Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opnieuw: fusten in plaats van bottelen

Gestart door Oscar, 26-11-2009 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Citaat van: De-Geert op 26-11-2009  15:36 uDe ESB zit nu in de fles. Nu de dubbel nog. (ik haat bottelen)

Moppersmurf...

:D :D

De-Geert

Zo, alles zit in de fles en de boel is opgeruimd. De dubbel had een beetje een vervelend nasmaakje, hopelijk trekt dat nog bij.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 26-11-2009  15:36 uDe ESB zit nu in de fles. Nu de dubbel nog. (ik haat bottelen)

Citaat van: Oscar op 26-11-2009  15:40 uMoppersmurf...

Tja, dat is op te lossen met een paar kleine fustjes...

MaartenM

Ik ben nu mijn 3e ESB aan het brouwen. Nog 25 min koken...

RobinB

MaartenM

:D Nee, de 3e met Maris Otter mout  :biersmile:

Maarten

Citaat van: Jacques op 26-11-2009  21:39 uTja, dat is op te lossen met een paar kleine fustjes...

Inderdaad. Sinds ik het meerendeel van mijn bier in 5L vaatjes stop, is bottelen veel minder werk geworden. Maar dan nog is het veel schoonmaakwerk. (de helft van het bier komt naast de flesjes op de vloer bij mij) Ook vaten, bottelmateriaal, de buitenkant van de flesjes en de kratten moeten schoon worden. Toch altijd veel werk. Dit weekend ga ik het proberen te combineren met brouwen. Wellicht een ENORM slecht idee. ;D

De-Geert

Ja, ik heb een stel van die 5 L vaatjes. Maar ik ben er niet echt heel enthousiast over. Het tappen gaat altijd moeizaam.
Daarnaast heb ik niet zo vaak gelegenheden dat er 5 L bier doorheen gaat.

Voorlopig houd ik het dus maar bij bottelen.

Citaat van: Maarten op 27-11-2009  09:28 uWellicht een ENORM slecht idee. ;D
Inderdaad.  ;D

j3r03nq

Citaat van: Maarten op 27-11-2009  09:28 uInderdaad. Sinds ik het meerendeel van mijn bier in 5L vaatjes stop, is bottelen veel minder werk geworden. Maar dan nog is het veel schoonmaakwerk. (de helft van het bier komt naast de flesjes op de vloer bij mij) Ook vaten, bottelmateriaal, de buitenkant van de flesjes en de kratten moeten schoon worden. Toch altijd veel werk. Dit weekend ga ik het proberen te combineren met brouwen. Wellicht een ENORM slecht idee. ;D

Ik heb de laatste paar keer gezorgd dat de vaatwasser leeg was, bottelemmer op het aanrecht, en dan boven de open klep van de vaatwasser met een bottelhulpje de flessen afvullen.
Dat scheelt een hoop opruimen. Gewoon de klep dicht en het spoel programma draaien .... :)

Maarten

Citaat van: Sonoride op 27-11-2009  09:45 uIk heb de laatste paar keer gezorgd dat de vaatwasser leeg was, bottelemmer op het aanrecht, en dan boven de open klep van de vaatwasser met een bottelhulpje de flessen afvullen.
Dat scheelt een hoop opruimen. Gewoon de klep dicht en het spoel programma draaien .... :)
Tja, als je een vaatwasser hebt... Ik bottel vaak boven een berg kranten, en die flikker ik dan weg. Toch krijg ik altijd wat ernaast, en moet ik toch dweilen.

j3r03nq

Citaat van: Maarten op 27-11-2009  10:12 uTja, als je een vaatwasser hebt... Ik bottel vaak boven een berg kranten, en die flikker ik dan weg. Toch krijg ik altijd wat ernaast, en moet ik toch dweilen.

Oei, ben jij nog van het ambachtelijke huishouden  :clownsmile:

Jacques

Citaat van: De-Geert op 27-11-2009  09:31 uJa, ik heb een stel van die 5 L vaatjes. Maar ik ben er niet echt heel enthousiast over. Het tappen gaat altijd moeizaam.
Daarnaast heb ik niet zo vaak gelegenheden dat er 5 L bier doorheen gaat.

Hoezo gaat het tappen moeizaam? Gewoon een kwestie van een een hendeltje omlaag halen bij mij. Deze vaatjes staan bij mij inclusief tapje in de (extra) koelkast.
Het bier kan in die vaatjes een hele tijd staan. Bij een consumptie van één glas per dag is het vaatje na 14 dagen leeg.

Oscar

Citaat van: Maarten op 27-11-2009  10:12 uTja, als je een vaatwasser hebt... Ik bottel vaak boven een berg kranten, en die flikker ik dan weg. Toch krijg ik altijd wat ernaast, en moet ik toch dweilen.

Maarten, als je het flesje nu in een emmer neerzet en daarin bottelt...alles wat buiten het flesje komt valt in deemmer en die kun je gewoon leeg gooien. Dat scheelt plak gedoe

De-Geert

Citaat van: Jacques op 27-11-2009  11:27 uHoezo gaat het tappen moeizaam?
Ik tap vaak veel schuim, en daardoor is het bier plat. En dat terwijl ik ongeveer 3 g suiker per liter gebruik en overdrukventielen. Ook raken de koolzuurpatronen leeg, ik vermoed dat er ergens lekkage is.

Citaat van: Jacques op 27-11-2009  11:27 uHet bier kan in die vaatjes een hele tijd staan. Bij een consumptie van één glas per dag is het vaatje na 14 dagen leeg.
Dat is goed om te horen, misschien is het de moeite waard om nog wat te "oefenen".
Wat voor tapsysteem gebruik jij voor die vaatjes, Jacques? Ik heb zo'n Beer King.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 27-11-2009  13:13 uIk tap vaak veel schuim, en daardoor is het bier plat. En dat terwijl ik ongeveer 3 g suiker per liter gebruik en overdrukventielen. Ook raken de koolzuurpatronen leeg, ik vermoed dat er ergens lekkage is.
Dat is goed om te horen, misschien is het de moeite waard om nog wat te "oefenen".
Wat voor tapsysteem gebruik jij voor die vaatjes, Jacques? Ik heb zo'n Beer King.

Bij mij heeft het bier ook wat minder koolzuurprikkeling omdat ook ik ongeveer 3 g suiker per liter gebruik.
Net als jij heb ik zo'n Beer King.
Om te voorkomen dat het koolzuurpatroon leeg raakt draai ik steeds de koolzuurtoevoer helemaal dicht na het tappen.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 27-11-2009  13:26 uOm te voorkomen dat het koolzuurpatroon leeg raakt draai ik steeds de koolzuurtoevoer helemaal dicht na het tappen.
Da's een goede tip, die ga ik eens proberen.

Ik heb nog 1 gevuld vustje, dus dan kan ik meteen testen of het een beetje werkt met langer bewaren (dan een paar dagen).

EBC

Zit het O-ringetje nog in de tapstang? Normaal zit er een in om de gaskant van de bierkant te scheiden.
Zit de tapstang wel goed vastgedraaid?

Luister goed rondom het vaatje naar lekkage. Als je het hoort, draai dan de hele tapkop een beetje rond tot het niet meer lekt.

Smeer je tapstang in met wat glijmiddel of vaseline, dat helpt afdichting.

Als je lekkage hebt, dan zou ik het gas juist weer niet dichtdraaien, want dan is je bier zeker plat.

De-Geert

Vaseline ga ik zeker eens proberen. En de rest zal ik ook eens checken.

Ik kan natuurlijk de boel even in het schuim zetten om te checken of'ie lekt.

JWVG

Wageningen heeft een probleem met koolzuur, dat is duidelijk. Geert, als je het helemaal zeker wilt weten, zet het hele zaakje dan onder water. Dat hielp bij mij heel erg goed!

:degroeten: JW.

EBC

Citaat van: De-Geert op 27-11-2009  16:13 uVaseline ga ik zeker eens proberen.

Wel alleen het bovenste stukje insmeren...

Jacques

Citaat van: EBC op 27-11-2009  16:11 uAls je lekkage hebt, dan zou ik het gas juist weer niet dichtdraaien, want dan is je bier zeker plat.

Dat valt wel mee. Door de toevoer van koolzuurgas nie te verlagen is de overdruk in het vaatje hoger en daarmee verdwijnt er meer gas.

EBC

Citaat van: Jacques op 27-11-2009  20:58 uDat valt wel mee. Door de toevoer van koolzuurgas nie te verlagen is de overdruk in het vaatje hoger en daarmee verdwijnt er meer gas.
Dat is waar, maar het gas dat dan verdwijnt komt uit de CO2 patroon. Als je die dichtdraait ontsnapt ook gas, maar dat komt uit het bier.

Voorkomen dat het lekt, dat is de truuk. Dan kan je de druk er gewoon op laten staan.

Jacques

Citaat van: EBC op 27-11-2009  21:01 uVoorkomen dat het lekt, dat is de truuk. Dan kan je de druk er gewoon op laten staan.

Dat is natuurlijk ook waar. Maar als het een hele kleine lek is werkt het sluiten van de koolzuurtoevoer prima op voorwaarde dat zeer regelmatig (lees dagelijks) een glaasje tapt terwijl je kort daarvoor de toevoer opengezet hebt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.