Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginners pech of wat anders SG voor en na koken het zelfde

Gestart door kleine Minstreel, 06-01-2010 09:22 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Mijn brouwnummer 5 moet een witbiertje worden. Simpel recept gebruikt met alleen tarwemout en Pale.
Na het maischen was het SG (zoals berekend in BrouwVisie) 1050 in totaal 13,5 Liter  Eerst 250 ml gekoeld toen gemeten dus geen temp effect.
Vervolgens 75 Min koken met 25 gr Hertzbrucker. 10 voor het einde 150 g Witte Kandij toegevoegd en 2 g koriander. De hop gefilterd en omdat ik maar 8 Liter overhield 2 liter water gekookt en bij  de hopresten gedaan nu de 10 liter wordt in 10 Min van 100 ºC naar 20 ºC gekoeld.  Wat schets mijn verbazing Sg= 1048.
In een 15 liter glazen Dj over laten lopen en een zakje Blanche gist er bij gedaan. Vanmorgen nog geen vergisting dus ben benieuwd.
Iemand ervaring wat er gebeurt kan zijn.

Adrie

Waarschijnlijk was het een kwestie van slechte menging van het wort bij de eerste meting.

Kleine_Schriek

Van 13,5 liter naar 8 liter is heel wat indamping: 5,5 liter is wel ontzettend veel voor 75 min koken. Weet je zeker dat je 13,5 liter wort had?

Even proberen te berekenen wat er gebeurd is a.d.v. tabel op blz 93 van "Bierbrouwboek van J. van Schaik".
tabel zegt "10 liter met SG 1050 geeft 1237 gram suiker", dus in 13,5 liter is dat 1670 gram. Je gaat koken en indikken. Nu heb je 8 liter. Volgens mij verdampt er alleen vocht en geen suiker. Je voegt nog 150 gr toe, dus 1819 gram in de oplossing. Nu voeg je 2 liter water toe, dus 1819 gram suiker in 10 liter. Dan kom ik op een SG van 1075 uit volgens diezelfde tabel....

Mmm, ik snap er dus ook niks van.

Edgar

Ik denk dat Adrie een goeie suggestie doet. Ik heb daar ook al rare verschijnselen vastgesteld. Maar die eerste volumemeting, zoals Kleine Schriek aangeeft, kan ook mis zijn geweest. Is inderdaad veel verdamping voor een kleine pan bij 75 minuten.

kleine Minstreel

Citaat van: Edgar op 06-01-2010  09:53 uIk denk dat Adrie een goeie suggestie doet. Ik heb daar ook al rare verschijnselen vastgesteld. Maar die eerste volumemeting, zoals Kleine Schriek aangeeft, kan ook mis zijn geweest. Is inderdaad veel verdamping voor een kleine pan bij 75 minuten.

De hevelfilter laat ik altijd in een maat emmer lopen dus de volumes kloppen. De pan was van 2 cm onder de rand tot 7 cm verdampt dus dit zou op niet meer dan 3 liter verdampen wijzen. Ik heb het idee dat er veel in de hopresten blijft hangen want ik heb de hevelfilter met water getest en dan heb ik een rest volume in de pan van 300 ml
De laatste SG meting was toen er al 10 liter in de emmer zat.
Misschien moet ik toch zoeken in wat Adrie opmerkt. Het wort was erg troebel en ik kreeg het niet helder. Bij het schroten wel opnieuw de schijfafstand veranderd dus ik had relatief veel meel in de pan.

Oscar

Citaat van: Adrie op 06-01-2010  09:38 uWaarschijnlijk was het een kwestie van slechte menging van het wort

Denk k ook, ik had gister een cursist die beweerde dat het met een cursus recept een begin SG (voor gisten) had behaald van ± 1250 en een eind SG van 1060  :nut:  :weetniet:  meetfout/afleesfout... ;D

kleine Minstreel

Citaat van: Oscar op 06-01-2010  11:24 uDenk k ook, ik had gisteren een cursist die beweerde dat het met een cursus recept een begin SG (voor gisten) had behaald van ± 1250 en een eind SG van 1060  :nut:  :weetniet:  meetfout/afleesfout... ;D

Geen afleesfout ,ik had mijn brilletje opgedaan, maar niet homogeen wort zou bij nader inzien goed kunnen. En SG 1250 is een potje honing of zo.

weed

Citaat van: Oscar op 06-01-2010  11:24 uDenk k ook, ik had gister een cursist die beweerde dat het met een cursus recept een begin SG (voor gisten) had behaald van ± 1250 en een eind SG van 1060  :nut:  :weetniet:  meetfout/afleesfout... ;D

;D ik zou eens vragen welke gist hij gebruikt heeft. Daar hebben we nog wat aan.

kleine Minstreel

IK denk dat dit brouwsel tot de probleem gevallen gaat behoren. Nu na 24 uur geen enkele activiteit in mijn vergistingstank.
De temp is constant 21 graden en geen belletje te zien.

RobinB

Hoe oud was die gist?
10 L van 1050 hoort geen enkel probleem te zijn voor één zakje Blanche?

kleine Minstreel

Citaat van: RobinB op 06-01-2010  21:28 uHoe oud was die gist?
10 L van 1050 hoort geen enkel probleem te zijn voor één zakje Blanche?

2 weken geleden gekocht. In de koelkast bewaard en 4 uur van te voren eruit gehaald om op temp te komen.
Toen tijdens het lopen van het wort in de fles geschud.

RobinB

Wel goed gemengd dus (waarschijnlijk)?

Maar met "hoe oud" doel ik meer op de productiedatum (THT datum op de verpakking) dan de aankoopdatum! :D

kleine Minstreel

Citaat van: RobinB op 06-01-2010  21:32 uWel goed gemengd dus (waarschijnlijk)?

Maar met "hoe oud" doel ik meer op de productiedatum (THT datum op de verpakking) dan de aankoopdatum! :D

Gekocht bij de brouwerij dus het was maar 3 gram van een veel grotere batch. ik neem aan dat het goed materiaal moet zijn.
Dit is mijn 5e brouwsel en tot nu toe werkte deze methode goed. De gist was 3 X K97 en eenmaal van Brewferm uit een brouwpakket

Edgar

Citaat van: RobinB op 06-01-2010  21:32 uWel goed gemengd dus (waarschijnlijk)?

Waar haal je dat nu uit?

RobinB

Citaat van: Edgar op 06-01-2010  21:36 uWaar haal je dat nu uit?

Hieruit:
Citaat van: kleine Minstreel op 06-01-2010  21:29 uToen tijdens het lopen van het wort in de fles geschud.

Dus tijdens het inhevelen van het wort de gist toegevoegd. Lijkt me dat de werveling het wel redelijk mengt. Of in ieder geval net zo goed als op het wort strooien. Maar het was een vraag, dus moest nog beantwoord worden! Ik concludeer dus nog niks! :weetbeter:

Citaat van: kleine Minstreel op 06-01-2010  21:35 uGekocht bij de brouwerij dus het was maar 3 gram van een veel grotere batch. ik neem aan dat het goed materiaal moet zijn.

Slechts 3 gram?!? En wat heb je daarvoor betaald?
3 g is wel erg weinig en zoals ik het lees ook nog uit een (nóg) eerder geopende grootverpakking. Normaal is een zakje 12 g en onder een beschermende atmosfeer.
Dit is erg weinig en ook nog waarschijnlijk minder goed dus...

Tja, dat kan problemen geven...

kleine Minstreel

Citaat van: RobinB op 07-01-2010  09:46 uHieruit:
Dus tijdens het in hevelen van het wort de gist toegevoegd. Lijkt me dat de werveling het wel redelijk mengt. Of in ieder geval net zo goed als op het wort strooien. Maar het was een vraag, dus moest nog beantwoord worden! Ik concludeer dus nog niks! :weetbeter:

Slechts 3 gram?!? en wat heb je daarvoor betaald?
3g is wel erg weinig en zoals ik het lees ook nog uit een (nóg) eerder geopende grootverpakking. Normaal is een zakje 12g en onder een beschermende atmosfeer.
Dit is erg weinig en ook nog waarschijnlijk minder goed dus...

Tja, dat kan problemen geven...

Het wort is vanuit een 15 liter vat met kraantje in de fles gelopen gedurende 10 Minuten. Telkens iets uit het zakje in de flessen hals gestrooid. Dit plonste dus in de fels. Ik gebruikte deze methode ook bij mijn andere brouwsels en dat ging perfect.

3 Gram was het advies van de brouwerij en ook hier bij de andere bieren dit gebruikt was wel een K97 gist en het wort was van een tripel dus Sg 1075.
Ik zal morgen naar de brouwerij gaan en wat gist bij halen of is dat helemaal uit den boze?

RobinB

Maar waar haal je dat nou en wat betaal je ervoor?

3 g lijk mij in ieder geval te weinig, en dan ook nog uit een open verpakking (wanneer geopend?)...
Koop eens ergens een afgesloten kleinverpakking (12g) van de Blanche bij een brouwlandverdeler, dan weet je zeker (adhv de THT datum) dat en of het vers is!

Nu nog nieuwe gist erbij doen kan, maar als er nog steeds niks gaande is in je vat wordt zo langzamerhand het gevaar van een infectie wel erg groot.
Als je gratis nog wat (meer) gist kan krijgen, omdat dit niks doet bv, dan is dat nog wel een idee.
Maar de kans op smaakafwijkingen in dit bier lijkt me zeer aanwezig?

Weggooien kan altijd nog... ;)

DP

:proost:

Bij korrelgist gebruik je toch minimaal 11 gram op 10 liter.

:degroeten: DP

DP

Gratis of niet een poging is het waard,
er zal zeker een smaak afwijking zijn.

Maar het verschil tussen weggooien of nog een kans,
zou mij de twee drie eurie waard zijn.

Ik zeg proberen dus.
Anders helaas, maar dat proef je snel genoeg.

groet, DP  :biersmile:

kleine Minstreel

Niet alleen beginners onkunde maar waarschijnlijk ook beginners ongeduld.
Vanmiddag 4 tot 5 kleine schuimvlekjes en een eerste bubbel uit het waterslot. Nu 48 uur na het brouwen volop gisting 12 belletjes per minuut en volledig schuim aan de oppervlakte erg mooi wit van kleur.
Wat een hobby met wat een facetten maar wel perfect dat jullie mij zo bijstaan in de leuke weg naar perfect bier brouwen.

DP

Bij 21 graden had je allang eerder resultaat op het waterslot moeten zien!
dus een smaak afwijking zal er zijn.

Maar bij 3 gram gist, heb je nu waarschijnlijk een te langzame vergisting,
en onze experts op deze site zullen dit ook zeggen. ((denk ik) ben ook beginner hé)

Als je SG na een week .... jij wellicht twee,  richting de 1010 komt zal het wel meevallen op je
smaak afwijking na dan hé. (een tweede bier hetzelfde gebrouwen zal niet meevallen)

Heb je het wort wel belucht? voordat je gist gaf?

Als het medisch smaakt nu.... stop er maar mee.
Succes !

DP  :degroeten:

DP

Dom antwoord !

Nu niet proeven hé!
ff wachten tot dat de gisting over is.
langer dan 1 blub per minuut en dan wacht ik nog een dag of twee.
groet DP  :degroeten:

DP

FF bij Brouwland gekeken,

maar hun adviseren Dosage :5 - 8 g / 10 l
ik denk dus aan een te langzame vergisting,
langer laten vergisten dus, niet tot 1 blub per minuut maar totdat hij helemaal niets meer doet.
de volgende keer het wort beluchten en zeker meer gist gebruiken.

succes DP  :proost:

kleine Minstreel

Citaat van: DP op 07-01-2010  21:11 uFF bij Brouwland gekeken,

maar hun adviseren Dosage :5 - 8 g / 10 l
ik denk dus aan een te langzame vergisting,
langer laten vergisten dus, niet tot 1 blub per minuut maar totdat hij helemaal niets meer doet.
de volgende keer het wort beluchten en zeker meer gist gebruiken.

succes DP  :proost:
We zullen het gaan proeven over en paar weken zal jullie op de hoogte houden.

DP

Citaat van: kleine Minstreel op 07-01-2010  21:25 uWe zullen het gaan proeven over en paar weken zal jullie op de hoogte houden.

We horen graag hoe het uitgepakt heeft,
groet DP  :degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.