebrouwen. De gist heb ik opgekweekt gedurende een week vanuit een flesje uit de supermarkt.
van 5 cc appelsap steeds verdubbelen tot uiteindelijk 1200 cc met een SG 1045.
Deze starter ruikt fris en koolzuurrijk en er kwamen 5 belletjes per minuut uit het vat met de starter.
Daarna deze starter in de 10 liter wort gegoten die in een ontsmette mandfles zat. De temp was 200
Binnen 4 uur kwamen er belletjes uit het waterslot en na 24 uur 20 / min.
Nu ruikt het waterslot erg zurig.
Zou dit al kunnen duiden op een infectie of komt het vaker voor dat een beetje zure reuk voorkomt in de beginfase van vergisting met opgekweekte gist.

Jacques

Hoi Cor,

Ik zou me nog niet al te druk maken. Gewoon laten vergisten (als er een infectie in zit kun je dat niet meer veranderen) en zien wat het wordt. Kan heel goed meevallen. Het gebeurt wel meer dat je tijdens de gisting onaangename geurtje kunt ruiken terwijl je daarvan in het uiteindelijke bier niet zo veel meer van terugvindt.

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 16-02-2010  21:22 uNu ruikt het waterslot erg zurig.

Koolzuur ?  ;D ;D  Flauw natuurlijk, zie antwoord hierboven. Tijd heelt vele wonden

kleine Minstreel

Inderdaad geduld hebben dus. Maar ervaring doe je pas op door te leren natuurlijk.
Nu de derde dag van de vergisting is de zure geur wat minder geworden en er staat een 5 cm heldere schuim kraag op het bier.
Er komen nog 7 bellen / min uit het waterslot ( 20 / min bij de start). Zal de voortgang posten

Hopmans

Tja, wat is zuur...

Een vergisting ruikt zuur, en dat is inderdaad koolzuur en fruit.

Vergelijkbare Topics (7)

17819

Reacties: 2
Gelezen: 2685

23618

Reacties: 14
Gelezen: 7939

30235

Gestart door Kokkebil

Reacties: 7
Gelezen: 2172

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.