Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Flesjes spoelen

Gestart door Mr-chouffe, 30-10-2009 09:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Mr-chouffe

Beste bierbrouwpro's,

Het is eindelijk zo ver, ik kan gaan bottelen, mijn bier heeft een sg van 1010 en dat is goed dus ik begin eraan :elifant: :hoera:
Maar ik weet niet zo goed welke maatregelen ik moet nemen in verband met het kuisen van de flesjes, ik heb ter mijne beschikking chemipro oxi, gedemeniraliseerd water en gwn kraantjeswater (met een speciale bierfleskuiser-->>spuitding...) Ik vroeg me af hoe grondig ik de flesjes moet reinigen vooraleer het risico op infectie minimaal is ??? ??? Ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben  ::)

Mr-chouffe

ps: het zijn bruine flesjes van 33 cl moeten de kroonkurken ook worden gereinigd?

Maarten

Nieuwe kroonkurken zijn schoon. Oude kroonkurken kun je niet gebruiken.
Wat heb je hiervoor met die flesjes gedaan? Zijn het gebruikte flesjes? indien ze na het drinken rechtop terug in het krat zijn gegaan moet je ze in chemipro caustic oid laten weken en evt uitborstelen zodat de troep eruit is. Als je ze na het drinken hebt uitgeblasterd, (dat spuitding van je) of omgespoeld oid met heet water en ondersteboven weggezet, is het een stuk minder werk.

Als je flessen schoon zijn (alle troep eruit gewassen, of goed gespoeld na drinken, of nieuw) zou ik ze nog even ontsmetten door om te spoelen met de chemipro oxi oplossing. Ik heb hiervoor een speciale flessenspoeler die het spoelwater weer opvangt en hergebruikt, maar wellicht kun je ook door overgieten met een trechter redelijk snel werken. (of heel veel chemipro oxi oplossen en de flesjes in een emmer / krat laten onderlopen)

Adrie

Zoals Maarten al aangeeft is het een goede gewoonte om gebruikte flessen direct na het leegschenken drie keer om te spoelen met heet water, uit te laten lekken en ondersteboven in een krat of doos weg te zetten totdat zij weer gevuld gaan worden. Als je het zo doet, hoef je de flessen verder voor het bottelen niet meer schoon te maken. Inspecteer de flessen echter altijd wel. Als er aangekoekte rommel in zit of als er veel biersteen aan de binnenkant is gaan zitten, dan kun je de flessen beter inleveren voor het statiegeld. Ik vind het altijd veel te veel werk om flessen te gaan borstelen. Ik koop dan liever af en toe een kratje commercieel bier voor de flessen dan dat ik aangekoekte flessen ga borstelen.

Maar tegenwoordig zet ik al mijn bieren op fust, dus ben ik sowieso van gerommel met flessen af.  ;D

RobinB

Is je bier ook stabiel op die 1010?
Met andere woorden, hoe lang heeft hij die SG al?
Met andere woorden is hij écht uitgegist?

Gerb

Als je flesjes moet gaan borstelen, ben je eigenlijk al te laat vind ik. Zoals Adrie zegt, koop een krat pils (of zo), nodig je vrienden uit, drink de flessen leeg en spoel ze goed om. Dan heb je geen aankoekende rommel en heb je aan het weken in chemipro oxi genoeg.

Kroonkurken gaan er bij mij zonder verdere behandeling op. Wel handen wassen natuurlijk.

O ja, als er etiketten op de flessen zit, haal ik die er in een ander badje vanaf vanwege de lijmrestjes die dan in het water vrijkomen. Gewoon de wasbak volzetten en ze vliegen eraf. Daarna doe ik ze pas in het desinfectiebad.

Oscar

Citaat van: Mr-chouffe op 30-10-2009  09:27 uIk vroeg me af hoe grondig ik de flesjes moet reinigen vooraleer het risico op infectie minimaal is

Lees ff hier : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11112.0.html  en al je antwoorden zijn gegeven... :)

Hopmans

Citaat van: Oscar op 30-10-2009  12:15 uLees ff hier : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11112.0.html  en al je antwoorden zijn gegeven... :)

Inderdaad.
Die schoonmaakdiscussies ben ik wel een beetje klaar mee moet ik zeggen.

Edgar

Goed punt. Dit is er écht één voor de zoekfunctie. Gesloten.

Jacques

Citaat van: Adrie op 30-10-2009  09:42 uZoals Maarten al aangeeft is het een goede gewoonte om gebruikte flessen direct na het leegschenken drie keer om te spoelen met heet water, uit te laten lekken en ondersteboven in een krat of doos weg te zetten totdat zij weer gevuld gaan worden. Als je het zo doet, hoef je de flessen verder voor het bottelen niet meer schoon te maken. Inspecteer de flessen echter altijd wel. Als er aangekoekte rommel in zit of als er veel biersteen aan de binnenkant is gaan zitten, dan kun je de flessen beter inleveren voor het statiegeld. Ik vind het altijd veel te veel werk om flessen te gaan borstelen. Ik koop dan liever af en toe een kratje commercieel bier voor de flessen dan dat ik aangekoekte flessen ga borstelen.

Maar tegenwoordig zet ik al mijn bieren op fust, dus ben ik sowieso van gerommel met flessen af.  ;D

Deze draad is gesloten maar als beheerder heb ik wel de mogelijkheid om te reageren.

Het lijkt er een beetje op dat hier op het forum tegenwoordig algemeen aangenomen wordt dat je flessen niet meer hoeft te reinigen als je deze maar goed spoelt en op zijn kop wegzet. Hoewel veel leden van dit forum daar goede resultaten mee hebben is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om niet echt te reinigen met een goed reinigsmiddel. Daarvoor heb ik te veel rommel aan de binnenkant van mijn flessen gezien. En als je de aanslag zie ben je al te laat.
Wil je echt schone flessen dan zul je denk als na twee of drie keer deze moeten vervangen door een brouwer die het reinigingswerk wel serieus aanpakt. Het vervelende is dat ik niet zo veel drink dat ik naast het zelfgebrouwen bier nog een hele plas aan commercieel bier naar binnen werk.
Ook ik heb een grote hekel aan het vele werk verbonden aan het schoonmaken van de flessen. Vandaar dat ik ook steeds meer bier afvul in vaatjes. Nadeel is dat je dan moeilijker je bier kunt weggeven. Vandaar dat ik nog altijd een behoorlijk hoeveelheid van mijn bier gewoon bottel.

Om te kunnen reageren op mijn bericht haal ik weer het slotje van deze draad.

JWVG

Ik ben het grotendeels eens met Jacques, maar dit is wel een discussie die al heel vaak gevoerd is en waar we volgens mij niet uitkomen. Ik vond dat slotje van Edgar dus eigenlijk wel een goed idee, en zal dus verder mijn mond houden  :-X

:degroeten: Jw.

Edgar

Altijd leuk als Jacques lekker tegendraads bezig is :D

Jacques

Citaat van: Edgar op 31-10-2009  16:42 uAltijd leuk als Jacques lekker tegendraads bezig is :D

Het zou wel erg saai worden als we het steeds volledig eens met elkaar eens zouden zijn.

Maar je hebt wel gelijk. De discussie over de voor- en nadelen van het reinigen van flessen is al diverse keren gevoerd.

In deze draad hadden de niet-reinigers wel heel sterk de overhand. Ik vond dat daar een geluid tegenover moest staan. Maar dan zou ik misbruik maken van de mogelijkheid om wel te reageren terwijl anderen dat niet kunnen. Vandaar dat ik slotje verwijderd heb.

Hopmans

Het punt is dat je ook weer een discussie gaat krijgen met welk middel je flessen kan reinigen.
Ikzelf heb daar geen zin meer in.
Ik zal deze topic ook mijden, en niet meer lezen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 31-10-2009  16:11 uOm te kunnen reageren op mijn bericht haal ik weer het slotje van deze draad.

Zucht...maak ik een draad "alles over bottelen" , in deze draad verwijs ik daarna. Alles wat hier gezegd is is in de desbetreffende draad ook al gezegd. Gaan we er hier nog een keer op in... :nut:  Sorry hoor, maar houd de discussie's een beetje bij elkaar en centraal, dat zoekt makkelijker en voorkomt dat we niet telkens weer in herhaling vallen..

Slot erop a.u.b.  :weetbeter:

Edgar

Os, het gebeurt niet vaak maar ik ben het he-le-maal met je eens, ik ben ook tegen deze draad. Bij deze.

Jacques

Goed, goed. Het punt is duidelijk.

Het slot zit er op (was als door Edgar gedaan).

Bij deze het vriendelijke verzoek om als de vraag hoe je he beste flesjes kunt reinigen meteen te verwijzen naar de draad die Oscar gestart heeft en niet eerst met zijn allen roepen dat spoelen alleen voldoende is.

Vergelijkbare Topics (7)

29549

Reacties: 11
Gelezen: 3371

26915

Gestart door Thamerdal

Reacties: 29
Gelezen: 10479

43118

Reacties: 43
Gelezen: 3331

22788

Gestart door njitsver

Reacties: 11
Gelezen: 3659

16585

Reacties: 55
Gelezen: 19862

12688

Reacties: 35
Gelezen: 16320

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.