Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Problemen met eerste gisting

Gestart door Mr-chouffe, 26-10-2009 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Mr-chouffe

Beste forumleden,

Ik ben nog maar enkele dagen bezig met bierbrouwen en er loopt al vanalles fout xd ik heb 12 liter bier staan dat normaal zo'n 7-10 dagen moet gisten. De eerste 3 dagen is alles goed verlopen en pruttelde het waterslot maar  nu is het zo goed als dood, om de 2 min nog wat gas dat ontsnapt.... Wat moet ik nu doen? ??? Meer suiker toevoegen of beluchten of gist extra toevoegen?

mr-chouffe

Joran

Dat het waterslot niet meer beweegt wil niet zeggen dat het bier is uitvergist. Meer dat de hoofdvergisting klaar is. Bij ons eerste bier was dit ook na 3 a 4 dagen. Vervolgens duurde het nog 6 a 7 dagen voor de vergisting klaar was (SG niet meer veranderd na meten met een dag ertussen). Ons begin SG was 1070 en na 4 dagen 1022. Het bier eindigde bij 1014. Wat zijn jouw waarden?

Mr-chouffe

Dus je wil zeggen dat de sg toch nog daalde zelfs al ging het waterslot niet meer zo goed vooruit? Gewoon laten staan dus die handel? Ik zal nu direct nog eens een meting doen want ikheb nog niet gecheckt vandaag of die is gezakt....

Joran

Inderdaad, bij mij bewoog het waterslot niet meer maar ging die dus nog wel van 1022 naar 1014.

Albertus

Niets aan de hand lijkt mij. De hoofdgisting loopt af en om de 2 minuten wat bubbels is heel normaal bij een gemiddeld bier.
Zeker geen suiker of gist toevoegen!
Nog een dag wachten en overhevelen op mandfles voor de nagisting,

Wanneer je recept, maischschema, enzovoort er bij zet, wordt het makkelijker er wat specifieker op in te gaan.

Bert

Mr-chouffe

Ik heb net de sg waarden van mijn bier eens nagekeken en die staat op 1021 dus daar moet nog wel wat af voor ik kan gaan bottelen, wel is het bier al zeer mooi uitgeklaard en heeft het een goede geur  :) Ik brouw dus een pilsbiertje volgens het recept dat bijgevoegd was bij een van de Brewferm pakketten het bier is 3 dagen aan het gisten maar zij zeggen dat het 7 dagen moet dus ik zal het nog enkele dagen laten doorgisten? ???

Hopelijk kan ik snel genieten van het bier.  :proost: :proost2:

mr-chouffe

RobinB

Welke gist en temperaturen gebruik je?

Toch blijft het interessant het recept en hoe het brouwen precies gegaan is te plaatsen?
Niet veel mensen zullen bijvoorbeeld het Brewferm pils-pakket gebrouwen hebben?
De 7 dagen van Brewferm is een indicatie, geen harde grens.

Albertus

Van de Brouwlandsite:
Brewferm PILS 
Voor 12 of 20 liter
begindichtheid: 1.042
Alc. 4,5 % vol.
Een licht, blond en dorstlessend biertje voor alledag.
Met 2 recepten: voor 12 liter en 20 liter.

Ik denk dat de term "pils" alleen slaat op het soort moutextract (van Pilsmout), volgens mij zit er bovengistende korrelgist bij.
Begindichtheid is niet zo hoog, met 1021 is de zaak dus echt nog niet uitvergist.
Ik weet niet bij welke temperatuur je het wort hebt laten vergisten, misschien is een of twee graden temperatuurverhoging nog een mogelijkheid.
Nogmaals, wanneer het waterslot om de twee minuten "blobt" is er nog niets aan de hand.

Bert

Vergelijkbare Topics (7)

37992

Reacties: 28
Gelezen: 5169

31597

Reacties: 12
Gelezen: 3396

2939

Reacties: 53
Gelezen: 34034

40002

Reacties: 6
Gelezen: 993

33174

Reacties: 23
Gelezen: 4273

26414

Reacties: 4
Gelezen: 2109

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.