Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rijping bier

Gestart door Ronnie, 08-01-2009 23:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Ronnie

Dit is een afgesplitste draad. Zie hier voor de oorspronkelijke draad.

Citaat van: Jacques op 08-01-2009  21:27 uJa, bij echt oude bieren zie ook ik vaak een vrij los depot. Vaak zijn deze bieren kraakhelder. Bij het inschenken moet je voorzichtig zijn omdat het losse depot makkelijk mee komt waardoor je alsnog een troebel bier hebt.

Inderdaad identiek en volledig dezelfde vaststelling hier.

EBC

Tja, op het moment dat bier zo oud is dat het niet meer schuimt, is het ook niet meer geschikt voor consumptie. Meer drinken! Minder brouwen! Maar geen gedoe over autolyse. Het bier is toch niet meer lekker. Daar gaan we geen moeite voor doen. Als het zover komt, dan is de gootsteen de oplossing.

Hopmans

Bier blijft bij mij ook geen jaar staan.
Trouwens; ik merk toch niet veel verschil meer tussen bier van 1 maand oud of 1,5 maanden oud.
Na drie weken zijn ze al heel goed op dronk.
Het snelste gaat de smaakevolutie tussen de 2 en 3 weken.
Tussen de 0 en 2 weken is het bier nog zee nagisterig, en dan klaart het in ene op.

Jacques

Citaat van: EBC op 08-01-2009  23:50 uTja, op het moment dat bier zo oud is dat het niet meer schuimt, is het ook niet meer geschikt voor consumptie. Meer drinken! Minder brouwen! Maar geen gedoe over autolyse. Het bier is toch niet meer lekker. Daar gaan we geen moeite voor doen. Als het zover komt, dan is de gootsteen de oplossing.

Volgens mij hebben wij hier weer dezelfde ontkenning als bij de oxidatiesmaak. Dit soort smaken ontwikkelen zich steeds verder. Het is er wel maar treedt in eerste instantie niet zo op de voorgrond. Toch draagt het bij aan een minder frisse smaak.

Maar je hebt gelijk Jasper, bier niet bewaren (wijn trouwens ook niet) je moet het opdrinken na een geschikte rijpingstijd al dan niet op fles.

pincopallino

Citaat Jacques :
 "Maar je hebt gelijk Jasper, bier niet bewaren (wijn trouwens ook niet) je moet het opdrinken na een geschikte rijpingstijd al dan niet op fles."
[/quote]
 En wat is een geschikte rijpingstijd ? Bij wijn ( behalve Beaujolais 1 jaar ) de rest temminste 3 jaren. Bij bieren v/a 8 % vol. alc. tussen 4 en 10 maanden. Een zo' langdurig rijpingstijd vind ik het wel "bewaren".

Drents Hopbier

Citaat van: pincopallino op 09-01-2009  10:43 uEn wat is een geschikte rijpingstijd ? Bij wijn ( behalve Beaujolais 1 jaar ) de rest temminste 3 jaren. Bij bieren v/a 8 % vol. alc. tussen 4 en 10 maanden. Een zo' langdurig rijpingstijd vind ik het wel "bewaren".

Ik hanteerde tot nu toe 1 week per % alcohol. Maar misschien geldt dat voor laag alcohol bieren en is het voor zwaardere bieren wel 2 weken per %.

Hopbier

Jacques

Citaat van: pincopallino op 09-01-2009  10:43 uEn wat is een geschikte rijpingstijd? Bij wijn ( behalve Beaujolais 1 jaar ) de rest tenminste 3 jaren. Bij bieren v/a 8 % vol. alc. tussen 4 en 10 maanden. Een zo' langdurig rijpingstijd vind ik het wel "bewaren".

Wat een geschikte rijpingstijd is, is van bier tot bier verschillend. Zwaardere bieren hebben een langere tijd nodig, net als zure bieren. Sommige biertypen zoals chocoladebieren hebben ook een langere tijd nodig.

Veel wijnen hebben geen rijping meer nodig. Het huidige productieproces maakt dat dit niet meer nodig is.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 09-01-2009  15:20 uWat een geschikte rijpingstijd is, is van bier tot bier verschillend. Zwaardere bieren hebben een langere tijd nodig, net als zure bieren. Sommige biertypen zoals chocoladebieren hebben ook een langere tijd nodig.

Veel wijnen hebben geen rijping meer nodig. Het huidige productieproces maakt dat dit niet meer nodig is.

Zo' een bericht is een primeur! Welke wijnen hebben geen rijping meer nodig?

Jacques

Citaat van: pincopallino op 09-01-2009  15:52 uZo' een bericht is een primeur! Welke wijnen hebben geen rijping meer nodig?

Natuurlijk hebben wijnen nog steeds en rijping nodig maar niet meer thuis in de je eigen wijnkelder.
De wijnproducent versnelt de rijping waardoor dit niet meer thuis nodig is. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar niet elke fles hoef je nog een tijdje laten staan.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 09-01-2009  15:57 uNatuurlijk hebben wijnen nog steeds en rijping nodig maar niet meer thuis in de je eigen wijnkelder.
De wijnproducent versnelt de rijping waardoor dit niet meer thuis nodig is. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar niet elke fles hoef je nog een tijdje laten staan.

He he, dit geldt ook voor bier. Alles wat aan drank in de winkel staat is reeds op dronk met een marge van 1/3 jaar. Wil je een sherry of porto smaak ontwikkelen dan wordt "het bewaren " thuis een stuk langer.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 09-01-2009  16:05 uHe he, dit geldt ook voor bier. Alles wat aan drank in de winkel staat is reeds op dronk met een marge van 1/3 jaar. Wil je een sherry of porto smaak ontwikkelen dan wordt "het bewaren " thuis een stuk langer.

Jij stelde dat wijn een rijpingstijd nodig had van 3 jaar. Daar reageerde ik op.

Als je sherry of port wilt drinken kun je dat ook het beste in de winkel kopen. Hoef je niets te bewaren.

Ronnie

Nog even hierover:
Citaat van: Jacques op 08-01-2009  21:27 uJa, bij echt oude bieren zie ook ik vaak een vrij los depot. Vaak zijn deze bieren kraakhelder. Bij het inschenken moet je voorzichtig zijn omdat het losse depot makkelijk mee komt waardoor je alsnog een troebel bier hebt.

Jacques, onlangs heb ik zo een pak flesjes in het riool geleegd. Daarnet in de kelder nog wat gezocht, buiten enkele lambieks niks meer gevonden. Toch had ik iets willen uitproberen:

2 flessen van zulk een lot als wij ondervonden, de ene fles even rollen opdat het depot zich goed vermengd, openen en uitschenken, de andere fles heel voorzichtig openen, uitschenken zonder depot.

Proeven: is deze waarvan het depot goed gemengd is, bitterder of even bitter als die andere ???

Ik denk aan hopharsen die daar beneden dwarrelen. Als er hoegenaamd geen verschil in bitterheid heeft, eiwitten ???

Ook visueel: heeft de gewalste fles nu terug een langere/betere schuimhoudbaarheid ?

Heb jij nog iets staan om zo een test te doen?

Ronnie

Citaat van: Hopmans op 09-01-2009  06:56 uBier blijft bij mij ook geen jaar staan.

Volkomen gelijk Louis, maar van enkele "merkwaardige" bieren bewaar ik er soms voor lang, gewoon uit nieuwsgierigheid hoe dat evolueert. Buiten de zuurbieren en enkele donkere hooggradige en lichtjes "gemelkzuurde" bieren nog niet veel positieve evolutie gewaar geworden. Met gemelkzuurd bedoel ik vrijwillig geïnfecteerd met een bacterie à la Rodenbach van de Vlaamse Bourgogne.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 09-01-2009  16:22 uJij stelde dat wijn een rijpingstijd nodig had van 3 jaar. Daar reageerde ik op.

Als je sherry of port wilt drinken kun je dat ook het beste in de winkel kopen. Hoef je niets te bewaren.

Het drinken van sherry of porto heeft niets mee te maken met "een sherry/porto  toets smaak aan bier te geven " Ik wil mee zeggen; brouw een bier van c.a 10 % vol. alc. proef deze na 6 maanden en daarna na 3 jaren. Er zal een smaak evolutie ontstaan welke aan sherry/porto ( meestal ) zal doen denken. Je kunt er van houden of niet.

RobinB

Citaat van: pincopallino op 09-01-2009  15:52 uZo' een bericht is een primeur! Welke wijnen hebben geen rijping meer nodig?
Deze misschien?
http://www.elsevier.nl/web/10216639/Lifestyle/Eten-Uitgaan/Eten/Chinezen-laten-jonge-wijn-in-minuutje-rijpen.htm
;D

Citaat van: pincopallino op 09-01-2009  18:56 ubrouw een bier van c.a 10 % vol. alc. proef deze na 6 maanden en daarna na 3 jaren. Er zal een smaak evolutie ontstaan welke aan sherry/porto ( meestal ) zal doen denken. Je kunt er van houden of niet.

Das toch gewoon oxidatie?
???

pincopallino

Citaat van: RobinB op 09-01-2009  19:05 uDeze misschien?
http://www.elsevier.nl/web/10216639/Lifestyle/Eten-Uitgaan/Eten/Chinezen-laten-jonge-wijn-in-minuutje-rijpen.htm
;D

Das toch gewoon oxidatie?
???

Je zegt mij wat !! Chinese producten niet aan mij besteed maar ja het is een kwestie van smaak en deze is zeer subjectief.

Je hebt positieve en negatieve oxidatie, die ene is gewenst de ander niet.

Ronnie

De titel van deze topic zou eigenlijk "rijping en veroudering bier" mogen zijn.

Het slechtst bewaarde bier dat ik ooit had is mijn Multigranen Triple.

Stamwort 1068 eind SG 1012 gebotteld 7,6 % Vol. 14 EBC, 27 IBU.
Gist Hoegaarden fles opkweek.
45% Pilsmout
8 % Pale mout
15% Tarwe ongemout
12% Havervlokken
15% Spelt ongemout
5% Maïs vlokken

Wort had wat filtratiemoeilijkheden >>> vertraging >>> oxidatie
Klein beetje diacetyl was te proeven, toch viel het bier best mee.
Eerder wat broodachtig van smaak.

Na 6 maand reeds eerste lichte waarneming van papier en geur van "oudbakken brood"
Na 10 maand muf, overduidelijk papier. Toch had het bier nog steeds de bitterheid en schuimhoudbaarheid. Er was niet dat kristalheldere met wolkige bodem als hierboven vermeld.

Het was mijn eerste bier waar het "papier" zo uitgesproken en overduidelijk was.

Bij tarwebieren stel ik vaak eerder de papierwording vast dan bij overwegend gerstbieren.

Vergelijkbare Topics (7)

35508

Reacties: 33
Gelezen: 5694

28248

Reacties: 9
Gelezen: 5795

18870

Reacties: 11
Gelezen: 4495

4106

Gestart door karinara

Reacties: 3
Gelezen: 2266

30-03-2006 19:40 u
door karinara
37444

Gestart door beermenke

Reacties: 5
Gelezen: 1701

31119

Reacties: 5
Gelezen: 1612

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.