Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Infectie?

Gestart door henk-jan, 24-05-2009 15:10 u

Vorige topic - Volgende topic

henk-jan

Hallo allemaal,

Ik heb al twee brouwsels achter elkaar een soort infectie. Steeds na het bottelen vormt zich onderin de flesjes al na een paar dagen een laagje op de bodem. Als ik de flesjes open zit er al na vier dagen druk op. Als ik ze dan leeg schenk komt er een soort schimmelpropje mee. Het bier proeft niet zuur maar zeker ook niet lekker. Lijkt zeg maar op diacetyl.

Weet iemand wat dit is, hoe het komt en hoe ik er af kom?
Ik werk altijd heel schoon, desinfecteer alle spullen ( chemipro oxi ) en het gistvat en lagerfles zijn goed afgesloten.

Oscar

Maak eens een foto van dat residu... Is het echt schimmel?  En diacetyl heeft met je vergisting te maken...

henk-jan

Ik krijg die foto er niet op Oscar. Of het schimmel is weet ik niet, het is wel grijs of zo... echt zonde.

Oscar

Citaat van: henk-jan op 24-05-2009  15:58 uIk krijg die foto er niet op Oscar.

Tuurlijk wel

henk-jan

Net ff anti kaam tabletten gekocht op Brouwmarkt. Helaas, ik haat hulpstoffen voor mijn bier :huilen:, Ik weet niet eens of dat het wel is, er zat geen vlies ofzoiets op mijn gistend bier.

Oscar

Citaat van: henk-jan op 24-05-2009  17:00 uNet ff anti kaam tabletten gekocht op Brouwmarkt.  Ik weet niet eens of dat het wel is,

Dus je wilt iets gaan toevoegen terwijl je niet eens weet wat het is ? En waarom niet de oorzaak proberen te achterhalen en die bestrijden i.p.v. het bier nog proberen te redden.. Op die manier blijft je dit hebben in je volgende brouwsels

henk-jan

Ik zou die tabletten bij een volgend brouwsel kunnen toevoegen. Ik denk dat dat in het hoofdgistvat moet. Tja als ik het dan niet meer heb..... Het enige verschil met eerder is dat ik laatst al mijn brouwspullen heb verplaatsts naar een andere ruimte, mijn schuur. Misschien iets te vochtig.

RobinB

Citaat van: henk-jan op 24-05-2009  15:10 uHallo allemaal,

Steeds na het bottelen vormt zich onderin de flesjes al na een paar dagen een laagje op de bodem. Als ik de flesjes open zit er al na vier dagen druk op. Als ik ze dan leeg schenk komt er een soort schimmelpropje mee. Het bier proeft niet zuur maar zeker ook niet lekker. Lijkt zeg maar op diacetyl.

Is het niet gewoon gist?
En moet je niet gewoon een aantal weken wachten voor het op dronk is?
Diacetyl trekt nog wel weg...

Maarten

Citaat van: henk-jan op 24-05-2009  15:10 uAls ik ze dan leeg schenk komt er een soort schimmelpropje mee.
Dit is wat mij betreft de enige aanwijzing tot zorg, de rest klinkt wat mij betreft prima. Een laagje op de bodem zou mij gist lijken, tenzij jij met kleur of structuur kan vertellen dat het niet gist is. Vreemd smakend bier is niet gek als het niet goed heeft gerijpt.

Dat schimmelpropje vraagt natuurlijk meer aandacht. Hoe ziet dat eruit? heb je er wel eens 1 opgevangen (in een zeefje of iets dergelijks) om naar te kijken? Zijn er foto's van? (als het niet lukt om die te plaatsen, kun je ze evt mailen en dat iemand anders ze plaatst of iets dergelijks.)

Waar bottel je? Ook in de schuur? Hoe bewaar je je kroonkurken?

henk-jan

Hoi
Dat laagje op de bodem ziet er verder als normaal uit. Ik ben alleen niet gewend dat dat er na vier dagen al zoveel is. Het bier heeft een week gegist en twee weken gelagerd op 15 graden. Niet uit elk flesje komt trouwens een propje gist of wat het ook mag zijn. Het smaakt ook niet echt zoals dat hoort. Precies dezelfde smaakafwijking als mijn vorige brouwsel. Dat zijn een beetje gushers geworden trouwens ( met normaal bottelsuiker gebruik ). Ik zal maar gewoon een maandje moeten wachten denk ik. Dan nog eens proeven.
Ik bottel trouwens gewoon in de ( schone ) keuken.

groetjes

Nerro

Het klinkt me in de oren alsof je bottelt nog voordat het bier daar helemaal klaar voor is. Je krijgt gushers wat duidt op te veel gist en teveel suikers en je maakt melding van een smaak als diacetyl die er na die lagering toch wel uit zou moeten gaan.

Wat voor tijdschema houdt je ongeveer aan?

henk-jan

Meestal iets minder dan een weekje hoofdgisten, daarna twee weken in mandfles. Misschien moet dat iets langer.

De-Geert

Moet genoeg zijn, wanneer komen de foto's?

Maarten

Wellicht was het bier niet goed uitgegist bij het bottelen, als er gushers zijn. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn van meer gist in het flesje (dus ook eerder een opvallend laagje op de bodem), omdat als het bier nog niet uitgegist is, er meer gist in suspensie is. Aan de andere kant kan een infectie ook gushers verklaren. Wat was het SG bij bottelen?

Sommige gisten klaren makkelijker of sneller uit dan andere. Het ene depot is het andere zeker niet. Ook als je een andere gist hebt gebruikt dan anders, kan dat wellicht een opvallend verschil in depotvorming én drukopbouw verklaren.

Vergelijkbare Topics (7)

256

Gestart door Gast

Reacties: 6
Gelezen: 6401

33925

Gestart door WillemBr

Reacties: 21
Gelezen: 4655

27822

Reacties: 2
Gelezen: 1320

21383

Gestart door bertarna

Reacties: 9
Gelezen: 2203

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.