Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoofdgisting stopt niet

Gestart door Flessengeluk, 19-10-2009 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Flessengeluk

Beste brouwers,
Ik heb vorige maandag 20 liter van jullie Westmalle-tripel-kloonrecept gebrouwen, eigenlijk om vanuit flesjes opgekweekt gist voldoende gist over te houden voor een batch van 100 liter. Ik ben begonnen met een wat te lage begin-sg (1072-teveel spoelwater), de vergisting is zes dagen lang bij 22 tot 25°C de eerste 3 dagen zeer buitensporig verlopen (met alle bijhorende avonturen) en de volgende dagen volgens mij normaal, en het sg staat vandaag op 1004. Volgens mij is dat eerder laag. Het probleem is dat de hoofdgisting blijft voortduren: er staat nog steeds een bloemkoolachtige schuimkraag van 3 tot 5 cm op het vat? Te oordelen naar de neerslag op de bodem van het vat en naar het gist op het schuim is de gistproductie enorm geweest. Wat nu gedaan, al klaren of wachten? Nog iets: als ik mijn snuffer boven het vat houd en inadem, zou ik achterovervallen van de penetrante bier(?)geur? Is dat de CO2 of wat? Alvast bedankt, Jean.

Oscar

Citaat van: Flessengeluk op 19-10-2009  11:47 ueigenlijk om vanuit flesjes opgekweekt gist voldoende gist over te houden voor een batch van 100 liter.

Volgens mij kun je beter de slurry van de hoofdvergisting goed en steriel bewaren, De gevormde gist in het gistvat is dan weer voldoende voor je
brouwsel van 100 liter.

Citaat van: Flessengeluk op 19-10-2009  11:47 uer staat nog steeds een bloemkoolachtige schuimkraag van 3 tot 5 cm op het vat? Te oordelen naar de neerslag op de bodem van het vat en naar het gist op het schuim is de gistproductie enorm geweest. Wat nu gedaan, al klaren of wachten?

Klaren als het nog gist? Heeft natuurlijk weinig zin... Eerst wachten tot de vergisting klaar is..

Citaat van: Flessengeluk op 19-10-2009  11:47 uNog iets: als ik mijn snuffer boven het vat houd en inadem, zou ik achterovervallen van de penetrante bier(?)geur?

Lekker he, die Westmalle... ;D  Is een producteigenschap... :) Maar wees niet bang, die geur komt niet in je bier.

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-10-2009  11:56 uKlaren als het nog gist? Heeft natuurlijk weinig zin... Eerst wachten tot de vergisting klaar is..

Ik denk niet dat het bier nog gist. Laatst heb ik deze gist ook gebruikt. Er bleef toen ook een laag gist op het bier drijven terwijl de hoofdgisting helemaal klaar was. Zelfs na een lagering van 14 dagen lag er nog gist op het bier. Dat is heel wat anders van een korrelgist. Bij korrelgist heb ik dit verschijnsel nooit gezien.

MO

De US05 blijft soms ook drijven, maar dat is een uitzondering onder de korrelgisten. Ik zou een weekje koud lageren, rond een graad of 10 of zo en dan bottelen.

Flessengeluk

Citaat van: Jacques op 19-10-2009  23:02 uIk denk niet dat het bier nog gist. Laatst heb ik deze gist ook gebruikt. Er bleef toen ook een laag gist op het bier drijven terwijl de hoofdgisting helemaal klaar was. Zelfs na een lagering van 14 dagen lag er nog gist op het bier. Dat is heel wat anders van een korrelgist. Bij korrelgist heb ik dit verschijnsel nooit gezien.
Dank u, Jacques, het was inderdaad zo. Bier ondertussen zonder gistlaag boven- en onderaan overgeheveld naar buikflessen. Dat blijkt te klaren. Opnieuw 50 liter opgezet van hetzelfde recept maar met hogere begindichtheid (1082-1084). Halve Spa-fles gewonnen gistslurry gebruikt, en zoals vorige keer wort geënt bij 30°C (er is hier nog een collega die dat een goede methode vindt). Ik denk mijn lage eind-sg van tot dusver 1004 te mogen toeschrijven aan de zeer heftige gisting. Opnieuw en vrijwel onmiddellijk (je ziet de werking onmiddellijk na het toevoegen van de slurry, en na ongeveer 2 uur beginnen de watersloten werkelijk te ratelen) een explosief resultaat, vooral de CO2-vorming (met bijhorende luchtjes in de woning!), schuimdikte nog maar 20 cm. Na haast 24 uur nu op 1040. Beluchterset niet durven te gebruiken.
Welk alcoholgehalte kan Westmalle-gist eigenlijk aan? Dank, Jean

Herman

Westmalle gist is behoorlijk alcohol tolerant. Zie ook de Westvleteren. Ik ben persoonlijk niet boven de 11% gekomen met deze gist, maar dat was me hoog genoeg. Ik schat dat 12% zeker ook wel mogelijk zal zijn.

Joran

Ik heb 1,5 week geleden een blond gebrouwen met een begin SG van 1,065 met de Wyeast 3787. De volgende dag ook hier een zeer dicht pak schuim. 18 l. in een 30 l. vat. Ik was bang dat het te weinig zou zijn. Nu wilde ik na een week al gaan overhevelen voor de nagisting, maar er zat nog een flinke laag schuim op (hoewel het waterslot nog maar amper beweegt). Nu een paar dagen later lijkt het iets minder te zijn, maar nog steeds een aardige laag. Ik ben eigenlijk van andere gisteren (vloeibaar en korrel) gewend dat er weinig schuim meer op zit na een goede week.

Zal ik volgende week gewoon gaan hevelen tussen de gist en schuim door?

De-Geert

Dus het probleem is niet dat de hoofdgisting niet stopt, maar dat er nog gist op je jongbier ligt.
Kernvraag: wat is het SG?

Hopmans

CiteerHoofdgisting stopt niet
Je wordt Miljonair!

kleine Minstreel

Ik heb het zelfde met deze gist (wel zelf opgekweekt ) hoofdvergisting na vier dagen geen activiteit meer op het waterslot. SG=1027 komende van 1082.
Overhevelen naar bol fles en een beetje schuim komt via de hevel slang  mee in de fles.
Na 3 uur ontstaat er een mooie schuimlaag van 1 cm op het jonge bier. Na 7 dagen SG=1011
Dan 1 week in  de kelder bij 14 ºC waarna gebotteld. Bier staat nu op nagisting bij 22 ºC

Cor Hobby Brouwerij De Kleine Minstreel

Joran

Gisteren het vat open gemaakt. En wat blijkt: een storm in een glas water. Er zit niet meer schuim op dan anders. Ik denk dat ik hem vandaag ga overhevelen naar een schoon vat. Dan kan ik hem over twee weken mooi bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.