Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weinig bubbels in gebotteld bier!

Gestart door Hai, 08-08-2009 22:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Hai

Beste collega's brouwers

Ik heb nu al een paar keer bier gebotteld in fustjes van 5 liter
3,5 gram suiker per liter toegevoegd.
De druk in de fustjes is iedere keer net boven de 1 bar.
Het bier smaakt goed maar er zitten te weinig bubbels/prik in.
Het proeft te slap.

Wat doe ik fout?
Wat kan ik doen om meer bubbels te krijgen?

Haike

RobinB

Voor vandaag heb je geen oplossing lijkt me?
Wat je voor morgen/overmorgen kan doen is in de koeling een hogere CO2druk op je bier zetten zodat het meer verzadigd raakt?

Hai

IK HEB DE DRUK NAAR 1,5 BAR VERHOOGD.
ER ZITTEN NU MEER CO2 BUBBELS IN, MAAR NOG NIET GENOEG.

HELAAS KAN IK NU NIET MEER TAPPEN, KRIJG ALLEEN MAAR SCHUIM.

WAT KAN IK NOG MEER DOEN?

Gerb

Om te beginnen even de caps-lock uit zetten. Zoals Robin al zei, kan je het fust wat kouder wegzetten en meer druk erop. Bij lagere temperaturen lost er meer gas op in het bier. Dit gas komt dan niet in 1 keer vrij na het tappen.

Is het bier helder? Maak je gebruik van schone glazen? Hoe lang wacht je vanaf het bottelen tot tappen? Hoe lang is je tapkop/slang? Bij een langere afstand tussen vat en uitstroomopening tap je minder schuim, heb ik me laten vertellen.

Adrie

Als je teveel schuim tapt bij de gewenste hoeveelheid koolzuur in je bier, dan heb je een langere en/of dunnere bierleiding nodig. Kijk maar eens HIER.

Hai

Ik heb een wunderbar, mijn vraag is eigenlijk:

Moet ik de volgende keer met de hergisting (bottelen) nu meer suiker gebruiken?????????????????????????

Bij het bottelen van flessen is het CO2 (bubbel) gehalte wel goed 7,5 gram duiker per liter.
Bij fusten heb ik eigenlijk altijd te weinig bubbels 3,5 gram suiker per liter.

Bier heeft een week nagegist bij 22 graden en 6 weken bij 18-19 graden gerijpt.

Het bier is helder, smaakt goed maar heeft te weinig bubbels.

Ik heb de druk nu op 1 1/2 bar staan, krijg meer bubbels maar kan nu niet goed meer tappen

Haike

Albertus

Ik gebruik ook een Wunderbar. Ik neem aan dat je de weggooi CO2-patronen en de drukregelaar gebruikt die er bij horen.
Mijn ervaring is dat het heel lang duurt voor je iets merkt van veranderde instelling van de druk.
In de gebruiksaanwijzing staat een aanbevolen druk van 0,5-1 bar. Mijn ervaring is dat dat genoeg is.
Wanneer je eerst te weinig CO2 had en je verhoogt de druk, dan duurt het zeker een dag voordat de CO2 in voldoende mate in het bier is opgelost. Dat geldt voor zelfgebrouwen, maar ook voor commercieel bier.

Bert

Albertus

Citaat van: haike op 11-08-2009  11:27 uMoet ik de volgende keer met de hergisting (bottelen) nu meer suiker gebruiken?????????????????????????
Bij het bottelen van flessen is het CO2 (bubbel) gehalte wel goed 7,5 gram duiker per liter.
Bij fusten heb ik eigenlijk altijd te weinig bubbels 3,5 gram suiker per liter.
Voor mijn Wunderbar gebruik ik de 5 litervaatjes. Voor de hergisting voeg ik 3 gram/liter suiker toe. Over het algemeen is dat voldoende om onmiddellijk na het aansluiten te kunnen tappen.

CiteerBier heeft een week nagegist bij 22 graden en 6 weken bij 18-19 graden gerijpt.
Dat zou lang genoeg moeten zijn.

Bert

MO

Bedenk dat getapt bier altijd beduidend minder koolzuur heeft dan bier uit fles.

Vergelijkbare Topics (7)

28413

Reacties: 42
Gelezen: 17625

18870

Reacties: 11
Gelezen: 4495

39329

Gestart door de_mettes

Reacties: 33
Gelezen: 4972

37895

Reacties: 9
Gelezen: 1461

31597

Reacties: 12
Gelezen: 3397

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.