Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter Westmalle

Gestart door tras, 02-11-2008 13:16 u

Vorige topic - Volgende topic

tras

Hoi. Ik wil a.s. zaterdag een dubbel gaan brouwen met als giststarter een flesje Westmalle.Nu heb ik van mijn vorige brouw een halve liter wort s.g 1045 ingevroren. Kan iemand mij nu eens precies uileggen hoe de werkvolgorde en tijdschema is bij het op tijd klaar maken van die starter? Ik heb het hele forum al doorgelezen maar iedereen heeft zo zijn eigen ideetjes daarover. Tom.

Edgar

-rand van het flesje ontsmetten met spiritus
-50cc appelsap erin, gebruikte dop met spiritus afdoen en terug erop; wachten op activiteit
-bij activiteit: wort ontdooien, koken en pannetje koelen in waterbad
-wort koel (zeker zijn!): in grotere fles of jampot (schoon, kokend water spoelen) inhoud flesje erin, sluiten, heel goed schudden
-deksel er losjes weer op
-af en toe deksel eraf/erop en weer schudden; pas op drukopbouw en ontsnappend gas
-een bunzenbrander is handig voor het schoonbranden van deksels/glasranden

Dit is één van vele mogelijkheden. De methode hangt heel erg af van hoeveel je wilt brouwen en de spullen die je hebt.
Tijdschema: bij een verse Dubbel kan je binnen één dag activiteit hebben. Maar ik zou vandaag of morgen beginnen als ik jou was. Je kunt de starter altijd koel zetten en evt. afgieten.

tras

Hoi Edgar. Ik heb jou advies opgevolgd met als gevolg een volop gistend brouwsel! Bedankt voor je advies.Tom.

Edgar

:duimop: Graag gedaan, en nu hopen dat 'ie straks goed smaakt. :proost2:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.