Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoofdvergisting komt niet op gang

Gestart door Croch, 01-02-2010 11:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Croch

Ik heb een vraagje. Zaterdag heb ik 2 brouwsels gemaakt, maar van het eerste brouwsel komt de hoofdvergisting niet op gang. Deze is eerder gemaakt, maar het tweede brouwsel staat al wel lekker te borrelen. Beide brouwsels staan naast elkaar op de grond op een groot verwarmingsrooster in een kamer van 20 graden. Heeft iemand een idee hoe ik het eerste brouwsel alsnog aan het gisten kan krijgen? of moet ik gewoon even wat meer geduld hebben?

Hopmans

Is het niet TE warm boven dat rooster?
Wat voor gist heb je gebruikt?

Croch

Citaat van: Hopmans op 01-02-2010  11:54 uIs het niet TE warm boven dat rooster?
Wat voor gist heb je gebruikt?

Gist voor beide was Safale S-04 korrelgist. Tsja, ik weet niet of het te warm is. Ik dacht altijd dat het 23 a 24 graden moest zijn en onze verwarming in de kamer staat nooit hoger dan 20, dus dat leek mij de beste plaats. Maar ik zou het niet gistende vat er wel een dagje naast kunnen zetten, even kijken wat er dan gebeurt.

Pad

Heb je de densiteit al een keer gemeten van het niet gistende bier?
Het kan namelijk zijn dat het wel degelijk uitgegist is maar dat je hier niks van gemerkt hebt omdat het gistvat niet volledig dicht is. Bij sommige types van gistvaten/emmers komt dit wel eens voor. Het waterslot beweegt dan niet omdat de druk langs ergens anders weg kan...

Indien het niet uitgegist is zou ik ten eerste zoals Hoppie zegt de temperatuur eens controleren. Als deze ok is dan zou ik gistvoeding en een nieuw zakje korrelgist toevoegen en hopen dat hij alsnog in gang schiet...

jelle

Heb ik ook wel eens dat er geen beweging in het waterslot is :-\
Wat ik dan doe is even voorzichtig in de emmer of het vat kijken of er ook een dikke schuimkraag in zit ;)
Dan ben ik zeker.

Groet jelle

aldo

Had je wort wel ver genoeg gekoeld? Toen ik begon met brouwen had ik geen koeler en was het verrekte moeilijk het wort koud genoeg te krijgen, zelfs het gisvat een nacht in de koeling zetten hielp niet nog genoeg, water is goed in temperatuur vasthouden.

Croch

Ik ben u allen erkentelijk voor de reacties en tips. Het eerste brouwsel is nu ook aan het gisten (6 a 7 seconden tussen de bubbels uit het water slot), het tweede brouwsel; 3 a 4 seconden tussen de bubbels. Misschien was het gewoon een 'slow starter'. Is er trouwens een optimaal moment om tijden de hoofdvergisting het sg te meten, of maakt het niet uit?

Caspar

Croch, je moet nu gewoon even wachten tot de hoofdvergisting klaar is (5 tot 7 dagen). Laat het vat lekker dicht zitten zodat er geen infectie kan ontstaan. De vergistingstemperatuur kan je ook rustig rond de 20 oC houden, zo voorkom je dat er te veel esters en hogere alcoholen ontstaan.

Dit worden vast twee lekkere biertjes ;) :brouwen:.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.